MR Swe Startet 26.Juli.2018 Del på Facebook Startet 26.Juli.2018 hei, etter liten misslykket operation i elskapet der jeg lykkades mitt få en kortslutning mellom plus og minus så vil ikke ankervinsjen fungere. samme med målere på drivstoff og vann..prøvd måle strømmen men finner ikke feil..det ene jeg finner er at ved relæerne til ankervinsjen er det 11.3 v mot 12.4 v i resten..det som og skjer når jeg trykker på ned/opp kontrollen til ankervinsjen er at målerne på drivstoff spretter opp.noen som har ide eller vet en som kan hjelpe og ordne dette? holder til på hvaler/fredrikstad Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 26.Juli.2018 Del på Facebook Svart 26.Juli.2018 Det er ikke enkelt å se for seg hele bildet her, for det kan være koblet på så mange måter, og skadene av en slik "operasjon" kan være av mange kategorier. Men det at målerne dine påvirkes kraftig av at ankervinsjen forsøkes aktivert (samtidig som at denne ikke fungerer) tyder på at det har med manglende jording å gjøre. At du har 1V lavere spenning på deler av anlegget betyr normalt at det går mye strøm der i forhold til kabeldimensjon/lengde, men en mulig årsak her kan være at du måler mot et punkt som normalt skal være minus, men som ikke lenger er det. Det hadde også vært nyttig å vite om vinsjreléene aktiveres, eller om disse også er døde; samt om det finnes andre ting som har endret adferd. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 hvordan sjekker man relerne?det skjer ikke noe når jeg prøver kpntrollen eller den trådløse kontrollen.. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Det klikker godt hørbart i dem når de aktiveres. Dette vil vise om feilen ligger i svakstrømsdelen, før reléene, eller i sterkstrømsdelen etter. Jeg ville forresten ha unngått å bruke fjernkontrollen i feilsøkingen, for å unngå denne som mulig feilkilde. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 ok..så jeg skal høre klikk når jeg trykker på on eller opp/ned? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 ok..så jeg skal høre klikk når jeg trykker på on eller opp/ned? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Ja, når vinsjen normalt skal starte, eller stoppe, skal du høre et tydelig klikk i reléet. Du kan også legge fingeren på det. Da vil du kjenne "klikket". Dette er spesielt praktisk hvis man skal finne ett bestemt relé blant flere. For ordens skyld: Et relé er i praksis en fjernstyrt bryter, der man bruker en liten bryter, via tynn ledning, til å styre en kraftig strøm via korte, tykke kabler. For å minimere dannelsen av gnist når denne strømmen kobles til, og spesielt fra, må det skje fort. Derfor skal klikket høres tydelig. Med det samme kan du måle om én av terminalene på reléne går til minus. Den er ofte merket med enten "85" eller "86", og om én terminal går til pluss, muligens merket med "30" (evt. "87" hvis disse er byttet om). Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 det jeg gjorde innen jeg kortslutte var og flytte en shut mellan start og forbruk. den var flyttet fra start til feller jordskinne..men hva jeg kan se no er det ikke noen jord mellom start og forbrukbanken...skal det vare det.. kan det vare orsaken.. kjørte fra koster til strømstad i dag og merker da at prosplit som skal fordele ladingen bare lader start.. legger med tegning på hvordan det ser ut nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 På tegningen kan ikke shunten fungere. Den blir jo kortsluttet av kabelen fra minus på forbruksbatteri 1 til "jordpunkt". Om alt annet er tegnet riktig tror jeg det er her problemet ligger. Fjern denne kabelen og lag en ny forbindelse mellom minus på startbatteriet og derfra til "jordpunkt". Da burde ting fungere.... (Forutsetter selvfølgelig at kablene og tilkoblingene på "jordpunkt" og "jordskinne" tåler stømstyrken.) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 men skal det vare kabel mellom start minus og forbruk minus..har ikke det nå Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Leste du ikke IM'n jeg sendte deg? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Flytt kabelen som går til forbruk 1 minus/jord til start minus/jord. Andre enden skal fortsatt være på felles jordakinne. Da bør alt fungere. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 men skal det vare kabel mellom start minus og forbruk minus..har ikke det nå Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 da er spørsmålet skal minuskabel fra start inn på load på shuten? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 yes.. ser ut som ting begynner virke her...takk for hjelpen..tester ankervinsjen imorgon Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 MR Swe skrev 1 time siden: da er spørsmålet skal minuskabel fra start inn på load på shuten? Du kan koble minuskabel fra startbatteri til "jordpunkt", "jordskinne" eller til den siden av shunten som er koblet til disse punktene, - IKKE rett på forbruksbatterienes minuspoler eller den siden av shunten som er forbundet med disse. Poenget er at shunten bare skal kjenne av all strømmen som går gjennom forbruksbatteriet og ikke noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 takk for hjelpe!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 koble til shuten på rett side..men da kansje det er du.ot med den kabel som går til felles jordpunkt og ..eller gjør det ikke noe? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 oppdatert bilde Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 siste onkl batteriladere..trenger lade på landstrøm men vil være sikker Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Som tidligere sagt: Ingenting annet enn shunt skal til forbruk minus. Jeg tok en rask titt på din litt uklare tegning, men dersom du fjerner de kablene med rødt kryss og lar minus fra landstrøm gå til felles jord (markert med grønt), burde jordingen bli OK. Kabeldimensjoner og resten av opplegget har jeg ikke sett på Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 ok. minus fra batteriladern til felles jordpunkt (som du skriver) eller til load på shuten (som det ser ut i grønt på tegningen)? sorry maset :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 (redigert) Det får du velge selv, "load på shunten" og og "felles jordpunkt" er jo sammenkoblet allerede. Husk bare på at kablene er tilstrekkelig tykke for de strømmene som skal gå i de. Redigert 28.Juli.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 gikk inne så bra..startafe motorn og fikk back feed enganged på prosplit Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.