Jump to content

Motorfusk, TAMD75 EDC. Forslag til utbedring?

Smurfen

Recommended Posts

Er på ferie og opplever motortrøbbel. Har 2x TAMD 75 EDC og virker tilsynelatende OK på tomgang, men når jeg har kjørt 5-10 minutter begynner de og hoste/fuske i 5-20 sekunder og kan gå normalt noen minutter igjen. Skjer på alle turtall over tomgang og ryker veldig sort fra eksos. Virker som begge motorer gjør dette. Har skiftet alle 4 diesel filtre på motor. Ser ikke vann i glass under filter eller når jeg tapper i en kopp. Visuelt sjekket motorer og kabler til batterier. Feil oppsto etter røff utaskjærs kjøring og problemet oppsto når jeg kom innaskjærs og dro av turtall. Ingen forskjell etter filter skifte. Forslag?

Smurfen skrev 8 minutter siden:

Har skiftet alle 4 diesel filtre på motor.

dvs både forfiltre og finfiltre?   

høres jo ut som at det har blitt hvirvlet opp noe grums fra bunn av tankene , men rart du ikke ser noe da

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ok, har ingen sterke meninger. Sjekket bare opp en deleliste på nettet. To forskjellige forfiltertyper anbefalt. Begge 30 mikron. Derav den ene SEPAR. UK leverandør. Står sikkert noe i instruksjonsboken. Også prosedyre for tilbakeflushing. Ellers ligger nok prosedyren på hjemmesiden til SEPAR, eller hos Lekang Maskin, Vestby. Sistnevnte har en grei hjemmeside

Redigert av Hulda (see edit history)
  • 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...