Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Ja, diameter og bladareal har sitt og si. Men jeg tror kanskje den største bøygen er "troen" på påstemplet pitch. Jeg har lest en del om Mercurys propeller, og der er det anarki. Bravo 1 propellene er relativt store 4-bladere med 15,25" diameter. Likevel ser man at man anbefales å gå både 1" og 2" ned i pitch hvis man går over til Fury 4-blader med 14". Man må opp en 1" i pitch hvis man går fra Mirage+ til Tempest+. Rev4 ser ut til ligge nokså nært Mirage+ i pitch, selv om det er en vesentlig tyngre propell med mye mer bladareal.

 

Så: Det er ikke så enkelt som det ser ut som.:giggle: Jeg har vært gjennom en del Solas-propeller, og har etterhvert dannet meg et inntrykk. Det ikke alle vet, er at Solas lager propeller for Suzuki og Evinrude, og pitchen til disse propellene ser ut til å være litt "Solas-aktige".

 

Så ja: Å leke med disse kalkulatorene er egentlig bare halve sannheten. Andre delen består av reél testing, lese og tolke testrapporter og det å få en ok baselinje.

 

For å ta trådstarters spørsmål: 14"x21" Suzuki/Solas alu til Ballistic 13,5"x22" stål gir samme resultat. Det høres ut som "Solas-pitch" i mine ører. D.v.s. minst 1" mer reel pitch enn påstemplet.

 

Nå er jo folk flest nokså forblindet på toppfart, og det oppnås gjerne med å krympe litt på både diameter og areal. Hvis du vil ha opp cruisefart vs rpm, så handler det om slip eller overpropping. Mer diameter, bladareal og kanskje lavere pitch vil gi det. Det finnes kanskje et par 3-blads stålpropeller som kan gjøre det trikset, men det safeste er å gå for en 4-blads propell.

Solseng

Solseng

Ja, diameter og bladareal har sitt og si. Men jeg tror kanskje den største bøygen er "troen" på påstemplet pitch. Jeg har lest en del om Mercurys propeller, og der er det anarki. Bravo 1 propellene er relativt store 4-bladere med 15,25" diameter. Likevel ser man at man anbefales å gå både 1" og 2" ned i pitch hvis man går over til Fury 4-blader med 14". Man må opp en 1" i pitch hvis man går fra Mirage+ til Tempest+. Rev4 ser ut til ligge nokså nært Mirage+ i pitch, selv om det er en vesentlig tyngre propell med mye mer bladareal.

 

Så: Det er ikke så enkelt som det ser ut som.:giggle: Jeg har vært gjennom en del Solas-propeller, og har etterhvert dannet meg et inntrykk. Det ikke alle vet, er at Solas lager propeller for Suzuki og Evinrude, og pitchen til disse propellene ser ut til å være litt "Solas-aktige".

 

Så ja: Å leke med disse kalkulatorene er egentlig bare halve sannheten. Andre delen består av reél testing, testrapporter og det å få en baselinje.

 

For å ta trådstarters spørsmål: 14"x21" Suzuki/Solas alu til Ballistic 13,5"x22" stål gir samme resultat. Det høres ut som "Solas-pitch" i mine ører. D.v.s. minst 1" mer reel pitch enn påstemplet.

 

Nå er jo folk flest nokså forblindet på toppfart, og det oppnås gjerne med å krympe litt på både diameter og areal. Hvis du vil ha opp cruisefart vs rpm, så handler det om slip eller overpropping. Mer diameter, bladareal og kanskje lavere pitch vil gi det. Det finnes kanskje et par 3-blads stålpropeller som kan gjøre det trikset, men det safeste er å gå for en 4-blads propell.



×
×
  • Create New...