Jump to content

ilas ankervinsj og jordfeil


MR Swe

Recommended Posts

hei, etter liten misslykket operation i elskapet der jeg lykkades mitt få en kortslutning mellom plus og minus så vil ikke ankervinsjen fungere. samme med målere på drivstoff og vann..prøvd måle strømmen men finner ikke feil..det ene jeg finner er at ved relæerne til ankervinsjen er det 11.3 v mot 12.4 v i resten..det som og skjer når jeg trykker på ned/opp kontrollen til ankervinsjen er at målerne på drivstoff spretter opp.noen som har ide eller vet en som kan hjelpe og ordne dette? holder til på hvaler/fredrikstad

Link to post

Det er ikke enkelt å se for seg hele bildet her, for det kan være koblet på så mange måter, og skadene av en slik "operasjon" kan være av mange kategorier. Men det at målerne dine påvirkes kraftig av at ankervinsjen forsøkes aktivert (samtidig som at denne ikke fungerer) tyder på at det har med manglende jording å gjøre.

At du har 1V lavere spenning på deler av anlegget betyr normalt at det går mye strøm der i forhold til kabeldimensjon/lengde, men en mulig årsak her kan være at du måler mot et punkt som normalt skal være minus, men som ikke lenger er det.

Det hadde også vært nyttig å vite om vinsjreléene aktiveres, eller om disse også er døde; samt om det finnes andre ting som har endret adferd.

Link to post

Ja, når vinsjen normalt skal starte, eller stoppe, skal du høre et tydelig klikk i reléet. Du kan også legge fingeren på det. Da vil du kjenne "klikket". Dette er spesielt praktisk hvis man skal finne ett bestemt relé blant flere.

For ordens skyld: Et relé er i praksis en fjernstyrt bryter, der man bruker en liten bryter, via tynn ledning, til å styre en kraftig strøm via korte, tykke kabler. For å minimere dannelsen av gnist når denne strømmen kobles til, og spesielt fra, må det skje fort. Derfor skal klikket høres tydelig.

Med det samme kan du måle om én av terminalene på reléne går til minus. Den er ofte merket med enten "85" eller "86", og om én terminal går til pluss, muligens merket med "30" (evt. "87" hvis disse er byttet om).

Link to post

det jeg gjorde innen jeg kortslutte var og flytte en shut mellan start og forbruk. den var flyttet fra start til feller jordskinne..men hva jeg kan se no er det ikke noen jord mellom start og forbrukbanken...skal det vare det.. kan det vare orsaken.. kjørte fra koster til strømstad i dag og merker da at prosplit som skal fordele ladingen bare lader start.. legger med tegning på hvordan det ser ut nå..

20180728_105205.jpg

Link to post

 

På tegningen kan ikke shunten fungere. Den blir jo kortsluttet av kabelen fra minus på forbruksbatteri 1  til "jordpunkt".  Om alt annet er tegnet riktig tror jeg det er her problemet ligger.  Fjern denne kabelen og lag en ny forbindelse mellom minus på startbatteriet og derfra til "jordpunkt". Da burde ting fungere.... (Forutsetter selvfølgelig at kablene og tilkoblingene på "jordpunkt" og "jordskinne" tåler stømstyrken.)

Link to post
MR Swe skrev 1 time siden:

da er spørsmålet skal minuskabel fra start inn på load på shuten? 

 

Du kan koble minuskabel fra startbatteri til "jordpunkt", "jordskinne" eller til den siden av shunten som er koblet til disse punktene, - IKKE rett på forbruksbatterienes minuspoler eller den siden av shunten som er forbundet med disse. Poenget er at shunten bare skal kjenne av all strømmen som  går gjennom forbruksbatteriet og ikke noe annet...

Link to post

Som tidligere sagt: Ingenting annet enn shunt skal til forbruk minus. Jeg tok en rask titt på din litt uklare tegning, men dersom du fjerner de kablene med rødt kryss og lar minus fra landstrøm gå til felles jord (markert med grønt), burde jordingen bli OK. Kabeldimensjoner og resten av opplegget har jeg ikke sett på

 

swe.jpg.2cfc1b0f81ae8ebc0efeee9e3e4376aa.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det får du velge selv, "load på shunten" og og "felles jordpunkt" er jo sammenkoblet allerede. Husk bare på at kablene er tilstrekkelig tykke for de strømmene som skal gå i de.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...