Jump to content

Edit History

komfort

komfort

Chris284 skrev 44 minutter siden:

Max turtall er hva motoren kan klare, men er ikke noe mål i seg selv om du får 32 kn med 4 bladers propell.

Den har større blad areal enn 3 bladers og om du går ned i størrelse får du mer turtall, men ikke nødvendigvis

mer fart.

Det henger litt sammen med utveksling på drevet også og Mercruiser setter utveksling i forhold til motor og propell som

gir best performance.

Skal du kjøre med et turtall på 4800 tror jeg ikke motoren har godt av.

Har du sjekket bensinforbruket ? Det er ca 80 L pr time på wot på en normal V8 350, så ville heller slått meg til ro

med den 4 blads prop og ligget på 20 tallet i cruise fart.

Hva slags båt er det og kjøling på motor, sjøvanns kjølt ? Risere kan ha begynt å ruste og du får dårliger effekt fra motor.

Tenningen og plugger bør og sjekkes.

Hva slags forgasser er det ? Kan bytte dyser for litt mer effekt (og forbruk).

Målet er 4600rpm, som Mercruiser sier er max kontinuerlig turtall på denne motoren, da vil jeg få det beste registret hele veien og båten vil gå lettere i plan. Problemet er at motoren nesten kveles når den skal i plan med 4 bladeren og den originale 14x19P.

Båten er en SeaRay 230 med ferskvannskjøling, tenningen er byttet komplett 2015. Mener utvekslingen er 1,5:1.

Her er testresultater med tre propeller:

4x14x19P =3800rpm/32knop

3x14x19P=4000rpm/30knop (etter denne testen var det en propp i bensinsystemet som ble fjernet (4,5mm nippel))

3x13,75x15P=5500rpm(max)/10knop

Mercruiser sier 3x14x19P eller 4x14,5x17P til båten (når ny og tom :-))

komfort

komfort

Chris284 skrev 20 minutter siden:

Max turtall er hva motoren kan klare, men er ikke noe mål i seg selv om du får 32 kn med 4 bladers propell.

Den har større blad areal enn 3 bladers og om du går ned i størrelse får du mer turtall, men ikke nødvendigvis

mer fart.

Det henger litt sammen med utveksling på drevet også og Mercruiser setter utveksling i forhold til motor og propell som

gir best performance.

Skal du kjøre med et turtall på 4800 tror jeg ikke motoren har godt av.

Har du sjekket bensinforbruket ? Det er ca 80 L pr time på wot på en normal V8 350, så ville heller slått meg til ro

med den 4 blads prop og ligget på 20 tallet i cruise fart.

Hva slags båt er det og kjøling på motor, sjøvanns kjølt ? Risere kan ha begynt å ruste og du får dårliger effekt fra motor.

Tenningen og plugger bør og sjekkes.

Hva slags forgasser er det ? Kan bytte dyser for litt mer effekt (og forbruk).

Målet er 4600rpm, som Mercruiser sier er max kontinuerlig turtall på denne motoren, da vil jeg få det beste registret hele veien og båten vil gå lettere i plan. Problemet er at motoren nesten kveles når den skal i plan med 4 bladeren og den originale 14x19P.

Båten er en SeaRay 230 med ferskvannskjøling, tenningen er byttet komplett 2015. Mener utvekslingen er 1,5:1.

Her er testresultater med tre propeller:

4x14x19P =3800rpm/32knop

3x14x19P=4000rpm/30knop (her var det en propp i bensinsystemet som ble fjernet (4,5mm nippel))

3x13,75x15P=5500rpm(max)/10knop

• Create New...