Jump to content

Vann i olje på Sabb Iveco N45 gått 163 timer.


Midtpinne

Recommended Posts

Har hatt småproblemer med denne motoren siden den ble montert i fjor. Spiller ny er den, den har kun gått 163 timer. Jeg har mistet oljetrykk hver 50. time. Oljetrykket har kommet tilbake ved bytte av olje og oljefilter.

 

I går startet jeg motor og oljetrykket falt rimelig fort og gikk ned til 2 bar. Det ligger på 4.5 bar med ny olje og nytt filter. Det er ca. 50 timer siden sist så det er vel på tide å bytte igjen tenkte jeg. Allerede på dette tidspunktet tenkte jeg at dette nærmer seg en slags reklamasjon/garanti-sak. De siste tre ganger jeg har startet motor har den vært litt tungstartet og jeg har måttet kinne litt før den tenner skikkelig. Nesten som som å starte gamle dieselmotorer i kulde når de fyrer først på en sylindrer og så kommer de andre i tur og orden.

 

Olja er helt gråhvit, og det står nesten helt til toppen av peilepinnen. Jeg kunne ikke kjenne noe lukt av olja. Jeg smakte også på den for å kjenne om jeg kunne kjenne saltsmak, men det kunne jeg ikke. Jeg tror derfor det er kjøleveske.

 

Leverandør av motor er på ferie og kommer tilbake om litt over ei uke. Jeg regner med at dette blir en garantisak.

 

Jeg går på ferie om ei uke, huff, båtferie blir det ikke. Jeg er nedfor nå altså.

 

Usikker på om jeg bør kontakte forsikringsselskap. Jeg skal uansett snakke med dem i morgen om bilen da kona hadde et heller ublidt møte med ei bru i morges. For en dag, skulle ikke tro det var mulig. Ja ja, men huset står i alle fall enda.
 

Link to post

Jeg har hatt problemer med å få start dersom motoren har stått noen dager, typisk dersom den har stått tre dager eller mer. Jeg og leverandør har trodd at dette var et problem med for lite strøm. Derfor er alt mellom starter og batterier byttet. Dette ble gjort av leverandør i august i fjor. Jeg betalte for denne jobben.

 

I dag snakket jeg med en mekaniker som jeg tidligere har leid inn for å se på problemene med oljetrykket. Han driver et verksted her og er sertifisert. Det er ikke en kompis som har gjort meg vennetjenester. Jeg er i dag glad for at jeg har brukt ham og har faktura og vise til for jobben han har gjort. Det var leverandør av motor som ville jeg skulle gjøre det i forbindelse med tap av oljetrykk.

 

Når jeg snakket med mekanikeren i dag fikk han en liten aha opplevelse og sa at vannet i olja kunne forklare problemene med å få start. Han mente at det kunne forklares med vann i sylindrene som fikk motoren til å sette seg. Han ble litt bekymret og mente at dersom jeg hadde hatt vann i sylindrene jevnlig i over et år kan det potensielt ha ødelagt/svekket flere ting i motoren.

 

Mekanikeren mente jeg burde bytte olje så snart som mulig, starte motoren og stoppe den igjen med en gang.

 

Jeg liker ikke dette. Har mekanikeren rett i sine bekymringer?

 

Kjenner jeg kommer til å bruke neste uke på å krisemaksimere.

Link to post

Uansett, før du eventuelt monterer ny motor må du vite hvordan vannet kommer inn i motoren (dersom det er årsaken til problemene). Om vannet feks kommer inn som følge av feil design på eksos-systemet vil du kunne oppleve samme problemet også etter bytte av motor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Jeg har hatt løpende dialog med leverandør og har fulgt deres råd hele veien. Leverandør er klar over problemene. Jeg lå flere dager i ferien i fjor hos leverandøren mens de hadde service og prøvde å løse startproblemene. Problemet var med å si om det de gjorde virket eller ikke da motoren må stå noen dager før problemet oppstår. En stund etter ferien og når båten fikk stått noen dager ble det jo klart at problemet ikke var løst.

 

Leverandøren er på ferie akkurat nå, jeg snakket med ham i går, men vi avtalte da og snakkes igjen når han kommer fra ferie. Jeg har forståelse for det. Denne samtalen var noen timer før jeg oppdaget vannet i oljen. Jeg har sendt dem en e-post med oppdatering. Jeg tenker dette kan være greit.

