Jump to content

Karnic 2050 med Suzuki 140 2011, propellvalg?

ahamm

Recommended Posts

Har en karnic 2050 med Suzuki 140 2011 modell. Ca 1400 kg ved test.

Original propell er 14 x 21 alu. Marsjer på 43-4400 og 23 knop da dette virker som mest økonomisk turtall/fart. Maks 6000 rpm og 32 knop. Kunne tenkt meg ca 25 knop på marsj da båten går bedre i vannet da.

Lånte meg en ballistic xl 13.5 x 22 for test, men fikk akkurat samme fart/turtall. Har diameter så mye å si? Ut fra det jeg leser burde maks turtall sunket med minimum 200 rpm pga økt stigning.

Eneste forskjell var at jeg kunne trimme ut ørlite mer. 

Må jeg opp på 14" i stål også?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Suzukiene har oftest lav giring , slik at propeller kan oppføre seg litt annerledes enn forventet etter det jeg leser 

Sikkert noen andre her med Suzuki som kan komme med mer info

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, diameter og bladareal har sitt og si. Men jeg tror kanskje den største bøygen er "troen" på påstemplet pitch. Jeg har lest en del om Mercurys propeller, og der er det anarki. Bravo 1 propellene er relativt store 4-bladere med 15,25" diameter. Likevel ser man at man anbefales å gå både 1" og 2" ned i pitch hvis man går over til Fury 4-blader med 14". Man må opp en 1" i pitch hvis man går fra Mirage+ til Tempest+. Rev4 ser ut til ligge nokså nært Mirage+ i pitch, selv om det er en vesentlig tyngre propell med mye mer bladareal.

Så: Det er ikke så enkelt som det ser ut som.:giggle: Jeg har vært gjennom en del Solas-propeller, og har etterhvert dannet meg et inntrykk. Det ikke alle vet, er at Solas lager propeller for Suzuki og Evinrude, og pitchen til disse propellene ser ut til å være litt "Solas-aktige".

Så ja: Å leke med disse kalkulatorene er egentlig bare halve sannheten. Andre delen består av reél testing, lese og tolke testrapporter og det å få en ok baselinje.

For å ta trådstarters spørsmål: 14"x21" Suzuki/Solas alu til Ballistic 13,5"x22" stål gir samme resultat. Det høres ut som "Solas-pitch" i mine ører. D.v.s. minst 1" mer reel pitch enn påstemplet.

Nå er jo folk flest nokså forblindet på toppfart, og det oppnås gjerne med å krympe litt på både diameter og areal. Hvis du vil ha opp cruisefart vs rpm, så handler det om slip eller overpropping. Mer diameter, bladareal og kanskje lavere pitch vil gi det. Det finnes kanskje et par 3-blads stålpropeller som kan gjøre det trikset, men det safeste er å gå for en 4-blads propell.

Redigert av Solseng (see edit history)

Jeg har solas hr titan 3 på min skibsplast med Suzuki 140. Gikk opp litt på toppfart og litt bedre akselerasjon... tror jeg..

gikk fra 14x19 til 13 7/8 x19.. ble ganske likt turtall med de to.. planer lett og greit uansett last noe som er viktigst for min del

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...