Jump to content

N. Oceancraft 22 DC E - 1.7 D Mercruiser: Alarm ved for høy vekt akter?

v2k

Recommended Posts

Først må det presiseres at jeg er svært ny i båtfaget, så dumme spørsmål fra denne kanten kan forekomme. Håper det går fint:)

Igår var jeg ute med min nye båt, med 4 andre personer. Da vi opplevde litt strøm og bølger akter så merket jeg at jeg ikke fikk motoren opp i mer enn ca 3000 RPM. 

Etter en liten stund begynte det plutelig å pipe et lang sammenhengende pip som vedvarte helt til en av de 3 personene som lå bakover i "aktersalongen" gikk frem til styrekonsollen. 

Da begynte også motoren og spille på lag igjen.

Er det så enkelt som at dette er en alarm på at båten er for baktung, eller er dette noe mer alvorlig?

Takk for svar.

PS. finnes det noen brukermanual på båten online? Dette er en 2005 modell.

er nok ikke alarm for for tung vekt akter i båten, men heller temp alarmen som går pga pga at eksos blir liggende under vannflate og motstanden blir for høy på utløp eksos og kjølevann, kan også være pga overbelastning motor og varmgang, en må følge veldig nøye med på dem her 1.7 Mercruiser motorene, det er vel en av dem motorene som har hatt mest problemer og totalhavarier, turbo, injektorer som lekker så det brennes hull i stempler, wastergate som henger seg opp så turbo pøser på med fullt trykk, ender med total havari, egentlig er vel det rette navnet en dritt motor som aldri skulle sittet i en båt, dette er samme motor som Opel brukte i sine Astra og div utgaver, motor er en Isuzu motor. 

les igjennom tråden jeg har linket til, og søk gjerne her på forumet, så dukker det opp veldig mye om Mercruiser motorer av div utgaver

Hei

har hatt samme båt / motor kombo. 

Ingen alarmer for vekt. 

Enten temperatur alarm ( kjølevann ) el motorolje. 

Dersom dere var 5 voksne i denne båten og en del bølger, vil motor arbeide veldig tungt dersom den er litt grodd under eller har litt tung propell. 

Prøvde flere ulike propeller og den originale Black Max i 19 pitch funka best. 

Veldig viktig at du oppnår 4400 rpm på Max, ellers går motor for tungt. 

Er display med varsellamper dersom alarmer går

Alle motorer kan kjøres i stykker, denne har lite volum og ganske høyt uttak, så må som nevnt passe på at den har gunstige arbeidsforhold. 

Redigert av Shiny (see edit history)

Sjøblid og ubetinget positiv!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...