 

Leverandør har spekulert i at problemet er at jeg kjører på for lavt turtall. For meg er det helt uforståelig. Motoren har 600 timers serviceintervall, det skal ikke droppe til 50 selv om jeg kjører på litt lavt turtall. En annen sak er at siden siste olje og filterbytte har vi passet på å gå på over 2200 rpm og stort sett på 2500 rpm. Av og til har vi gått en time på 2700 rpm for å "blåse rent".

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post

Har du sjekket sjøvannsiden på kjølesystemet? Manglende antihevertventil eller lufting på sjøvannslange etter pumpe kan gi vannfylling i motor via eksossystem.

Dette hvis sjøvannsinnløp på eksosslange er lavere enn vannlinjen.

Jeg kjenner en som havarerte en helt ny Sabb Iveco motor på denne måten.

Link to post

Eksosutslipp ligger lavere enn vannlinjen. Eksosanlegg er nytt og montert av leverandør av motor. Jeg forventer vel at de har gjort dette rett uten at jeg har noen greie på det selv. Jeg skal spørre leverandør om dette.

 

Leverandør kommer hit i morgen og ser på motor. Vi får drikke litt kaffe og prate om hva vi gjør videre.

Link to post

Da har daglig leder og mekaniker fra leverandør vært og sett på motoren. De konkluderte nesten som Fiks over. Det er kommet sjøvann inn gjennom eksosutblåsningen. De mente at det var for liten svanehals på eksosanlegg.

 

De mener motor ikke har tatt skade av dette og vil gjøre om på eksosanlegget. Det er de som har bygget eksosanlegget så dette tar de på sin kappe.

 

Torsdags kveld kommer vi til å bytte olje og gå til leverandør for å få satt båten på land.  Det er ca. 10 timer til leverandør dersom vi går i 6 knop , så vi regner med at vi ankommer tidlig fredag morgen og at de kan heise den på land før helga. Der blir båten stående fram til neste vår mens de utbedrer det som er feil.

 

Så da er denne sesongen over for vår del. :sad:

 

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
2 minutes ago, index said:

Det var jo litt spesielt at de mener motoren ikke har tatt skade av å stå med så mye vann I veivhuset I lengre tid. Men det blir jo billigere for dem på den måten da...

 

Ja det bekymrer meg litt. Men jeg har ikke kompetanse til å argumentere i mot egentlig. Jeg tror jeg skal høre litt med motorkyndige venner.

 

Jeg tenker også at det kan jo ikke være bra når motor setter seg. Det må jo være rust inni der tenker jeg.

Link to post
Midtpinne skrev 1 minutt siden:

 

Jeg tenker også at det kan jo ikke være bra når motor setter seg. Det må jo være rust inni der tenker jeg.

 

Har motoren satt seg også? Da er full demontering og overhaling det eneste riktige. Samme hva de sier. Og ja, rust er det garantert inni der etter en slik behandling. Særlig på lagerflater etc.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Motor setter seg dersom den står noen dager uten start. Da må jeg jobbe veldig med starter for å få den løs. Når den endelig fyrer er det som å starte en gammel dieselmotor som er kald. Den fyrer først på en sylinder så kommer de andre i tur og orden.

 

De virker imøtekommende, tror jeg skal forlange at de åpner motor og tar en titt i alle fall.

Link to post

Dersom det har stått sjøvann i bunnpannen noen dager må motoren ut og åpnes for kontroll. Det er meget stor sannsynlighet for at sylindervegger og veivaksel er anløpt av sjøvannet.

Dette skjedde med motoren jeg kjenner til og endte med en dyr overhaling.

Jeg vil anbefale at du tar dette opp med leverandøren slik at du er sikker på at motoren er ikke har skader som kan utvikle seg videre og evt. komme til syne etter garantid/reklamasjonsrett har gått ut.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

Jeg blir litt forirret her. Er det logisk at det kommer så mye vann i oljen fra manglende svanehals på eksosrøret. Det kan gi vann i sylinderen, men i fullt opp i bunnpanna . . ? Hva med toppakningen? Uansett ville jeg også tvile på at motoren ikke har tatt skade. Den bør i det minste åpnes for kontroll . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 25 minutter siden:

Jeg blir litt forirret her. Er det logisk at det kommer så mye vann i oljen fra manglende svanehals på eksosrøret. Det kan gi vann i sylinderen, men i fullt opp i bunnpanna . . ? Hva med toppakningen? Uansett ville jeg også tvile på at motoren ikke har tatt skade. Den bør i det minste åpnes for kontroll . . . . .

