Jump to content

Vann i olje på Sabb Iveco N45 gått 163 timer.


Midtpinne

Recommended Posts

Hei, 

er det denne motoren du har kjøpt ny?

https://www.frydenbo-industri.no/produkter/fremdriftsmotor/n45-100

 

Jeg lurte bare på om det fremdeles heter SABB, og om det blir gjort noe marinisering av Frydenbø i det hele tatt? Jeg trodde de nå bare kjøpte ferdige produkter av FPT.

 

https://www.fptindustrial.com/global/en/engines/marine

 

Spørsmål av uvitenhet fra min side, da jeg vurderer båt med FPT motor selv.

Redigert av Familiesnekke (see edit history)
Link to post
15 minutes ago, Familiesnekke said:

Hei, 

er det denne motoren du har kjøpt ny?

https://www.frydenbo-industri.no/produkter/fremdriftsmotor/n45-100

 

Jeg lurte bare på om det fremdeles hetet SABB, og om det blir gjort noe marinisering av Frydenbø i det hele tatt? Jeg trodde de nå bare kjøpte ferdige produkter av FPT.

 

https://www.fptindustrial.com/global/en/engines/marine

 

Spørsmål av uvitenhet fra min side, da jeg vurderer båt med FPT motor selv.

 

Ja det er den motoren - FPT Iveco N45.

 

Jeg er faktisk usikker på om mariniseringa er gjort hos Frydenbø, men motoren er stemplet Sabb Iveco.

 

Blir du klok på dette må du bare forklare det til meg. Hele greia med Frydenbø, Iveco og FPT er litt forvirrende for meg. Min tanke var at Frydenbø hadde marinisert en rimelig standard Iveco-motor for å få de godkjenningene de skryter så av. Men jeg ser at jeg kan ha missforstått hvordan det henger sammen.

 

Se: http://www.baatsans.no/artikler/523

Sabb Motor AS har utviklet en OS-E406 typegodkjent motorserie fordelt på i alt 4 motorvarianter som hver for seg kan varieres i ytelse. 

 

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Kondolerer! Bra du fikk sesong ut av det forrige gang, men nå ville jeg tatt kontakt skriftlig og gjort klart at det er bare en ting som gjelder og det er ny motor. De prøvde seg på billigversjonen og investerte mange manntimer i noe som trolig var et håpløst prosjekt slik jeg leser tråden. Foreslår at du lenker tråden inn til Båtadvokatens side og spør om tips til argumentasjon. Jeg vil tro og håpe at du gjorde noe veldig smart da du betalte de for å lage eksosopplegget samtidig med innstallasjonen. Ellers kunne nok det vært en hendig bortforklaring. Er du heldig har de god kapasitet til å ta denne jobben nå i lavsesongen.

Link to post

Absolutt på linje med @Fantino. Søk råd hos 'båtadvokaten' her på baatplassen. Jeg har sett en del vannskadde motorer. Det lar seg fikse, men er omfattende. Motoren til Hulda fikk også vannskade etter mekanikertabbe. Utbedring fra to ganger noen timer med vann: Alle stempler ut, nye ringer, honing av sylindre, nye rådelagre, nye ventilstyringer og polering av ventilstemmer, seter slipt, nye ventilløftere, nye glødeplugger. Mekaniker i forliksrådet og Hulda tilkjent erstatning. I ditt tilfelle ville jeg forlangt 'omlevering', dvs. ny basismotor (longblock). 

Link to post
1 minute ago, Martine29f said:

Ser du er innom men ta hælg du å nå så kommer det mange gode råd imorgen??

 

Sitter mest og sukker og stønner, ser på lørdagstv og tar et par trøsteøl. Regner med jeg forfatter et brev på mandag, av erfaring vet jeg at jeg ikke bør ta opp ting mens man er som mest agitert. Kan være greit å klarne hodet litt før jeg gjør noe.

 

Men jeg bestilte egentlig en Perkins M92B. Universal(de som leverer Perkins) klarte ikke skaffe en slik på 5 måneder og verkstedet klarte å overtale meg for å gå for Ivecoen som de kunne levere kjapt.  Jeg har en e-post der det står: "Er kunden innom rim og re son missfornøyd,bytter vi motoren til en perkins m92b." Jeg vurderer om jeg skal innkassere denne og se om det er mulig å få satt inn en Perkins istedet. Usikker på om Perkins er bedre, jeg har en idé om at de går stillere.

 

Jeg tenker Hulda har et godt poeng, denne motoren må byttes.

 

To ødelagte ferier. To år uten med en båt uten motor som jeg kan stole på. Jeg har lagt snart 400K på denne motoren, det finnes en grense og jeg tror den er nådd.

