ttyridal Startet 27.Juli.2018 Del på Facebook Startet 27.Juli.2018 Yes, ferieturen en halv time gammel, så går alarmen for manglende lading. Kom først et par raske pip som vi ikke skjønte hvor kom fra med noen minutters mellomrom, og nå konstant hyl og blinkende lade/batteri lys. Multimeter er enig i alt det ikke kommer strøm til batteriet. Forslag til hvor jeg skal begynne å lete? Drivremmer er på og drar dynamo rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Alltid først, fortell hvilken dynamo du har. Hvilken fordeling har du. Detaljert, please, ellers blir det bare synsing for alle involverte. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ttyridal Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Det er litt uklart. I en tidligere identifiseringstråd Her ble vi enige om at det er en iskra av ukjent modell. Kun en motor (tamd40) og dynamo Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Modifiserte du til ekstern regulator? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 (redigert) Ja men hvis det ikke finnes noe mellom dynamo og batteri da trenger du jo bare å sjekke + og minus, dvs. om du finner batterispenning mellom B+ og B- på dynamoen. Er det det da trenger den gjerne spenning på D+ for å starte opp. Enten vha. ladekontrolllampen, eller korttids manuell. Til manuell magnetisering trenger du å starte motoren, for så å lage en bro mellom B+ og D+ for et sekund. ------------------------------------------ Og da var Lars på bane. Så fint, da kan jeg arbeide videre. Jørg Redigert 27.Juli.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ttyridal Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Ikke blitt ekstern regulator på meg enda. Batterispenning måles på dynamoen. Heldigvis sitter den "enkelt" (ironi) til og motoren er fortsatt varm (au) Hvordan får jeg målt d+? Har et enkelt multimeter.. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Merk at den sluttet å virke under drift. Hvis d+ bare er en puls for å få den igang? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Så lenge du fikk alarm og ladelys når dynamoen sviktet, så mener jeg at du kan se bort fra defekt regulator, defekte børster, eller brudd i rotorens magnetiseringsspole. Alle disse må være inntakte for at ladelampen skal lyse. Da står du igjen med enten brent/kortsluttet magnetiseringsspole eller , en eller flere, defekt utgangsdiode til magnetiseringskretsen (som også utgangen til D+ er koblet). Jeg tror på sistnevnte. Altså en eller flere defekte dioder ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Lars H. Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 D+ er en utgang fra dynamoen som gir spenning til feltviklingene via diodebro og regulator, kan måles med et vanlig voltmeter(multimeter) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ttyridal Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Ok.. ble en liten pause fra feilsøking for nød-shopping på Biltema før stengetid.. høres like greit ut etter diagnosen til @mateco. Har loddebolt i båten, men dårlig med høyeffekt dioder Så får man bare håpe den passer Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 (redigert) Hei igjen ! I og med at alarmen gikk litt sporadisk i begynnelsen så kan det være et loddepunkt som er dårlig i diodebroen. Du nevner at du har loddebolt, og med litt flaks så kan det være brist i et loddepunkt som du kan fikse selv? Lykke til videre? Redigert 27.Juli.2018 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ttyridal Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Etter mye strev er dynamo nå ute. BT dynamoen hadde selvsagt ikke riktige fester Men det dukket opp noen andre overraskelser. Det er en iskra aak3333. 70a. Jeg har aldri fått mer enn ca 30 ut av den.. kan det være flere dioder som er røket her?? Det lå også et par ledninger og slang. Fra d+ og b-, til ingenting (et par kabelsko). Kan det ha vært en ekstern regulator her som en tidligere eier har tatt med seg videre? Trodde regulatorer gikk på børstene!? Får finne frem et glass rødvin og pelle den fra hverandre.. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 27.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Tror jeg må gi opp for i kveld.. fikk ikke åpnet den ordentlig, men tre punkter som ser veldig ut som dioder måler den forventede halve volten mot B+, og ingenting ved mottatt polaritet. Mot b- var var det også halv volt, men ca1 volt ved mottatt polaritet?! Samme mellom disse tre punktene og d+ (altså 0.5 og ca1 volt) B- mot B+ gir 0.9v en vei og ingenting andre veien. B- mot D+ gir 0.7 V. begge veier .. det stemmer kanskje ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 28.Juli.2018 Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 ttyridal skrev for 13 timer siden: B- mot D+ gir 0.7 V. begge veier .. det stemmer kanskje ikke? Hvis der står ein spenningsregulator i, so har den intern kobling til D+, som kan forårsaka dette. Om der ikkje er regulator, so vitner dette om diodefeil. ttyridal skrev for 15 timer siden: Det lå også et par ledninger og slang. Fra d+ og b-, til ingenting (et par kabelsko). ledning frå d+ og b- og ein ledning til børste, so har du tilkoblinga til ekstern regulator. Sitér dette innlegget Link to post
ttyridal Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2018 Lykken er en ny dynamo nå lader det igjen som bare det, så da blir det ferie en dag forsinket. Så kan den gamle bli med hjem og eventuelt bli reserve dynamo iløpet av vinteren. Takk for hjelp underveis! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.