Smurfen Startet 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Juli.2018 Er på ferie og opplever motortrøbbel. Har 2x TAMD 75 EDC og virker tilsynelatende OK på tomgang, men når jeg har kjørt 5-10 minutter begynner de og hoste/fuske i 5-20 sekunder og kan gå normalt noen minutter igjen. Skjer på alle turtall over tomgang og ryker veldig sort fra eksos. Virker som begge motorer gjør dette. Har skiftet alle 4 diesel filtre på motor. Ser ikke vann i glass under filter eller når jeg tapper i en kopp. Visuelt sjekket motorer og kabler til batterier. Feil oppsto etter røff utaskjærs kjøring og problemet oppsto når jeg kom innaskjærs og dro av turtall. Ingen forskjell etter filter skifte. Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Smurfen skrev 8 minutter siden: Har skiftet alle 4 diesel filtre på motor. dvs både forfiltre og finfiltre? høres jo ut som at det har blitt hvirvlet opp noe grums fra bunn av tankene , men rart du ikke ser noe da Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smurfen Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Sitter 2 filtre på hver motor med samme delenummer. Forfilter med glass under kan skiftes filtre i den? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Det er filter under lokket med vingemutter. Du skal ha 10 micron filter. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Takk. Må jeg lufte eller klarer motor og suge frem da det er 2 filtre med noen desiliter diesel i hver . Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Bruker å fylle opp med diesel fra en 5 liters kanne med rein diesel som alltid er med i båten.. slipper da å lufte ved filterskift, gjelder også filter på motor Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 (redigert) SEPAR filtere: Det vanlige er 30 mikron filterinnsatser. Mulig du kan slite med å finne 10 mikron. 10 mikron går fort tett. Fitrene har også mulighet for tilbakespyling se instruksjonen. Redigert 25.Juli.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 Volvo Tamd 74 og 75 skal ha 10 micron, lekang i Son har disse. Du må fylle filter dersom tanken står lavere enn filtrene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2018 (redigert) Ok, har ingen sterke meninger. Sjekket bare opp en deleliste på nettet. To forskjellige forfiltertyper anbefalt. Begge 30 mikron. Derav den ene SEPAR. UK leverandør. Står sikkert noe i instruksjonsboken. Også prosedyre for tilbakeflushing. Ellers ligger nok prosedyren på hjemmesiden til SEPAR, eller hos Lekang Maskin, Vestby. Sistnevnte har en grei hjemmeside Redigert 25.Juli.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sproc Svart 4.August.2024 Link til dette innlegget Svart 4.August.2024 Gammel tråd, men har samme problem, TAMD 74 fusker i 5-30 sek om gangen ved turtall opp mot 1000 RPM. Avlesning av drivstofforbruk på kartplotter viser kontinuerlig høyere forbruk på denne motoren. Noen ideer om årsak? Sitér dette innlegget Link to post
Ankriel Svart 5.August.2024 Link til dette innlegget Svart 5.August.2024 Dette er tett filter, eller at den drar inn luft. Har hatt samme problem med en Iveco. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.