Høyviken Startet 26.Juli.2018 Del på Facebook Startet 26.Juli.2018 Hei, Er ikke den mest erfarne, så jeg tenkte jeg skulle spørre her. Kjørte Oslo - Bergen uten problemer forrige helg, men etter noen rolige turer på fjorden her, så begynte det å lekke styringsvæste fra plugg/ventil på rattpumpen. Ref bildet. Kluten på bildet er nå rød.. Skiftet plugg, men hjalp ikke. Ingen lekkasjer å se noen plass. Helt tørt. Mulig nivå i reservoar tank er noe lavt.... Så langt kommer jeg. Noen som har tips til hva dette kommer av, evt hva første feilsøking bør være. Takker! Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Denne påfyllingspluggen finnes i to varianter; en tett og en med lufting. De ser helt like ut. Normalt brukes tett plugg nede og plugg med lufting oppe ved dobbeltinstallasjoner (flybridge). Jeg har enkeltinstallasjon og hadde samme problemet en gang. Mitt (gode) Volvo Penta verksted sa umiddelbart at jeg burde bytte påfyllingsplugg til tett type. Uten lufting. Og, dette løste problemet fullstendig. Årsaken til at dette skjer hos deg er nok en kombinasjon av luft i systemet og veldig varmt vær. Det kan ta lang tid å få ut all luft av systemet. Lufting gjøres ved å dreie rattet langsomt fram og tilbake mellom ytterposisjonene. Vær da forsiktig så,dumikke søler olje (ATF olje). Verksteder bruker en spesiell gjennomsiktig lang trakt med samme gjenger som påfyllingshullet når de lufter. Jeg har forøvrig gjentatt luftingen med flere ukers mellomrom og fortsatt fått ut luft. Sitér dette innlegget Link to post
Høyviken Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Takk for svar. Det er en enkel installasjon i en 28 foter, så ikke det største systemet. Tenkte på luft selv, men hvor har da oljen tatt veien... Ville du fylt på styringsvæske i reservoar tanken i tilleg til å prøve å lufte ut systemet? Samt å ha en tett plugg tilgjengelig for varme perioder? Blir sikkert noen år til neste sommer av dette kaliberet på Vestlandet ;o) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 (redigert) Jeg ville sørget for at nivået i tanken i motorrommet er riktig, luftet grundig og passet på at nivået i rattpumpen er riktig (rett over ‘skovlene’, ca. 0,5cm over bunn av påfyllingsskruegjengene. Så ville jeg skaffet en tett påfyllingspropp og brukt den. Hele tiden. Spør også ditt lokale Volvo Penta verksted om råd når du kjøper tett påfyllingsplugg. Så får du en ekstra kvalitetssikring på mitt forslag Redigert 26.Juli.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Høyviken Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Takk?? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Olje utvider seg med varme. Kan det være så enkelt at rattpumpa i utgangspunktet har hatt for mye olje, og så har det kommet ut pga det varme været? Om oljenivået er ok nå kan det være en alternativ strategi å vente og se hvordan dette utvikler seg. Det vil jo være begrenset hvor mye olje som kan komme ut. Jeg kontrollerer oljenivået på styringen årlig, og gjør dette på årets varmeste dag for å unngå at det senere renner over. Om man setter på en tett plugg vil man etablere over- eller undertrykk i systemet avhengig av temperatur/årstid. Dette kan være belastende for tetningene i styresystemet, og jeg er derfor skeptisk til en slik løsning. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bonus Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 (redigert) Brigg skrev for 4 timer siden: ... Om man setter på en tett plugg vil man etablere over- eller undertrykk i systemet avhengig av temperatur/årstid. Dette kan være belastende for tetningene i styresystemet, og jeg er derfor skeptisk til en slik løsning. Jeg var også litt skeptisk til dette, Brigg. Men ble beroliget av et velrenomert VP verksted med at dette var et kjent problem og ble løst med tett plugg. Jeg har nå hatt tett plugg i 5-6 år og har ikke opplevd svetting. Åpner pluggen på rattpumpa ved jevne mellomrom for å sjekke oljenivå. Har ikke opplevd trykk eller noen utblåsninger ved disse operasjonene. Redigert 26.Juli.2018 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Høyviken Svart 26.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Takker for svarene deres!?? Dagen i dag gikk til å «pumpe» ut luft (ratt helt til styr-ba-styr-babord x ???) i tre timer. Krøp litt i motorrommet til å begynne med. Der fant jeg at dren tilkoblingen fra rattpumpe til reservoar ikke var skikkelig tilkoblet. Fylte på olje i reservoar. Samt gjennom lufteplugg underveis i pumpingen. Tydelig at det hadde bygget seg opp mye luft i systemet. Satt på opprinnelig plugg med ventilering, og presto!!, ingen lekkasje på de 20 NM jeg fikk i dag. Har kjøpt en plugg uten ventilering om det skulle begynne å lekke igjen. Tror jeg kommer til å være på vakt når det gjelder luft og sjekke nivåer på styrevæsken en god stund fremover. Ha en fortsatt god sommer ???? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.