hermansen Startet 27.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2018 Har en Askeladden Z7 med Mercruiser 5.0L - 260 HK og Alpha-II drev. Propellen som sitter på drev er samme som ble levert sammen med båten, Mercury Alu. 3-bladers, 21" pitch og 14 ¼ diameter. Opprinnelig test-tall fra Askeladden er (2 personer i båt, ukjent mengde drivstoff/vann/annet): 3000 RPM, 24 knop 4000 RPM, 35 knop 4600 RPM, 42 knop (WOT) Min måling (GPS målt hastighet, samme strekning 2 ganger begge veier, ingen bølger (fjordarm, ikke vind, 1 person, 120l drivstoff, 20l vann, litt last). Båt sjøsatt 16/5-18 og måling gjort 13/7-18: 3000 RPM, 21 kno 4000 RPM, 32 knop 4800 RPM, 39 knop (WOT) Er det noe (eller mye) å hente på å bytte fra aluminium- til stålpropell og kanskje opp til 4 blad ? Tenker ikke nødvendig på toppfart men akselerasjon, lavere forbruk samt stabilitet ved gangfart. Hadde tidligere en større båt med KAD300 og DPG duoprop og den gikk rett frem ved sakte fart. Nå blir det endel ratting dersom jeg kjører langsomt (3-5 knop) og skal rett frem. Noen som har gjort dette på Askeladden Z7 eller på andre båter med tilsvarende drev/motor/propeller ? Erfaringer og tips mottas med takk, Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 27.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2018 Så vidt jeg vet så vil 4 blad bidra til å øke totale bladareal. Det kan være positivt for akselerasjon, men negativt for toppfart. Slingring frem og tilbake i sakte fart er helt normalt på drev med singel propell. Duopropp motvirker mye av dette. Jeg gikk fra Alpha gen2 til Volvo Penta duopropp på samme båt og erfarte dette. Det du må gjøre for å redusere slingring er å kjøre drevet helt inn og kjøre trimflaps helt ned hvis du har det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.