Jump to content

Er Albin Delta en grei båt for en nybegynner?

sigurdk

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med seiling. Går det an å lære seg å seile i en så stor båt? Tenker også å bo i båten, så derfor er det greit at det er litt størrelse på den.

Har sett litt på denne båten: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118906279. Bør jeg ha med meg en båtkyndig for å inspisere båten, eller kan jeg gjøre det selv? Hva bør jeg isåfall se etter?  

Både det ene og andre er av nyere dato, det er gull. Hvis du ikke vet hva du skal se etter så ta med en kyndig. Båten har seilt langt, og så i farten ikke noe om annet enn at noen fall var byttet. Riggsjekk er nok lurt.

Man kan fint lære seg å seile i en sånn båt. Melder man seg inn i en seilforening og seiler litt regatta, lærer man seg ting mye fortere, men ikke noe must.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg tenker den bør være et trygt kjøp. Eier som tør ta båten rundt UK og har oppgradert jevnlig bør være OK. Print ut annonnsen som del av kontrakten, be om skriftlig bekreftelse på at den ikke er grunnstøtt / har skade / har vært reparert, så kjøper du båten. Om selger har løyet (lite trolig), og du oppdager noe de neste mnd, så tar du det derfra.

Guest Thostr
28 minutes ago, Code0 said:

be om skriftlig bekreftelse på at den ikke er grunnstøtt / har skade / har vært reparert, så kjøper du båten. Om selger har løyet (lite trolig), og du oppdager noe de neste mnd, så tar du det derfra.

Det samme tenkte og gjorde jeg, og det kostet meg utrolig mye tid og merarbeid da jeg oppdaget at båten var hardt grunnstøtt og det var tilbakeholdt opplysninger om det. Selger hadde til og med båten på land og sendte meg bilder hvor han hadde tatt disse fra vinkler hvor skadene ikke var synlige.

Nå mener jeg at det beste er å møte folk med tillit. Samtidig så vil jeg på det aller sterkeste anbefale folk å ta båten på land selv og gjøre en befaring med kyndig hjelp. Selv om det koster litt, så er det en billig forsikring mot særdeles utrivelige opplevelser og ikke minst tid tapt til å bruke båten.

Guest Avmønstret#

Bare så vi er tre- fire eller fem som har sagt det. Ta båten på land før kjøp ;-) En så gammel båt har gått på grunn, ikke bare en gang men mange ganger. 

Så leser du deg opp på diverse tråder her inne ifht kjøl, kjølbolter osv, osv. 

--

Det første du kan gjøre, om kranfører lar deg gjøre det, er å ta "rikletesten" når båten henger i stroppene. En mann foran og en bak på kjølen og rikkle den fra side til side. Er det bevegelse? Når båten står på land må du også rikle på ror i alle retninger du får til, rikle aksling (hvis den ikke har seildrev) og evt stag/støtte for cutlesslager. Da har du gjennomført båtens "sparke dekk" test. All slark du finner medfører en god del arbeid og kostnader, noe slark kan du muligens leve med en stund, annen må du ta med en gang, slarker kjølen bør du drøfte med selger om dere kan dele utgiftene til løftet før båten settes ut igjen og du drar videre for å se på en annen båt. 

Så må du ta en innvendig og utvendig inspeksjon av kjøl og kjølinnfestinger. Er det sparklet i overgang kjøl/skrog, renner det vann ut fra overgangen etter at båten har stått på land noen timer? Rustvann? Ser du at det er fuktig i overgangen? Hvor mye skader og reperasjoner er det i forkant ned på kjøl, evt andre steder på den. Kan du se spor etter andre reperasjoner på skroget, særlig foran, bak kjøl. Om du tar "kakketesten" og kakker på skroget et stykke foran/bak kjølen og inn mot kjølen, hører du noen forskjell. 

Innvendig må du rydde unna dørken så du ser mest mulig. Er det malt/sparklet eller fikset på noen måte i bunnen. (Og før du tar båten opp, sjekk om det står vann i bunnen på den, smak om det er salt eller "søtt"). Ser kjølboltene ok ut, er de rustne, er de overmalt. Ser du noen sprekker eller "rare" ting?

Grunnen til at jeg stresser dette litt er at en reperasjon ifht dette nær vil nulle verdien på båten med mindre du kan gjøre jobben på en forsvarlig måte selv. Og som jeg nevnte, en såpass gammel seilbåt har gått på grunn mange ganger. 

---

Båten ser veldig bra ut i annonsen. Det ser ut som den har hatt "riktig type eiere" de siste årene som nok kjenner båten veldig godt. Den er godt utstyrt og har "nyere" motor. Ut fra annonsen ville jeg absolutt vurdert denne båten. 

Og helt "off- topic", som annonsen sier, veldig pen hekk på den dama :-D 

Guest Thostr

100% enig med Pinkvin her. Og om noen var i tvil - det er hardt arbeid å kjøpe seg båt :-)

Som førstegangskjøper så er det nok lett å legge seg opp i allehånde funksjoner, layout-interiør, gadgets osv. Det er jo greit,  man kan bruke noen timer på å lage seg en topp-liste over båter man synes appellerer, og bli enig med seg selv om at en av disse er ok. Og så kan man fokusere på det strukturelle, og velge den første og beste båten som passerer rakletesten til Pinkvin, og har rigg og motor som er i god stand.

Også enig med Pinkvin, men vil tilføye at dersom båten har vært på grunn og blitt reparert fagmessig, er det ikke usannsynlig at den er mer solid nå enn da den forlot verftet. Isåfall må det foreligge dokumentasjon, evt. må dimensjonene på utbedringene være sånn at det opplagt er snakk om et panserskip. 

Også -  når det gjelder "rakletesting" av riggen, så er det vel tildels sånn at man ikke vil oppdage så mye medmindre man faktisk klarer å røske løs et vant eller stag. Man kan se om vant og stag er hele, ingen kordeller som har fliset seg, ingen "knekk" osv. Man kan godt heise seg opp i masta og sjekke innfestinger til vant og stag også. Men sånn jeg leser annonsen her, hvor det er lagt penger i ny motor, seil osv. og det ikke står noe om stående rigg, så skal båten rett og slett på riggsjekk og service på et riggverksted. Evt. har selger bare glemt å ta det med i annonsen, og alt er ok. 

Albin delta har normalt isomat mast. En svakhet med disse er festene til salingshornene som originalt er sveist på masteprofilen sprekker i overgangen til masten. De fleste båtene jeg har sett nå for tiden har montert nye fester som er poppet/skrudd. 

Husk også forsikring med dekning for mast og rigg hvis man kjøper seilbåt. Jeg har en kjenning i havna som havnet dårlig ut nå i vår!

Guest Thostr

Jeg har isomat-mast (NG46) med sveiste saling-fester. Helt vanlig rigg på en rekke båter på 80-tallet. Mine fester er helt ok enda, og som det sies så er dette likevel en svakhet - som kan korrigeres ved å montere nye innfester og salinger senere. 

På rigger med bakoversvøpte salinger som de aktuelle Isomat-mastene så er et også en del brekkasje i selve salingene, som kan oppstå med kraftig vind på slør/lens når seilet dytter salingshornene forut. På min rigg er salingene sveist/forsterket pga dette.

Begge deler avsløres kjapt med en liten rigginspeksjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...