 

Kona sier at vi skal snakke med forsikringsselskapet og høre om de har advokat jeg kan bruke. Jeg tror egentlig ikke det har noe for seg, men jeg skal ta den telefonen. Jeg tenker selv at jeg skal skrive et brev til verkstedet før jeg går til det skrittet å bruke advokat. Men føler jeg at jeg ikke blir hørt blir det advokat. 

Link to post

Skriv brevet selv, men ikke før du har innhentet råd fra advokat. Da vil ditt første steg bli presist og korrekt. 

 

Båtadbokaten er nevnt. Sjekk også om du har rettshjelpsdekning på båtforsikringen, jeg tror alle norske forsikringsselskaper har dette i vilkårene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei,

 

Hvis feilen er en manglende antihevertventil hjelper det ikke på noen måte med ombygging av eksosutløpet. Du må sjekke om kjølevannsinnløpet på eksosbendet og eksosmanifoilen ligger lavere enn vannlinjen. I så fall kan vann ha trengt inn i motoren denne veien da det er mulig å få en hevertvirkning i sjøvannskjølesystemet. For å unngå dette må kjølevannslangen etter sjøvannspumpen legges opp i en sløyfe godt over vannlinjen og en antihevertventil eller et tynt rør som leder over bord monteres på toppen av sløyfen.

Hvis motorleverandør eller verksted har stått for hele installasjonen, og ikke sørget for at installasjon er i samsvar med manual så er dette helt klart en reklamasjonssak. Det kan være en ide at en takstmann ser på installasjonen og

lager en rapport på dette. Regner med at forsikringsselskapet ditt kan gi deg kontaktinformasjon til aktuelle takstmenn i nærheten.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post

@Fiks jeg tenkte denne tanken selv i går. Jeg mistenker du har rett, kjølevannsinnløpet på eksosbendet og eksosmanifoilen ligger lavere enn vannlinjen. Tror til og med det ligger lavere en selve skrog-gjennomføringen så det burde være lett å sjekke bare ved å se på det.

 

Vil det bety at jeg kunne unngått alt dette ved å stenge kranene til kjølingen hver gang jeg stoppet motoren?

 

Jeg vil uansett se på det som en feilkonstruksjon. Jeg kan vel kanskje teste denne teorien med å dra i båten, ta et par oljeskift slik at olja blir ren, kjøre motoren, stenge kjølingen når jeg stopper og la den stå et par uker for å gjenta det. Litt kjipt med slike feil der det tar lang tid å feilsøke.

Link to post

Leverandør av motor er imøtekommende og fortvilt. De vil komme hit neste uke og se på motoren. De ville nok kunne komme tidligere, men jeg er opptatt til i midten av neste uke. De synes det høres plausibelt ut at vann kan komme via eksoskjøling og at det er en hevert der.

 

Jeg har ikke hatt tid til å gjøre noe selv enda da jeg har vakt og bare noen få timer ledig som jeg nesten må dedikere til søvn, jeg er for gammel til å få underskudd på søvn, blir helt gåen av det.

 

Planen nå er at jeg bytter olje i helga og lar motoren stå med alle kraner stengt så kommer de og ser på det i neste uke. Vi har ikke snakket om bytte av motor enda, jeg vil la dem komme med forslag til løsning.

Link to post
Midtpinne skrev On 24.11.2018 at 9.43:

Vil det bety at jeg kunne unngått alt dette ved å stenge kranene til kjølingen hver gang jeg stoppet motoren?

 

Ja, hvis du trenger, men mangler antihevert så kan du redde deg ved å alltid stende kjølevannsinntaket. Jeg kjøpte en båt som hadde hatt samme motor i flere år uten problemer.

 

Så kjøpte jeg den og jeg stengte alltid kranene i hjemmehavn, men ikke på tur. Det var nok.

 

Det gikk ikke bra, men det har jeg skrevet om før:

https://baatplassen.no/i/topic/8005-det-begynte-med-litt-grå-olje/

 

Gerhard

Redigert av Gerhard (see edit history)
Link to post

Min vurdering er at det har gått altfor mye vann i motoren over for lang tid. Det er et under om ikke motoren har fått varige skader. Og det er umulig å foreta en vurdering uten at topp og bunn plukkes av slik at man kan sjekke sylindere, stempefjærer og lagere. I lengden vil det ikke hjelpe deg at leverandøren er fortvilet og inkompetent, uansett hvor velvillig foretaket er.

Link to post
Midtpinne skrev 21 minutter siden:

Hvordan virker egentlig en vakuumventil? Blir den lukket når det er et viss undertrykk slik at den blir stående åpen når motoren ikke går?

