Jump to content

Oppretting av motor / propellaksel


GeirKS

Recommended Posts

Hei,

jeg har montert nye motorlabber og må rette opp motor og aksel i forhold til hverandre. Er det noen som har tips eller link til en lur fremgangsmåte for å gjøre dette?

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Du kjenner vel til metoden å bruke søkerblad på kupplingen kl 6 og 12 høydeveis og kl 9 og3 sideveis regner jeg med?

Jeg bytta nettopp labber selv, og målte med skyvelæra gammel avstand fra brakett til fundament på alle 4 labbene før jeg begynnte. Så byttet jeg labbene en av gangen og stilte inn gammel høydene på hver enkelt.

Når jeg var ferdig gikk jeg rundt med søkeren og justerte til alt stemte.

Jeg har fleksible koplinger og her måler jeg mellom en av de 6 boltene og flensen på gearkassesida uten å løsne boltene. Har du ikke fleksibel kopling må du vel ofte løsne boltene før du måler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Du har 3 problemstillinger:

Nr. 1 er å få jevn vektfordeling på labbene sideveis.

Nr. 2 er å få justert girflens og akselflens likt i høyde- og lengderetning.

Nr. 3 er å få justert vinkelen slik at du ikke har mer enn en 10-dels mm variasjon mellom flensene med 10cm diameter.

 

 

Riktig vektfordeling:

Forjuster fremre motorlabber til den omtrent riktige høyden og at de står vannrett sideveis.

Forjuster bakre motorlabbers høyde på samme måten.

Slå et tau rundt girakselens utgående flens.

Hev bakre del av motoren slik at den går klar av begge motorlabbers høydejusteringsmuttere.

Etterskru begge høydejusteringsmuttere slik at de står likt i forhold til de bakre motorbrakettene.

Slakk talja eller hva du måtte ha i enden av tauet.

 

Nå har du jevn vektfordeling sideveis. Det er neppe lik vektfordeling mellom fremre par og bakre par, men det kan du ikke gjøre noe med uten å flytte festene. Det gjør man ikke annet enn i spesielle tilfeller.

 

Så er det å justere med fastnøkkel høydejusteringsmutterene. Poenget er like mange omdreininger på hvert par for å opprettholde riktig vektfordeling. Juster høyde riktig og vinkelen loddrett riktig på denne måten.

 

Så må vinkelen sideveis justeres. Løsne en bolt på hver labb (den som sitter i det avlange hullet). Dunk sideveis i bakkant. Juster så sideveis også i forkant til plasseringen er riktig. Når du er fornøyd, bruker du søkerbladet. Stikk det inn kl. 3,6,9 og 12. Vri akselen og stikk søkerbladet inn og ettersjekkat klaringen er lik rundt det hele. Ikke så bra som du trodde? Juster sideveis og/eller loddrett og sjekk igjen.

 

Lotus

 

PS: En motor som bare står på 3 labber vil vibrere mye. Vibrasjoner dreper motoren din.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Husk- det første du må gjøre er å løfte opp propellakslingen litt slik at den ikke ligger og bender nedre del av stevnrøret (hylserøret). Egenvekten på akslingen vil føre til at den faller litt ned når den kobles av gearflensen. Justeringen mot flensene kan være o,o5mm differanse. Kontroller og etterjuster dette etter noen timers gange, da ny labber har en tendens til synke litt etter en tids bruk.

 

XD3P

Link to post
  • 14 år senere...
Lotus skrev On 11.8.2005 at 21.02:

Du har 3 problemstillinger:

Nr. 1 er å få jevn vektfordeling på labbene sideveis.

Nr. 2 er å få justert girflens og akselflens likt i høyde- og lengderetning.

Nr. 3 er å få justert vinkelen slik at du ikke har mer enn en 10-dels mm variasjon mellom flensene med 10cm diameter.

 

 

Riktig vektfordeling:

Forjuster fremre motorlabber til den omtrent riktige høyden og at de står vannrett sideveis.

Forjuster bakre motorlabbers høyde på samme måten.

Slå et tau rundt girakselens utgående flens.

Hev bakre del av motoren slik at den går klar av begge motorlabbers høydejusteringsmuttere.

Etterskru begge høydejusteringsmuttere slik at de står likt i forhold til de bakre motorbrakettene.

Slakk talja eller hva du måtte ha i enden av tauet.

 

Nå har du jevn vektfordeling sideveis. Det er neppe lik vektfordeling mellom fremre par og bakre par, men det kan du ikke gjøre noe med uten å flytte festene. Det gjør man ikke annet enn i spesielle tilfeller.

 

Så er det å justere med fastnøkkel høydejusteringsmutterene. Poenget er like mange omdreininger på hvert par for å opprettholde riktig vektfordeling. Juster høyde riktig og vinkelen loddrett riktig på denne måten.

