Jump to content

Bunnstoff flasser av, slipe ned?

Fluehue

Recommended Posts

Hadde båt oppe på slipp nå for bunnbesiktigelse, den var mye grodd med rur og tang.  Da eg spylte av forsvant bunnstoff i store flak, ned på rein plast.. 

Hva gjør eg, bare rulle på ny bunnsmøring så er det vel det samme igjen? 

Pusse ned litt på de bare feltene? 

Flekke noe primer eller noe på de bare feltene før maling, uten å slipe no? Saktegående båt om det betyr noe.. 

DSC_0148.JPG

DSC_0139.JPG

Er det samme farge på de bare flekkene som skroget? Altså, er bunnstoffet rett på plasten?

Regner med at den båten ligger ute lenge om gangen?

I så tilfelle bør all bunnstoff fjernes, og deretter bør alt fra vannlinjen og ned males med epoxy primer. Epoxy er vanntett og hindrer plastpest.  Det er ikke bunnstoff eller plast.

Deretter bunnstoff for å hindre groe.

Hvis du gjør det selv: Bruk åndedrettsvern. I det minste en skikkelig beskyttelse mot støv (ikke de billigste hvite munnbindene). Bunnstoff vil du ikke ha inn i lungene... 

Nå er bunnstoff mindre farlig enn før, men vi hadde en mann i vår båthavn på slutten av 1980-årene som ble sengeliggende i lang tid på sykehus, og invalid i lang tid etterpå, da han hadde pusset av bunnstoffet uten støvmaske. Ikke verdt å risikere.

Bør også ha presenning under hele båten for å fange opp støv/ flak og levere som spesialavfall (gratis i min kommune).

Jeg ville evt sjekket hva det koster å få noen til å fjerne bunnstoffet. Kalk eller sandblåsing.

Hvis du ikke vil gjøre det så bruk i alle fall primer (ikke epoxyprimer) på flekkene før du måler bunnstoff. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Spørs hvor mye arbeid du vil ha. Om du pusser lett på de bare flekkene og grunner disse kan du bar flekke med bunnstoff der det mangler. Hovedproblemet her er at det har blitt lagt på lag på lag med nytt bunnstoff uten at det andre har fått blitt slitt ned først.

Plastpest ville jeg ikke ha bekymret meg stort for. Hvis den ikke har fått det til nå får den det neppe heller.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ja, er vel redd for at grand Banks jr. Har rett da, at det burde gjøres skikkelig og slipes dønn ned osv. 

Men tror vel det ende med lett sliping og primer på det som er bart etter en runde til med kraftig høytrykk, også rulle et strøk over det hele, virke ikke å ha mye effekt det stoffet som sitt no

Vurder om du må ta det i en "togang". :giggle:

Denne gangen hadde jeg pusset lett over der det har løsnet, primet og smurt over nevnte områder med nytt bunnstoff.

Men neste vår/sommer hadde jeg planlagt den store jobben med å fjerne resten.

Er en betydelig større jobb som oftest trenger tyngre utstyr og tar tid før det er skikkelig. 

Ja hvis ikke du har veldig god tid akkurat nå og/eller slippen er ledig i en god uke eller så...

Mine tanker en soldag med fullt kaffekrus. :cool:

Redigert av Gudrun (see edit history)

Det et drittarbeid. Bare arbeidsstillingen i seg selv er vond. 

Som index sier så skal det nok mye til at pest utvikler seg på båten i og med at det ikke har skjedd til nå. Så kan nok ta det lett nå og skikkelig senere.

En kamerat fortalte meg om en "ny" type slipemaskin som tar lakk etc mye kjappere enn tradisjonelt pussepapir, og heller ikke pakker seg. Han brukte minutter på å fjerne mange lag lakk fra treverk i stedet for et par timer som han forventet fra tidligere jobber. I tillegg nesten ingen slipestøv pga effektiv støvsuger.

PS: med tanke på fart og drivstofforbruk har slike "dybdeforskjeller" i bunnstoffet ingenting å si. Ikke på en saktegående, og lite på en helplaner.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Når det er så tørt som nå kan det være fornuftig å ha på plast på utsiden av den blandingen. Den virker bare så lenge den er våt. Jeg brukte det på kledningen på huset. Brukte da byggplast utenpå og lot det virke noen timer.

Har aldri brukt det på båt. Men så lenge det ikke skader gelcoaten er det bare å kjøre på. 

Det ligger mange tråder og enda flere innlegg på forumet her hvis man søker litt. Varianten med kaustisk soda, vann og lim har sine tilhengere mens andre har hatt liten success med denne metoden. Som det heter; kommer an på.

