Jump to content

Alpha One Gen2 drev, uventet resultat etter propellbytte (lav fart), noen som vet hva som skjer?

komfort

Recommended Posts

• 3 uker senere...
komfort skrev for 8 timer siden:

Båten går fin fint, og hopper opp i plan kjempe raskt nå med den nye propellen. MEN det er noe med teorien her som ikke stemmer. Når jeg hadde 14x19p og bare fikk 3800rpm ble det sakt at 14x17p ville gi 400rpm høyere turtall?? Jeg har nå fått 700rpm høyere turtall...hvorfor? 

komfort skrev for 3 timer siden:

Har beregnet 25% slip på den nye propellen. 

Utveksling: 1.5

Rpm: 4500

Fart: 32knop

Propell: 4x14"x17p

Er dette i meste laget?

Tror det er ganske vanlig at man får litt større forskjeller i turtall når man har med lavere pitch å gjøre. Det har litt med % å gjøre. Å gå mellom 19"-17" så utgjør disse 2" en større prosentandel enn hvis man går fra f.eks. 23" til 21".

25% slip høres mye ut, men alupropeller har ofte en del høyere slipp enn stål. Litt høyt, men ikke unormalt. Ville ikke bekymret meg over det. Du får det turtallet du skal ha, båten går lett i plan og hastigheten er som før. Tror du kan slå deg til ro med at du har en bra propell til båt/motor.:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...