 

Så må vinkelen sideveis justeres. Løsne en bolt på hver labb (den som sitter i det avlange hullet). Dunk sideveis i bakkant. Juster så sideveis også i forkant til plasseringen er riktig. Når du er fornøyd, bruker du søkerbladet. Stikk det inn kl. 3,6,9 og 12. Vri akselen og stikk søkerbladet inn og ettersjekkat klaringen er lik rundt det hele. Ikke så bra som du trodde? Juster sideveis og/eller loddrett og sjekk igjen.

 

Lotus

 

PS: En motor som bare står på 3 labber vil vibrere mye. Vibrasjoner dreper motoren din.

 

Hei,

Løfter denne tråden igjen, og særlig dette innlegget. Fremgangsmåten virker logisk og grei, og jeg vil driste meg til å forsøke det selv da jeg mistenker jeg har soft foot. Mitt spørsmål er: Er det godkjent å løfte i gearflensen? tåler gearkassefester og hva som måtte være belastningen?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
  • 1 år senere...
seilfred skrev On 31.3.2020 at 23.26:

 

Hei,

Løfter denne tråden igjen, og særlig dette innlegget. Fremgangsmåten virker logisk og grei, og jeg vil driste meg til å forsøke det selv da jeg mistenker jeg har soft foot. Mitt spørsmål er: Er det godkjent å løfte i gearflensen? tåler gearkassefester og hva som måtte være belastningen?

Samme spørsmål!

Link to post

har ikke din motor ferdig påmonterte løftefester?

Sjekk i manualen om hvordan motoren skal løftes.

 

Viktig at propellakslingen er i senter på Hylserøret når du starter oppretning. 

 

Grov oppretting på land og fin oppretning på sjøen,    etter kontroll etter X antall  kjørte timer.

 

Lut å lage egen tråd.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Jeg blåser litt liv i denne tråden.

Jeg leser at avviket mellom flensene på gir og akselen ikke bør være over 0,05 mm (eller skal være under 0,1 mm) med bruk av bladsøker, i posisjonene klokka 3-6-9-12.

MEN gjelder dette uansett om du har 18 HK i en seilbåt VS en 427 HK i en Scand Atlantic ??

Kan ikke avviket være større i førstnevnte ??

Mvh Fantasy

Link to post
Fantasy skrev for 1 time siden:

MEN gjelder dette uansett om du har 18 HK i en seilbåt VS en 427 HK i en Scand Atlantic ??

Kan ikke avviket være større i førstnevnte ??

 

Avviket har da ingenting med HK å gjøre? Om det ikke blir rett får du vibrasjoner. Uansett antall HK. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja, naturligvis, akslingen må være sentrert i hylserøret.

Jeg tror man skal tenke litt annerledes. Det er de imaginære (tenkte) senterlinjene gjennom drivne og drevne akslinger som skal rettes i forhold til hverandre. Derfor har ikke størrelsen (effekten) på motoren betydning. Vi som har (hatt) oppretting som proffesjon, anser ikke bladsøkere som adekvat verktøy. Regelen om <0,1 mm avvik er egenlig ikke godt nok. Da dette målet ikke relaterer til radien på flensene. Man kan tenke seg at 0,1 mm er mye mer nøyaktig om radien er 200 mm enn om radien er 30 mm. I tillegg vurderer ikke <0,1 mm flensennes maskineringstoleranser, ev. slag og spark som flensene har vært utsatt for. Tatt høyde for dette, forteller vel sitt i og med at Hulda har originalt cutlesslager og Volvo-kondom etter 22 år og >2500 driftstimer. Uten slark eller lekkasjer. Det står noe teori under 'Byggingen av Hulda'.

Link to post

Støtter Hulda på den. :thumbsup:

 

Under oppretting brukte vi ofte eget verktøy som passet i hylse og sørget for å holde aksling i senter.

Senere har jeg brukt "halvdeler" av gamle kleklyper som føres inn i hylsen mens avstand mellom aksling og hylserøret måles/justeres. 

 

Mens vi er inne på oppretting husk gummilabbene lever ikke evig.

Kan være greit å bruke et kubein/spett og bevege på de for å sjekke om gummien er fortsatt fast og inntakt. 

Vedlagt bilde av en luring som var godt skjult mellom skott og motor.

Fikk sneket et lite kamera ned i mellom.  Alle ble byttet.

P5270641.jpg

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

 

Gudrun skrev for 1 time siden:

Senere har jeg brukt "halvdeler" av gamle kleklyper som føres inn i hylsen mens avstand mellom aksling og hylserøret måles/justeres. 

Da blir det denne metoden. Fikk justert fra ca 2,5 mm klaring under akselen til ca 4,5 så godt jeg får målt. Ikke akkurat lett å komme til nedi der.

20220412_131724.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...