Jump to content

Sliter med å venne meg tl ankerkjetting

PiperBill

Recommended Posts

Forrige båten min hadde blytau på ankervinsjen og jeg syntes det fungerte helt fint. Rullet ut i en passende tempo slik at jeg følte jeg hadde kontroll over hvor mye var ute nå jeg skulle legge til med baugen inn og anker ut. Nå er det min første sesong med ny båt med ankerkjetting men jeg blir ofte litt stresset hvis jeg skal legge til i ugunstig forhold.. sidevind. Kjettingen raser ut så fort at enten så må jeg haler inn mye for å få stammet til ellers så stopper jeg utfall for tidlig slik at ankeret graver seg ned  før baugen er kommet inntil der jeg skal legger til. Dersom ankeret tar tak i for tidlig så vrenges båten kraftig mot styrbord før jeg rekker å slippe ut mere.

Hva er «clue» her?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

kutt ut fritt-fall greiene og kjør ut på vanlig måte. Full kontroll. Du trenger bare en øvelse ved brygga for å vite hvor mye som kommer pr 10 sekunder (eller annet lett intervall). Sett gjerne strips eller merke innimellom så du kan kontrollere om det trengs.

Har du fritt fall på trenger du vel ikke stoppe den (hvis det er grunne farvann) før det er landkjenning, og du strammer vel opp før båten blåser av gårde? Er det dypt er det litt mer tricky - hos meg drar da vekten av kjettingen ut resten av kjettingen.

Båten er på ca. 4.5 tonn så det synes jeg er nok. Vinsjen er en Ilas med bare fritt fall og det går veldig fort ut. Ja vekten av kjettingen drar ut resten av kjettingen samme om jeg står på 1.5 meter eller 5+ meter. Jeg prøver og beregner hvor mye jeg skal ha ut før jeg stoppe utfallet. Det går bra noen ganger men ofte så hugger ankeret til et par meter fra berget, båten vrenges til side og jeg bommer (og kona banner høyt fordi hun nesten faller overbord hehe..)

Alternativt er å la kjettingen slippe ut inntil like før hun går i land med fortøyningsline for så å dra inn kanskje 10-12 meter med kjetting. Går fint i pent vær men med mye side vind blåser akterenden rundt og det blir litt kaotisk. Har blitt veldig skeptisk til å legge til i side vind nå og det er jo dumt

Ingen vits å merke kjetting med strips da jeg er ved førerposisjon og ser ikke ankervinsjen derfra.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Kjenner meg igjen her, dette er ikke enkelt og kan være vanskelig å beregne.

Jeg liker også å ha mye kjetting ute for å få best mulig feste og mulighet for å få nytt feste for ankeret hvis det skulle miste taket. Da er det jo ekstra festlig å oppdage at en har feilberegnet dybde og avstand totalt og ikke kommer inn til land engang. :giggle:

For lenge siden hadde vi ankervinsj med kjetting og fritt fall. Jeg hadde en teknikk der jeg lot ankeret gå. Så stoppet jeg det etter kanskje 10 sekunder. Så slapp jeg litt. Stoppet igjen. Etc. Litt på gefülen og avhengig av dybde.

Likte aldri kjetting. Bråker så infernalsk!!!

Nå har jeg blytau og liker det mye bedre! Lite bråk, bare å la falle. Stramme opp i det jeg hopper i land. 5,5 kg daumann monteres etterpå. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

På Ilas vinsjen kan vel fritt fall anordningen «passiviseres» med en strips eller lignende hvis systemet er likt som på min Ilas Captain (et skjold som glir opp og løfter kjettingen ut av kabularet - skjoldet har en relativt liten bevegelsesbane). Da kan det hele kjøres ut - og på 10 sekunder går det x meter med kjetting. Treffer rimelig greit med det om man har målt hvor mye som går ut. 

nordan family 27 skrev 33 minutter siden:

På Ilas vinsjen kan vel fritt fall anordningen «passiviseres» med en strips eller lignende hvis systemet er likt som på min Ilas Captain (et skjold som glir opp og løfter kjettingen ut av kabularet - skjoldet har en relativt liten bevegelsesbane). Da kan det hele kjøres ut - og på 10 sekunder går det x meter med kjetting. Treffer rimelig greit med det om man har målt hvor mye som går ut. 

Det var interessant! Litt usikker om jeg har Captain men det er den metalskjold som spretter opp slik at kjettingen sklir over kabularet. Dette må jeg ser nærmere på. Takk!

Redigert av PiperBill (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...