Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Er det samme farge på de bare flekkene som skroget? Altså, er bunnstoffet rett på plasten?

Regner med at den båten ligger ute lenge om gangen?

I så tilfelle bør all bunnstoff fjernes, og deretter bør alt fra vannlinjen og ned males med epoxy primer. Epoxy er vanntett og hindrer plastpest.  Det er ikke bunnstoff eller plast.

Deretter bunnstoff for å hindre groe.

Hvis du gjør det selv: Bruk åndedrettsvern. I det minste en skikkelig beskyttelse mot støv (ikke de billigste hvite munnbindene). Bunnstoff vil du ikke ha inn i lungene... 

Nå er bunnstoff mindre farlig enn før, men vi hadde en mann i vår båthavn på slutten av 1980-årene som ble sengeliggende i lang tid på sykehus, og invalid i lang tid etterpå, da han hadde pusset av bunnstoffet uten støvmaske. Ikke verdt å risikere.

Bør også ha presenning under hele båten for å fange opp støv/ flak og levere som spesialavfall (gratis i min kommune).

Jeg ville evt sjekket hva det koster å få noen til å fjerne bunnstoffet. Kalk eller sandblåsing.

Hvis du ikke vil gjøre det så bruk i alle fall primer (ikke epoxyprimer) på flekkene før du måler bunnstoff. 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Er det samme farge på de bare flekkene som skroget? Altså, er bunnstoffet rett på plasten?

I så tilfelle bør all bunnstoff fjernes, og deretter bør alt fra vannlinjen og ned males med epoxy primer. Epoxy er vanntett og hindrer plastpest.  Det er ikke bunnstoff eller plast.

Hvis du gjør det selv: Bruk åndedrettsvern. I det minste en skikkelig beskyttelse mot støv (ikke de billigste hvite munnbindene).

Jeg ville evt sjekket hva det koster å få noen til å fjerne bunnstoffet. Kalk eller sandblåsing.

Hvis du ikke vil gjøre det så bruk i alle fall primer (ikke epoxyprimer) på flekkene før du måler bunnstoff. 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

Hvis du gjør det selv: Bruk åndedrettsvern. I det minste en skikkelig beskyttelse mot støv (ikke de billigste hvite munnbindene).

• Create New...