Jump to content

DP-E drev tiltet ut under fart og har låst seg i beachposisjon

tami

Recommended Posts

Når jeg i dag skulle opp i plan med min Volvo KAD43 med DP-E drev, så tiltet drevet helt ut på egen hånd. Kjørte fra fly.  Har plages med at tiltbryter ikke virker helt på fly.  Episoden skjedde etter at jeg skulle tilte drevet litt ut.  Fra -2 til 0. Dette resulterte i at drevet tiltet helt ut, og uvanlig lyd og vibrasjon selvfølgelig dukket opp.

Jeg tok båt ut av plan med en gang.  Prøvde da å tilte inn drev men ingen reaksjon.  Instrument blinker kun rødt og det står ikke noe tall i displayet.  Prøvde deretter manuelt å presse drev ned men det har låst seg.  Prøvde å sette drev i gir forover og bakover og propeller går rundt.  Tok alikevel ikke sjansen på å kjøre til hjemmehavn og fikk slep.  

På tur hjem startet tiltmotor ved jevne mellomrom hvert 30 sek uten at drev rørte på seg.  

Noen som har opplevd noe lignende og som kan komme med tips?

Redigert av tami (see edit history)
ozo skrev 15 minutter siden:

Hvis tiltmotoren starter av seg selv med visse mellomrom tyder dette på at, i tillegg til at bryteren har hengt seg opp, er et overbelastningsvern som slår inn - og ut.

Koble fra strømmen før noe brenner opp. Bytt så ut den defekte bryteren, og håp at noe ikke allerede er brent.

Var nedom båt nå.  Når jeg satte på strøm så gikk tiltmotor fortsatt hvert 20 sekund.  

Ikke mulig å kjøre tilt opp og ned og når jeg trykker på den røde knappen på tiltpanelet tikker/knepper det i releet bak bryterpanelet

Skal bytte defekt bryter i første omgang 

Har defekt trimsensor på dps-a drev, og det er ikke noe slikt du plages med.

Da kan man ikke tilte som normalt, men drevet vil kun bevege seg om man bruker bryteren.

Det er derfor ikke sensoren som det er noe feil med.

Drevet vil kun tilte mot null grader om sensoren gir en verdi som er utenfor det normale. 

Har tjuvkobla med en motstand sånn at motoren tror drevet er ca -1 grad, og da går den både opp og ned.

Windy 32 skrev 47 minutter siden:

Har hatt  akurat samme på begge mine dpe drev.

hos meg var det litt slakke koblinger og irr på kontaktene inn på releene på pumpene. strammet alle kabelskoene inni kontaktene og pusset kontaktene på releene og sef litt multispray på de.  har fungert helt fint i 2 år etter jeg gjordet det.

Interessant.  Skjedde dette på samme måte hos deg også? Hos meg ligner det på at enten relé eller bryter har bestemt seg for å tilte i veg på egen hånd ?

Og de tilter ennå om de får strøm ? Skal plukke sund både relé og bryter i morgen i håp om en quick fix.  Hvis ikke må det vel anskaffes nye relé og bryter

Feil funnet ?

Gikk over brytere og 4 stk relé.  Feil var på relé bak ved pumpe.  Begge kontaktene til relene var i ferd med å løsne og etter å ha tatt de av, hatt på litt verktøy på boks og satt de på igjen så funket tilt normalt igjen.  

Kjørte drev tilbake i vanlig posisjon og alt ser greit ut.  

Takk til Windy 32 for oppklarende tips?

Fint å finne feil men er vel litt undrende til at system er laget slik at tilt begynner å vandre på egen hånd når den mister kontakten med et av relene..... I går var det vindstille og mye folk på fjorden.  Da gikk det greit å miste framdrift.  For 2 uker siden gikk jeg over Folla med en del sjø......

Redigert av tami (see edit history)

Så bra det løste seg:thumbsup: det er nok i orden nå ,.. hos meg var også kablene/kabelskoene litt på vei ut av kontakten,spes  minus-kabelen og det er jo kjent at man kan få litt rar oppførsel på elektronik om man har dårlig kontakt på minus-kabel. kansje lurt å feste kontakter og kabler med noen strips så de henger litt bedre....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...