 

Det er ikke helt tett mellom stempelringene, og ved hver oppstart, så presser han mest sansynlig en god del vann forbi ringene og ned i bunnpannen. 

Link to post

Og hvorfor har det plutselig kommet sjøvann i bunnpanna? Jeg har jo byttet olje og filter to ganger tidligere etter å ha mistet oljetrykk, da har det ikke vært vann i olja.

 

Jeg er enig i at det er en del ubesvarte spørsmål her. Jeg må kreve at de åpner og ser. Jeg kommer aldri til å slå meg til ro med at alt er i orden dersom de ikke gjør det.

Link to post

Sørg for at alt er skriftlig! Både reklamasjon og avtaler dere gjør. Ikke gå i fellen med å blindt tro på hva en annen part sier. Det kan både bli misforståelser og selektiv hukommelsessvikt av slikt.

 

Hvis forholdet mellom dere surner (det håper jeg ikke) så er det kun skriftlige avtaler du kan bevise. Alt annet blir ord mot ord.

 

En grei måte å gjøre det på er å notere ned hva dere blir enige om, mens dere snakker samme. Gjør det til en vane. Deretter, på slutten av samtalen, oppsummér det du har notert for den andre part. Deretter får du dette signert, eller du sier du vil sende dem en epost der de bekrefter avtalen.det holder at de svarer på eposten og skriver "Dette er ok" eller liknende. Sørg for å bruke språk som ikke kan misforstås, og vær mest mulig spesifikk.

 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg opplever at leverandør er samarbeidsvillig. Jeg sende ham en e-post for noen timer siden med en full oppsummering av saken helt fra motor ble levert til nå. Heldigvis har jeg logget alt som er blitt gjort slik at jeg har datoer og kvitteringer. Jeg tok også opp hva jeg forventet videre av leverandør.

 

Leverandør svarte tilbake etter rimelig kort tid med at han var enig.

 

Jeg har lyst å si at jeg har foreløbig ingen grunn til å mistro leverandør. En av deres mekanikere har gjort en feil, og leverandør ser ut til å ta fullt ansvar for det. De har siden fra første gang jeg snakket med dem framstått som proffe og veldig serviceinnstilte. Jeg har fortsatt den oppfatningen. Det er en grunn til at jeg bruker et mekanisk verksted som er 10 timer unna og ikke et som er nærmere.

Link to post

Det er kjempebra!

 

Alle kan gjøre en tabbe. Måten det ryddes opp på viser hvilke kvaliteter og verdier som bor i folk og selskap.

 

Høres ut som du har med et ærlig og seriøst selskap å gjøre, og ingenting er bedre enn det når først "ulykken" har skjedd.

 

Som jeg skrev håper jeg det forblir slik.

 

Det er ikke bare ved mistro det er fornuftig å få ting skriftlig, men også fordi ting kan skje. Hvis dette er litt større selskap så har de flere folk, og plutselig kan det skje at vedkommende du har med å gjøre blir borte. Pga jobbskifte, sykemelding eller annet. Da kan det trå en annen person inn som kontaktperson, og det er gjerne da det blir farlig med muntlige avtaler (med forrige kontaktperson). Vedkommende har jo ingen historikk å lese seg opp på, og du har ingenting mer enn din troverdighet (i hans eller dine øyne). 

 

Min erfaring er at skriftlige avtaler, om så bare et "ok" som tilsvar på en epost, kan være gull verdt. Det har spart meg for mange penger. Ikke så ofte fordi folk med vilje prøver å komme unna forpliktelser (hvis noen gang), men fordi de har glemt hva de har avtalt i en travel hverdag eller pga bytte av kontaktperson.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
  • 2 måneder senere...

Nå er vi Lødingen og skal hente båten etter at leverandør av motor har utbedret feilene. Vi har også benyttet anledningen til å få gjort en del annet arbeid når båten først var på land. I tillegg ser det ut som om de har fikset et par ting som jeg var halvferdig med.

 

Eksosutslipp er flyttet 20cm over vannlinjen og svanehalsen er bygget om. En ventilfjær var knekt og de har byttet en hel bråte pakninger uten at jeg har oversikt enda over hvilke. Det var også lekkasje på oljekjøleren som de har byttet i dag. Motor er testkjørt og alt skal være i orden. Jeg regner med å få en full oversikt over hva som er gjort etter hvert.

 

Vi overnatter i båten i natt og i morgen tidlig starter vi på turen hjem. Vi regner med å bruke mellom 10 og 12 timer hjem. Tror det kommer til å bli en fin tur.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...