Nevermind
Kanskje ikke helt samme problemet, men med mistanke om mulig feil i skillediode legger jeg mitt problem inn i denne tråden.
Jeg har problemer med min VP D2/55 hvor jeg etter 3 times kjøring gikk ned i båten og kjente at det var en stram lukt av knallgass, og kunne da kjenne under køya som batteriene ligger under at det var veldig høy temperatur der. Startbatteriet mitt er 3-4 mnd. gammelt, og driftsbatteriene er vel ca. 3 år gamle AGM batterier. Jeg trodde først det var et av disse batteriene som hadde innvendig kortslutning da de etter 3 times kjøring viste 12,7 V. noe som jeg synes er lite på batterier som skal være fulladet. Startbatteriet fikk jeg ikke målt spenningen på, men det var det varmeste batteriet. Neste dag målte jeg 13,6 V på startbatteriene. Driftsbatteriene viste fortsatt 12,7 V, og da etter at kjøleboks hadde stått på hele natten i tillegg til litt annet forbruk. Når jeg nå i kveld startet motoren så det ut til at både driftsbatteriene og startbatteriet fikk lading så da er spørsmålet om det er sannsynlig at skilledioden kan ha sviktet i perioder og bare gitt ladestrøm til startbatteriet, og hvorfor startbatteriet ble så varmt som det ble. Jeg ville kanskje tro at generatoren leverte mindre strøm når og dersom driftsbatteriene fallt ut. Hadde alle batteriene vært uvanlig varme kunne det kanskje vært generator/spenningsregulator, men driftsbatteriene virket ikke å ha fått noen lading på turen. Tenker jeg blir å la motoren gå 2-3 timer i morgen slik at jeg kan måle ladespenningen på de ulike batteriene. Er det noen her som har noen tanker eller gode råd å komme med?