Jump to content

Kjøpsråd daycruiser ~270.000 kr.

19quiz76

Recommended Posts

Etter å ha testet båteierlivet med en 1986 Ørnvik 535HT med 2005 E-tec 90 noen år, har  vi bestemt oss for å ta steget over på en 21-23 fot Daycruiser. Har prøvd å gjøre litt research og sirklet inn noen kriterier:

Må innfri;

- Budsjett 250-270K

- Norsk/nordisk produsent

- Toalettmulighet

- Overnatting en natt eller to på skjær for familie på 4 (barna er 4 og 7)

- Kjøleskap

- Kalesje for kjølige kvelder

Tenker at er lurt (men korrigeres gjerne):

- Cummins 2.0 eller 2.8 pga driftssikkerhet og lavt forbruk, eller finnes det bedre alternativer? Toppfart ikke viktig, men vil helst holde forbruk under 20 l/t. v/20 knop marsjfart hvis mulig. 

- Varmebluss

- Vaskeservant

- Webastovarmer e.l.  

Modeller jeg har kikket på er Skibsplast 660, Uttern D68, Askeladden C6 og Z7, men tar gjerne imot tips om andre jeg kan ha oversett. 

Er det åpenbare fallgruver her eller er det bare å peile seg inn på første og beste på Finn som tikker alle bokser jeg har nevnt?

Send meg gjerne i retning av eksisterende tråder om temaet hvis dette spørsmålet dukker opp jevnlig ;)

Redigert av 19quiz76 (see edit history)
19quiz76 skrev for 2 timer siden:

Gode tips der, glemte dog å nevne at jeg for mitt indre har satt en aldersgrense ved 2005 uten at den nødvendigvis er spesielt kvalifisert. Antar bare at motor og slikt 

har blitt bedre og bedre og er litt ferdig med "gammal båt" ;)

Fornuftig å kjøpe så ny båt som mogleg, ja. Eg ville likevel vurdert kor viktig dei åra er for deg sidan overnatting for 4 står på "må innfri" - lista. Eg har ikkje så mykje erfaring frå dei andre båtane, men å overnatte 4 i ein Z7 trur eg blir noko som tilhøyrer skotåret. Z7 og liknande båtar egnar seg godt som daycruiser, men eg trur ikkje det vil bli fristande med overnatting så ofte. 

Om overnatting er planen, ville eg personleg anten prøvd å auke budsjettet eller firt nokre få år på grensa på 2005.

Redigert av Kark II (see edit history)

Fire i en Z7 blir trangt, men det kan gå. Det er jo soveplass både foran og ‘bak’ i den.

Det finnes et hav av ulike båter og valg som må tas. Det beste er vel å se på og prøvekjøre flere før kjøp. Det ga i alle fall meg viktig info.

For meg ble kvalitetsfølelsen, kalesjen og mange praktiske løsninger i Z7 utslagsgivende. Den virker rett og slett moderne selv i dag, i motsetning til i alle fall de alternativene jeg kikket på. 

Tenkeboksen sprengte noen vedtatte premisser her, samt at jeg leker med tanken på å omdisponere noen midler som kan muliggjøre et noe høyere budsjett. Dermed dukker Skibsplast 685/690 opp på radaren, og her bør det da være Ok overnattingsmuligheter for en familie på fire (barna er som sagt bare 4 og 7 p.t.)?

Så er spørsmålet om tesen min mht diesel holder vann; bør man gå for Cummins 2.8 eller Mercury 220/225 her? Prioriterer egenskaper er i synkende rekkefølge:

- Driftskostnader

- Driftssikkerhet

- Støy

- Planvillighet med 4-6 pers. ombord. 

- Toppfart (trives best mellom 20-25 kts)

- Aksellerasjon

Har skibsplasten reell konkurranse fra andre produsenter her? I så fall hvilke?

Jeg ville hatt minimum 200 hk på en Skibsplast 685, selv om ikke alle er enig med meg i dette. Da tenker jeg ikke bare på kjørekomfort, drivstofforbruk osv, men også på at du en dag skal selge igjen. 

Når det gjelder 690  - fantastisk fin båt i denne klassen - for min del trumfer den Askeladden 705 (som også er en fin båt; for all del....men ofte undermotorisert og for dyr) - så ville jeg sett etter den nye Cummins-motoren (den siste de rakk å installere før de gikk konkurs) på 210 HK.

Denne 685 var bra motorisert og bra utstyrt (bla vinsj): https://www.finn.no/99520695

Ikke så mange 690 tilgjengelig nå, men denne ser fin ut: https://www.finn.no/124201174 (vel og merke ikke med siste motorutgave).

Båten kostet mellom 700` og 800` når den kom, så jeg tror dette er value for money, i den grad båt kan være det. :-)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Jeg ville også tatt en nærmere kikk på Nidelv 690 Sport. Vært på båtferie i 2,5 uker i denne nå (2 voksne + hund), og har fungert utmerket. Bra bysseløsning, eget toalettrom, store oppbevaringsrom (stuveplass) og svært bra skrog (så går fint i sjøen). Fin kabin er det også. Solseng bak kan brukes som seng for en natt eller to. 

Lykke til med båtvalget!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...