Jump to content

Buster xl, vindusviskere starter når jeg slår på hovedbryteren

Osert

Recommended Posts

Har skaffet en ny Buster xl. Kun gått 20 t. Når jeg slår på hovedbryteren, starter vindusviskerne. Får ikke slått de av ved hjelp av bryteren på dashbordet.

mottakelig for tips. 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Buster xl elanlegget". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Selvparkering er når viskeren stopper helt på ei av sidene på ruta når du slår den av. Stopper den midt på ruta når den slås av har du ikke selvparkering. Men i båt er det ganske vanlig med en bryter for hver visker om du har selvparkering. Men noen nyere båter har bare en bryter, men likevel viskere med selvparkering. Har du bare en bryter, eller har du en for hver visker?

Ikke enkelt og si hva du skal gjøre når vi ikke vet hvordan det ser ut i din båt. Er det bare en viskermotor som driver begge via paralellarmer (som i bil) eller har du motor på hver visker?  Det siste er mest vanlig i båt. Hvis viskerene går litt i utakt er det motor på hver visker. Hvis selve viskermotoren(e) er lett tilgjengelig ville jeg koblet av der. Den har som regel 3 ledninger. En minus og to plussledninger. 

To viskermotorer med selvparkering på ein brytar - då går det gjerne slik:

Osert skrev for 5 timer siden:

Når jeg slår på hovedbryteren, starter vindusviskerne.

Eg ser tre forskjellige løsninger på dette:

Den som eg syns er mest elegant, er å setja ein diode i ledningen mellom brytar og kvar av motorane, på den måten får ikkje strømmen som ein motor trekker over selvparkeringsringen anledning til å komma seg til den andre motoren, dermed so stopper begge pussarane i parkeringsposisjon, sjølv om dei kanskje ikkje stopper samtidig.

Kanskje litt mindre elegant, ein brytar til kvar av pussarane, dermed so stopper begge pussarane i parkeringsposisjon.

Den, etter mi meining trasigaste måten, er å kobla bort selvparkering, då vil begge pussarane stoppa momentant, midt på ruto, ved avslag.

Jeg var nettop borte i et tilfelle der en visker plutselig fikk akurat samme symptomet. Den startet når hovedbryteren ble slått på. Det var ikke pga. tilbakstrøm fra naboviskermotoren, dvs. manglende diodekobling, men sannsynligvis fordi parkeringskontakten ikke brøt strømmen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 1 time siden:

men sannsynligvis fordi parkeringskontakten ikke brøt strømmen.

Let her eller så kan bryter være defekt så den ikke kutter strøm til pussermotor.

Finnes ulike måter å koble pussermotorer på avhengig av produsent. Her tråd om TMC motor med koblingsskjema for denne.:

Edit: En tråd til om bryter til pussermotor:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...