Jump to content

Edit History

Gudrun

Gudrun

Som SveinHa skriver:

Oljen trenger ikke være glovarm.

Vi har hatt flere tråder her hvor sugeslangen har satt seg bom fast i bunnpannen etter utpumping av glovarm olje.

Blir oljen for varm blir sugeslangen omtrent som spagetti og vil ikke opp igjen. Store muligheter for at den kiler seg helt fast i kant på sugerør etc. i bunnpannen.

Resultatet er man får ikke peilet oljenivået. Var i hvert fall en (om ikke to?)her som tilslutt måtte løfte ut motoren og ned med bunnpannen.

Har og hatt flere tråder på søl av glovarm olje utover innredningen hvor båteier ble tatt helt på sengen av temperaturen når kannen skulle flyttes. Søl av gammel motorolje full av sot etc. er ikke alltid like enkel å få vekk.

 

Instruksjonsboken til motoren pleier å ha det godt beskrevet hvor og hvordan koble til.

 

Kan gjenta en episode jeg opplevde i et tidligere yrke. Går på temperatur på oljen for å kunne pumpes:

Midvinters skulle vi fylle x antall fat (flere paller)med olje på 2 hylser (supplybåt).

Akslingene hadde vært ute for inspeksjon og nye pakninger på pakkboksene.

Men noen glupinger hadde latt pallene med ny hylseolje stå ørten dager ute under åpen himmel i kuldegrader.

Da vi fikk landet de på akterdekket og fjernet snø og is var det omtrent null bevegelse på de luftdreven fatpumpene. Oljen var like seig som grease. Minnet litt om nugatti/sjokade som har stått i kjøleskapet.

Vel båten skulle dokkes ut kl. 07 neste morgen for en hastejobb offshore så her var gode råd dyre.

Vi gikk rundt på verftet og samlet sammen det vi fant av store propanbrennere etc..  Rigget oss til og varmet rett på fatene.

Etter en tid kunne vi høre fatpumpene begynne å bevege seg.

Vi fordelte oss da på alle fatene. Kortversjonen videre er at i veldig god tid før båten skulle dokkes ut var all olje på hylsene med nivåtank. Ja og vi lå på puten hjemme..

Så de 10-15 literne vi skal ha opp av en bunnpanne trenger strengt tatt ikke ha driftstemperatur.

Jeg pleier å kjenne på oljefilteret før jeg skifter. Når jeg kjenner en lunk vet jeg den er godt pumpbar og stopper motoren..

Men det betyr og at man må ha verktøy til jobben som ikke er kjøpt på nærmeste blomsterbutikk... :giggle:

Gudrun

Gudrun

Som SveinHa skriver:

Oljen trenger ikke være glovarm.

Vi har hatt flere tråder her hvor sugeslangen har satt seg bom fast i bunnpannen etter utpumping av glovarm olje.

Blir oljen for varm blir sugeslangen omtrent som spagetti og vil ikke opp igjen. Store muligheter for at den kiler seg helt fast i kant på sugerør etc. i bunnpannen.

Resultatet er man får ikke peilet oljenivået. Var i hvert fall en (om ikke to?)her som tilslutt måtte løfte ut motoren og ned med bunnpannen.

Har og hatt flere tråder på søl av glovarm olje utover innredningen hvor båteier ble tatt helt på sengen av temperaturen når kannen skulle flyttes. Søl av gammel motorolje full av sot etc. er ikke alltid like enkel å få vekk.

 

Instruksjonsboken til motoren pleier å ha det godt beskrevet hvor og hvordan koble til.

 

Kan gjenta en episode jeg opplevde i et tidligere yrke. Går på temperatur på oljen for å kunne pumpes:

Midvinters skulle vi fylle x antall fat (flere paller)med olje på 2 hylser (supplybåt).

Akslingene hadde vært ute for inspeksjon og nye pakninger på pakkboksene.

Men noe glupinger hadde latt pallene med ny hylseolje stå ørten dager ute under åpen himmel i kuldegrader.

Da vi fikk landet de på akterdekket og fjernet snø og is var det omtrent null bevegelse på de luftdreven fatpumpene. Oljen var like seig som grease. Minnet litt om nugatti/sjokade som har stått i kjøleskapet.

Vel båten skulle dokkes ut kl. 07 neste morgen for en hastejobb offshore så her var gode råd dyre.

Vi gikk rundt på verftet og samlet sammen det vi fant av store propanbrennere etc..  Rigget oss til og varmet rett på fatene.

Etter en tid kunne vi høre fatpumpene begynne å bevege seg.

Vi fordelte oss da på alle fatene. Kortversjonen videre er at i veldig god tid før båten skulle dokkes ut var all olje på hylsene med nivåtank. Ja og vi lå på puten hjemme..

Så de 10-15 literne vi skal ha opp av en bunnpanne trenger strengt tatt ikke ha driftstemperatur.

Jeg pleier å kjenne på oljefilteret før jeg skifter. Når jeg kjenner en lunk vet jeg den er godt pumpbar og stopper motoren..

Men det betyr og at man må ha verktøy til jobben som ikke er kjøpt på nærmeste blomsterbutikk... :giggle:



×
×
  • Create New...