Jump to content

ilas ankervinsj og jordfeil


MR Swe

Recommended Posts

Mr. Swe, - bare så vi ikke misforstår hverandre:

Blir litt bekymret når man prater om "jord" i et 12V anlegg... Bare så det er klart: I et 12V-anlegg har vi pluss- og minus-poler, - IKKE jord. Vil derfor anbefale at du endrer betegnelsen på "jordskinne" og "felles jordpunkt" til minusskinne og felles minuspunkt. 

Det eneste jordpunktet på de komponentene som er tegnet opp er på landstrømsladeren der jordingsledningen fra 220V landkabelen skal kobles inn. Kobler du det slik skal systemet fungere, MEN som du vil se av et stort antall diskusjoner på sidene her er det altså slik at lover og regler krever en forbindelse mellom landstrømsjord og minus i 12V-systemet. Denne forbindelsen er viktig når det gjelder personsikkerhet, men kan også gi store utfordringer når det gjelder krypstrømmer og galvanisk korrosjon... 

 

En shunt er i praksis en liten motstand som kobles inn i en krets. Hele poenget er at den i minst mulig grad skal endre strømstyrken gjennom kretsen. Det skal altså ikke gjøre noen forskjell om du forbinder to enheter med en kabel med eller uten shunt... (Du bruker selvfølgelig de store, grove tilkoblingene på shunten til dette...) 

 

 

Link to post

Løsningen til Lars H. fungerer nok som krets, men om det er korrekt at kabelen mellom den grønne kabelen og "minusskinne" er 10 kvadrat blir løsningen litt uheldig. For å få ladestrømmene over på kabler med litt grovere kvadrat ville jeg gjort de endringene som Lars H. har tegnet, men  flytt i tillegg minuskabelen fra baugpropellbatteriet som nå går  til "felles minus" over på shunten der den grønne kabelen kommer inn.  Da har jo dette punktet nesten blitt "felles minus", - og så får trådstarter vurdere om det er praktisk å koble sammen alle kablene på shunten eller om det er enklere å lage et koblingspunkt "felles minus" et annet sted og trekke kablene dit. Minusskinnen trenger bare å kobles til med 10 kvadrat kabelen fra shunten....

Redigert av Athene
skriveleif (see edit history)
Link to post
ozo skrev On 27.7.2018 at 18.50:

Det klikker godt hørbart i dem når de aktiveres. Dette vil vise om feilen ligger i svakstrømsdelen, før reléene, eller i sterkstrømsdelen etter. Jeg ville forresten ha unngått å bruke fjernkontrollen i feilsøkingen, for å unngå denne som mulig feilkilde.

Du mener det nok riktig men betegnelsene svakstrøm og sterkstrøm er knyttet til spenning, ikke til hvor mye strøm som går i de ulike kretsene. Litt merkelig i grunnen men sånn er det.

Link to post
Rallypetter skrev 53 minutter siden:

Kalle minus for jord er helt greit. Alle som har byttet et batteri i bil veit hva man mener

Joda, men i motsetning til bil  er det jo i denne kretsen vi feilsøker en landstrømslader som er forsynt av 220V AC og som kanskje har koblingspunkter merket både jord og minus. Ville bare være sikker på at trådstarter forstår forskjellen..... 

Redigert av Athene (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...