MR Swe Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 monterte bort shut og victron og inn med minuskabel mellom start og forbruke og på med landstrøm..viktigaste og løse hovedproblemet med strøm så nytt test imorgon Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Mr. Swe, - bare så vi ikke misforstår hverandre: Blir litt bekymret når man prater om "jord" i et 12V anlegg... Bare så det er klart: I et 12V-anlegg har vi pluss- og minus-poler, - IKKE jord. Vil derfor anbefale at du endrer betegnelsen på "jordskinne" og "felles jordpunkt" til minusskinne og felles minuspunkt. Det eneste jordpunktet på de komponentene som er tegnet opp er på landstrømsladeren der jordingsledningen fra 220V landkabelen skal kobles inn. Kobler du det slik skal systemet fungere, MEN som du vil se av et stort antall diskusjoner på sidene her er det altså slik at lover og regler krever en forbindelse mellom landstrømsjord og minus i 12V-systemet. Denne forbindelsen er viktig når det gjelder personsikkerhet, men kan også gi store utfordringer når det gjelder krypstrømmer og galvanisk korrosjon... En shunt er i praksis en liten motstand som kobles inn i en krets. Hele poenget er at den i minst mulig grad skal endre strømstyrken gjennom kretsen. Det skal altså ikke gjøre noen forskjell om du forbinder to enheter med en kabel med eller uten shunt... (Du bruker selvfølgelig de store, grove tilkoblingene på shunten til dette...) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Takk..Athene da blir det minus i fortsettingen Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Ilas releene har over tid endret seg mellom å være pluss og minus styrt. Dersom det er et nytt relé i bildet er det greit å være klar over. Jeg svidde et bryterpanel pga dette når jeg skiftet mitt relé, og ikke hadde fått med meg denne endringen. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 29.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Bra info Nordan family...monterte bort victron og fikk ladning på samtlige batteribanker og tar opprydding og mo terning av victron som høstprojekr.. nå må sommaren nytes..skal teste ankervinsjen i kvell Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 (redigert) Løsningen til Lars H. fungerer nok som krets, men om det er korrekt at kabelen mellom den grønne kabelen og "minusskinne" er 10 kvadrat blir løsningen litt uheldig. For å få ladestrømmene over på kabler med litt grovere kvadrat ville jeg gjort de endringene som Lars H. har tegnet, men flytt i tillegg minuskabelen fra baugpropellbatteriet som nå går til "felles minus" over på shunten der den grønne kabelen kommer inn. Da har jo dette punktet nesten blitt "felles minus", - og så får trådstarter vurdere om det er praktisk å koble sammen alle kablene på shunten eller om det er enklere å lage et koblingspunkt "felles minus" et annet sted og trekke kablene dit. Minusskinnen trenger bare å kobles til med 10 kvadrat kabelen fra shunten.... Redigert 29.Juli.2018 av Athene skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Kalle minus for jord er helt greit. Alle som har byttet et batteri i bil veit hva man mener Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 Bortsett fra de med urgamle engelske biler. Der var ofte pluss lagt til chassis (jord)! He he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 ozo skrev On 27.7.2018 at 18.50: Det klikker godt hørbart i dem når de aktiveres. Dette vil vise om feilen ligger i svakstrømsdelen, før reléene, eller i sterkstrømsdelen etter. Jeg ville forresten ha unngått å bruke fjernkontrollen i feilsøkingen, for å unngå denne som mulig feilkilde. Du mener det nok riktig men betegnelsene svakstrøm og sterkstrøm er knyttet til spenning, ikke til hvor mye strøm som går i de ulike kretsene. Litt merkelig i grunnen men sånn er det. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 29.Juli.2018 Del på Facebook Svart 29.Juli.2018 (redigert) Rallypetter skrev 53 minutter siden: Kalle minus for jord er helt greit. Alle som har byttet et batteri i bil veit hva man mener Joda, men i motsetning til bil er det jo i denne kretsen vi feilsøker en landstrømslader som er forsynt av 220V AC og som kanskje har koblingspunkter merket både jord og minus. Ville bare være sikker på at trådstarter forstår forskjellen..... Redigert 29.Juli.2018 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.