Grand Banks jr
Antar du mener 10-20k, og ikke 100-200k? Vil gi to helt forskjellige svar.
Rana 430 er en svært stødig 14" som også er bred. Med 30 hk eller oppover er den også fenomenal til lett fiske. Jeg hadde en slik i noen år. Bør ha elektrisk tilt på motor.
GH 15 er i samme klasse.
GH 14 er lett, lettdrevet og enkel i vedlikehold. Litt rankere (mer vinglete), men holder en ok fart med bare 20 hk.
Hvis du får tak i en Shetland 498 med 50 hk eller mer er den helt fantastisk til fiske. Største 16" jeg har sett. Meget stabil og trygg, også hvis det blåser opp. Men den er litt tung. Har måkevingeskrog så ligger dønn stabilt i sidesjø også. Nesten litt kjedelig å kjøre. Går greit med litt stor henger, men det drar jo opp prisen. Vet ikke om jeg hadde brukt den hvis jeg var avhengig av henger.
Vedr motor vil jeg enten ha en godt holdt 2-takter eller en nyere (10 år maks) 4-takter. 2-takter har etter min erfaring mindre feil. Har selv en 60 hk fra 1991 som hittil bare har kostet meg nye tennplugger. Vil bytte impeller og filter snart. Null problem, vinter som sommer. Ligger ute året rundt. Hvis du vil dorge så er ikke 2-takter (utenom e-tech) noe særlig. Bråker og lukter. Da er det 4-takter som gjelder.
Optimal fart ved fiske av makrell: den farten der du får snøret i riktig dybde. Avhenger av hva slags lodd, antall kroker etc du bruker. Jeg liker å fiske makrell med stang (båtstang) med 6 opphengere og 60 grams slik i bunn. Kan da ligge stille hvis jeg vil. Må dra inn med én gang det biter, ellers vikler makrellen kroksettet sammen. Er veldig effektivt og ryddig.