Nå er Hulda av profesjon blant annet mekaniker :-) Slike skal man lytte til. Selv når det kommer i bokstavs form. Du kan sikkert google deg frem til bedre forklaringer enn det som kommer under:

V-tank.jpg.fd12b2b405f58ce0d5d1f4628115359c.jpg

Det mest fremtredende på dette bildet er varmtvannstanken om bord i Hulda. Den blå flaten under på siden av tanken er toppen på aggregatet. Denne flaten ligger under vannlinjen. Opp fra toppen av aggregatet går det to slanger opp til en blank dings som er festet til vv-tanken. Dette er vakuumventilen. Fra toppen av vakuumventilen går det en tynn slange som forsvinner. Poenget er at kjøle(sjø)vannet kommer inn og kjøler. I og med at motoren ligger under vannlinjen, må sjøvannet før det går inn på eksosrøret, loope en halvmeter (omtrent) over den til en hver tid gjeldende vannlinje. På toppen av denne loopen monterer man et system som slipper inn luft når motoren stanses og vanntrykket synker. På den måten brytes det som vil bli et hevertsystem. Så en vakuumventil er rett og slett en flapp, gummi eller noe slikt, som tetter når det står under trykket fra sjøvannspumpen, og åpner og slipper inn luft i røret/slangen/hva-som-helst når pumpetrykket forsvinner. Hva med resten av vannet i eksossystemet som er på 'den gale siden'? Jo, det må tas opp av en vannlås. En pottes som kan romme tilstrekkelig med vann, slik at vannet ikke kan renne bakveien inn i eksosmanifolden. Så det er to elementer som må inn for at det skal funke. Hulda har to eksosrør på fremdriftsmotoren, og hvert rør har en slik vannlås (egenprodusert, men det fungerer):

SAM_3123.JPG.b3282508112d34f0cbfb55c1c83d7e0f.JPG

Til høyre kommer eksosvannet inn. I bakkant til venstre er det et rør uten slange, her skal eksosslangen monteres.

Link to post

Takk @Hulda, da har jeg det klart for meg hva de må gjøre. Det burde være god plass til å få på en vannlås.

 

Jeg tenker å ta en diskusjon om tilstanden  på motoren når de kommer og hva de tenker om det. Denne motoren har jo hatt problemer med vann over sylindrene i snart to år nå.

 

Det som jeg ikke skjønner enda er hvorfor det tok over et år før det kom vann i olja og hvorfor det kom vann i olja med en gang nå etter utbedringen de gjorde.

Link to post
  • 3 uker senere...

Da sitter jeg i båten og kjører motor varm etter et oljeskift.

 

Leverandør av motor har montert en antihevertventil som ser ut til å virke. Vi sjekket før den var montert at det kom vann inn via inntak til kjølevannsystemet ved å løsne vanninntak til eksoskjøling og så at det kom vann inn, ikke mye, men nok til at vi kan bekrefte at vannet kom den veien. Gjorde samme sjekken etter at antihevertventil var satt inn og nå kommer det ikke vann. Antihevertventilen er montert ca. 50cm over vannlinjen. Slik jeg skjønner det er det gjort slik som det er vist på tegningen postet av @Ventus over.

 

De satte igjen 40L olje, et oljefilter og et stoff som heter coolway som jeg skal bruke et par desiliter av i olja to ganger. Dette er andre oljeskiftet etter de var her. Jeg kommer til å kjøre motor ca. 4 timer med dette før jeg tar et nytt oljebytte og setter inn nytt oljefilter. Motor går fint og er lettstartet. Jeg får stole på at de sier at motoren er god og ingen ting ser ut til å være ødelagt denne gangen. De har bedt meg om å ikke stenge kjølevannsinntaket slik at vi får bekreftet at problemet er løst.

 

Nå krysser jeg fingrene og håper ar vi får en bedre sesong i 2019 enn i 2018. Takk til alle som har gitt tips og råd. :thumbsup:

Link to post

Godt å høres at de har funnet en løsning. Men det overrasker meg at de ikke engang tilbyr seg å åpne motoren  for en skikkelig sjekk. Den har tross alt vært fylt med sjøvann flere ganger. Håper i det minste du har fått en utvidet garanti, så de ikke stenger døren for deg så snart 5 år er oppnådd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

På linje med @index, jeg ville vært skeptisk til prosedyren fra leverandør. Det skal fint lite til før det blir skader som vil kunne gi redusert levetid. Anbefaler at du kjører motoren mye før garantien går ut. Jeg skriver ikke at det er nødt til å gå til helvete. Jeg har sett motorer som har vært under, båter som har sunket, og motorene har greid seg helt fint. Noe annet er det å få sugd vann inn og så starte opp. Som sagt hos meg var det ikke tvil om at det var behov for en liten overhaling.

Link to post

Jeg har ikke garantikortet foran meg nå, men det går an å sjekke. Uansett så er vel dette et produkt med forventet levetid vesentlig lengre enn to år så da er det jo fem års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg var ganske nøye med å bestandig bruke  "reklamasjon på installasjon av motor". Dersom jeg har skjønt det rett har jeg fem år reklamasjon på installasjonen etter siste forsøk på å reparere den, altså siden torsdag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...