Jump to content

15 hk evinrude 1986 vil ikke starte, kan 2 år gammel bensin være årsaken?

Bremnes666

Recommended Posts

Hei båtfolk hjelp meg.... 

Har en 15 hk evinrude 86. Mod.   Starta den for 2 dager siden og den gikk sånn den skulle. Malte bra og var frisk.  Men snora røyk så jeg tok med motoren hjem.  Etter litt fix så skulle jeg dra den igang men da med en annen bensintank med samme blanding 2 takt.  

Motoren starter ikke... Holdt på lenge med feilsøking. Prøvde en annen motor og på samme s tank.. Den ville heller ikke.  

Ingen av oss skjønte hva det kan være. 

Tanken slo meg at det kan være tank nr 2 som er problemet da jeg veit den går stått ubrukt  1-2 år. 

Har noen erfaringer med dette? 

slett ikke umulig.. kan være du har dratt inn vann og dritt
Prøv med ny frisk bensin, se om du finner en tappeskrue på forgasseren og åpne den mens du pumper på blæra slik at du får flushet ut den suspekte bensinen , sjekk pluggene og prøv på nytt om du får start. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Gressklipperen min går ikke på gammel bensin. Samme med snøfreseren. Har opplevd problemet på begge. Begge er firetaktere da. Sleit veldig med å starte. Så heller ikke vann i tanken.

Byttet til ny bensin, drenert ut gammel bensin, og da har begge fungert.

Har en teori om at bensin kan ta opp i seg en viss mengde vann, og at den da har feil antennelsetemperatur (høyere).

Har også lest at bensin er ferskvare. Altså at den kan "gå ut på dato". Vet ikke om det stemmer.

Med påhengeren min (totakter) har jeg ikke opplevd det, men den har aldri fått så gammel bensin. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ingen av påhengsene mine liker gammel bensin. Fusking og startproblemer, selv om bensinen tilsynelatende ser grei ut. Med ny bensin; start på første draget. Så noe er det med lagret bensin. Har hørt at tilsettingen av bioetanol i moderne bensin kan fungere som en kondensfjerner, altså at fukt emulgeres inn i bensinen. Så gammel bensin helles eller på Chevellen (veteranbilen), den tar alt den får:giggle: Påhengsene får kun ferskvare.

Er klar over at bensin, i teorien, er ferskvare, men hadde det virkelig vært et praktisk problem ville vi hørt mer om det.
Tenk på alle sesong-baserte motorer med innebygget tank. Neppe mange som snur dem på hodet for å tappe ut bensin før lagring.

Gressklipper, snøfreser, aggregat, snøscooter, scooter, moped, mc, veteranbil. Og ikke minst båter med fast tank.

Gjennom over 50 år med alle mulige maskiner har jeg aldri opplevd problemer med "gammel" bensin.

At det oppstår problemer når motorer som har stått lenge skal startes er en annen ting.

Båtlivet innebærer at man må forholde seg til myter...:wink:

(ps: tråden er 12 år gammel, noen av mytene har gått ut på dato)

Ingar skrev for 6 timer siden:

Gjennom over 50 år med alle mulige maskiner har jeg aldri opplevd problemer med "gammel" bensin.

Merkelig det der Ingar. Jeg har bare holdt på med denslags I 40 år men har hatt problemer med gammel bensin utallige ganger....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har heller ikke hatt problemer før, men spørs nok hvordan bensinen er lagret over vinteren eller på hva du bruker den på, for bensinen fra i fjor som har stått på en kanne i båten (utendørs) i vinter, nekter Mercury 6hk jeg kjøpte i fjor å starte på, tømte forgasser og prøvde på nyere  med samme bensin, men neh.... så kjøpte jeg en kanne med alkylatbensin, og vips gikk den som en klokke. Bruker sjelden mer enn 5-10 liter i året på jolla uansett, så da har jeg råd til bensin til 40 kr literen som skal holde seg

Baltic-pappa

Ingar skrev for 9 timer siden:

Er klar over at bensin, i teorien, er ferskvare, men hadde det virkelig vært et praktisk problem ville vi hørt mer om det.

Jeg syns det virker som at postene her relatert til trøbbel med bensintilførsel stadig øker i antall.  Så mitt inntrykk er iallefall at bensina nå har en tendens til å skape mer trøbbel for "sesong-motorer" enn tidligere

Jeg har heller ikke hatt problemer før, men spørs nok hvordan bensinen er lagret over vinteren

starta båtsesongen både iår og i fjor med overvintret bensin. Å ha den stående i ventilert tank var intet sjakktrekk, men lagret mørkt og kjølig i tett kanne gikk straks bedre 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...