Hva vil man egnetlig oppnå med en slik omstendelig, arbeidskrevende og/eller kostbar "renovering" av bunnen på en eldre bruksbåt som ikke er avhengig av fart, drivstofføkonomien ike blir særlig påvirket og faren for plastpest er marginal, om noen?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da er min konklusjon at eg slippsetter igjen til uka når det er ledig der, pusse og prime der det ser ut til å trenges og rulle et strøk over det hele etterpå. 

Om eg går i 6,7 eller 6,8 knop er enslags samme f, tar lang tid til overalt uansett ;) 

Takk for råd og synsing alle mann, er beroliget ift plastpest som nevnt fler ganger! 

• 4 år senere...
Grand Banks jr skrev On 26.7.2018 at 11.30:

En kamerat fortalte meg om en "ny" type slipemaskin som tar lakk etc mye kjappere enn tradisjonelt pussepapir, og heller ikke pakker seg.

I en gammel tråd om sliping/fjerning av bunnstoff dukket denne opplysningen opp. Skulle gjerne visst hva dette er..? 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Mouche skrev On 26.7.2018 at 14.51:

Hva vil man egnetlig oppnå med en slik omstendelig, arbeidskrevende og/eller kostbar "renovering" av bunnen på en eldre bruksbåt som ikke er avhengig av fart, drivstofføkonomien ike blir særlig påvirket og faren for plastpest er marginal, om noen?

Må si meg enig i dette. Er lett å pådra seg dårlig samvittighet over alt man «burde» gjort, men som kanskje ikke engang er nødvendig. Det finnes mere enn nok ting man kan bruke tid og penger på på en båt, så reflekterte prioriteringer og det å ikke ha konstant vondt i magen over bekymringer er noe man må lære seg. 

-Jeg hadde skrapet løse flak av med skrape (etter et par dager på land ser en sprekkdannelser og løse flak i bunnstoffet tydeligere, det kommer når overflaten er helt tørr)

- slipt kantene av det avskallede bunnstoffet med korn 80 eller noe i den stil

-lagt en primer på de bare områdene

-stoffet enten på bare flekkene + vannlinjen, evt hele båten (kommer litt an på hvor tjukt det er fra før)

Så kan du jo se til neste år hvordan det ser ut da. Det er helt vanlig at det flasser litt her og der..

og husk at bunnstoff kun er til for å forhindre groe. Det estetiske er sånn sett uviktig…

om du vil forhindre fremtidig plastpest, så er det et annet tema. Jeg hadde ikke bekymret meg..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Steihy skrev 26 minutter siden:

Mitt spørsmål var helt konkret hvilken "ny" slipemaskin, som ikke pakker seg, Grand Banks hadde fått tips om. 

Jeg har i hvert fall god erfaring med Mirca Abranet HD og 40 korning. Koster noen kroner, men varer lenge og pakker seg ikke. Bruker det sammen med en Mirca eksentersliper med 150mm skive.

Jeg tror det er Mirca med en slik slipepad som er en type netting og ikke pussepapir. Abranet kan det godt være. Husker det navnet. Har ikke prøvd selv.

På gamlejobben min, brukte vi kun Mirca. Og Abranet40 var den foretrukne, når kunden ville ha fjernet alt.
Har brukt flere dager med den gamle slipemaskinen, og vært støl i muskler jeg ikke engang ante eksisterte.
Med Mirca'en brukte jeg halvannen dag på en 24 foter, var fortsatt støl, men det var en lettelse å vite at jeg ikke måtte bruke flere dager.
Jeg har lagt inn en forespørsel hos sjefene mine nå, om å få en Mirca her på Bruget. men vi får se hva de sier.

For nye lesere av tråden:

Vi har båt fra 1977. Aldri vært primet. Hver høst høytrykksspyler vi vekk evn. groe. Da løsner det gjerne noen flekker med bunnstoff og den blanke oransje plasten kommer til syne. På våren får disse flekkene en omgang med selvpolerende bunnstoff fra Biltema eller Maritim.

Dette har fungert i årevis uten å matte ned, uten primer, uten plastpest og med svært lite groe. Bruk av epoksyprimer ser ut til å ha blitt en vedtatt sannhet på linje med menneskeskapte klimaforandringer?.

(Gjentar man en ting ofte nok, blir det til slutt sant) (og dyrt).

Epoxyprimer gir god heft. Så derfor ville jeg brukt det om jeg skulle ha slipt helt ned. Utover det tenker jeg at den, selv om den er tettere en gelcoat, uansett ikke er tett nok til at ikke noe fukt vil trenge gjennom på en båt som ligger ute året rundt. Min båt er behandlet helt etter boken etter plastpest ble oppdaget lenge før jeg kjøpte den, men likevel har den småblærer her og der like etter opptak . Kan ikke si at det bekymrer meg så mye, det er bare et tegn på lite kunnskap og dårlige rutiner om støping på syttitallet. Den holder nok mange tiår til uansett. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...