Jump to content

Hva bør oljetrykk ved veldig varm motor være? (TMD40A)


Grand Banks jr

Recommended Posts

Testkjørte motoren i dag etter å ha gjennomgått kjølesystemet med SystemRens og nye termostater og sjekk av slanger. Etter en liten "hoppsatur" i bølgene i går så virker det som noe luft har kommet ut, og den kjøler nå ganske bra.

 

Maks turtall er rett over 3500. (Instruksjon sier maks 3650, det oppnår ikke jeg.)

 

Båten ligger fint i halvplan ved 11,5 - 12 knop. Da ligger jeg på ca 3150 - 3200 o/ min.

 

Nå kan jeg ligge der, og temperaturen stabiliserer seg på 93 grader. (Ved rusling i ca 2500 o/min ligger den på ca 80 til referanse.)

 

 

 

Oljetrykket spretter rett opp i ca 4 bar ved kaldstart. Bittelitt forsinkelse, men det er nok sensoren?

 

Ved vanlig drift (rusle på 2500 o/ min) så holder oljetemp seg greit. Synker til rett rundt 2 bar på tomgang da.

 

Men etter testturen i dag så falt oljetrykket ned til ca 1/2 bar på tomgang. Oppdaget det da jeg måtte vente litt på guttene i lettbåten. Satte der for motor i fri og ca 1100 o/min for å ha litt oljetrykk. 

 

På vei inn til havna og i havna lot jeg motor få kjøle seg ned og rusle en stund på ca 75 grader. Da økte oljetrykket til ca 2 igjen.

 

Ved ca 1500 - 2000 o/ min stiger oljetrykket til mellom 3 og 4 bar igjen.

 

Er dette helt ok og normalt med gammel dieselmotor, og bør jeg velge olje med tykkere viskositet? Hvilken anbefales?

 

Jeg er usikker på viskositeten på oljen i båten nå da den er byttet av en marina/ verksted. Antar at det er etter spesifiksjonene til motoren. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg opplevde samme problemet på min TAMD30 som vel er samme motor som din, bare 2 sylindere kortere.

 

Løsningen var å gå fra 10-30 olje til 15-40 som er mer riktig.

 

Du vet ikke hva som er på, da hadde heg nok bare skiftet den til 15-40 og testet. Du skal kanskje skifte olje til høsten uansett, noen uker til eller fra spiller nok liten rolle.

 

Jeg opplever forøvrig å måtte vente en 5-6 sekunder før oljetrykket kommer, etter start. Jeg tror ikke det betyr så mye, men jeg vurdere å ta ut motoren i vinter for å fikse en oljelekkasje, kommer nok til å gå over smøresystemer også da.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
fabia skrev 56 minutter siden:

0.5   bar er lite. Mener alarmen skal gå på 0.7 bar. Ellers så er symptomene dine tilsvarende tett oljesølet.  Har den vært demontert og rengjort mekanisk ?

 

Tett "oljekjøler " mener du?

 

Tenker du da at det ikke går olje igjennom, eller vann? I og med at vanntemperaturen holdes nede nå så må vannflyten være bra. 

 

Oljefilter var byttet sammen med oljen. Dette var før min eie. Tenker å bytte dette snart, slik at motoren står med ny olje i vinter. 

 

Jeg har ikke demontert og renset oljekjøler mekanisk. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
nomen skrev 1 time siden:

Løsningen var å gå fra 10-30 olje til 15-40 som er mer riktig.

 

Du vet ikke hva som er på, da hadde heg nok bare skiftet den til 15-40 og testet. Du skal kanskje skifte olje til høsten uansett, noen uker til eller fra spiller nok liten rolle.

 

Da tester jeg med den. Skal bytte olje i høst. Bytter filter også, selv om det var nytt forrige gang.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
boble65 skrev 24 minutter siden:

Kanskje du har uoriginalt oljefilter uten tilbakeslagsventil?

 

Jeg vet ikke :smiley:

 

Tenker å bytte alt i høst. 

 

Min oljetrykksalarm har aldri hylt. Burde kanskje teste om den fungerer? Når jeg tenker meg om har denne motoren aldri gitt en alarm.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hvis du aldri har åpna oljekjøleren og rengjort den så er tida inne nå. Den tetter seg med anoderester og skjell samt det legger seg belegg på innmaten. Det som da skjer er temp. På olja stiger, blir mer tynntflytende og derav får du dårlig oljetrykk på lavt turtall. Dette er klassiske symptomer på tett oljekjøleren. Har åpna kjølere som halvparten av røra har vært spuns tette. Da er det mekanisk rengjøring som er medesinen. I tilfelle, gå til en våpenbutikk og kjøp en pussestokk i messing, lurer på om det ikke er 6,3 mm som. Er dim. På røra

Link to post
fabia skrev 10 minutter siden:

Dette er klassiske symptomer på tett oljekjøleren. Har åpna kjølere som halvparten av røra har vært spuns tette. Da er det mekanisk rengjøring som er medesinen. I tilfelle, gå til en våpenbutikk og kjøp en pussestokk i messing, lurer på om det ikke er 6,3 mm som. Er dim. På røra

 

Takk. Jeg har hatt båten ett år nå i disse dager. Olje og oljefilter var byttet rett før jeg overtok den. Har dermed ikke åpnet oljekjøler ennå.

 

Men har gjennomsiktig kjølevannsslange og er rimelig greit tempo på sjøvannet. 

 

Får rense den samtidig som jeg bytter olje da.

 

Bor så nære Arendal (Fevik) at favorisert badestopp er å ankre opp utenfor (Hisøy-) Tangen og stupe og hoppe fra båten. Da er det Jakt og Friluft som er kjøpested for pussestokk regner jeg med?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...