Jump to content

Volvo Penta D2-55, er det ikke vanlig med digitalt info-display på slike seilbåt-motorer?

solo69

Recommended Posts

Jeg har nylig gått fra daycruiser med 150 hk Mercury Verado til seilbåt med VP D2-55 motor. Fra den gamle er jeg vant med full motorinformasjon i digitalt display som temperatur olje, temperatur vann, turtall, timer osv osv.

I seilbåten har jeg kun antall timer pluss at jeg kan lese av turtallet på egen analog turteller.

Er det ikke vanlig å ha litt mer informasjon på motor i en seilbåt? Kunne f.eks tenkt meg å hatt temperatur tilgjengelig?

Redigert av solo69 (see edit history)

Det er vanlig med kun ett panel og analog turteller.  Panelet som viser driftstimer fungerer også som varslingspanel hvis det går alarmer for temperatur og oljetrykk.  Da blinker forskjellige symboler i panelet samtidig som det gis lydsignal fra innsiden av panelet.  Lydsignalet er for lavt til at det høres er min erfaring.  Det er noen her inne på båtplassen som har montert ekstra temperaturmåler i tillegg til original oppsett.

Det er visst veldig begrenset med data tilgjengelig selv om du oppgraderer med en blåtann sender på motoren. 

Undersøkte i forbindelse med en D1-30 og det var 2 parametere tilgjengelig, ikke drivstofforbruk. 

Helt enig med lydnivået, du hører ikke alarmen til sjøs og med motor igang.  

solo69 skrev On 29.7.2018 at 0.07:

Er det ikke vanlig å ha litt mer informasjon på motor i en seilbåt? Kunne f.eks tenkt meg å hatt temperatur tilgjengelig?

Har du en plotter som støtter nmea2000 instrumenter, så kan du få en liten boks som plugges mellom motor og plotterens nmea2000 nett. Jeg har en 2016 modell D2-55 og en B&G plotter. Temperatur, turtall, og drivstoffnivå i % vises på plotteren, og alarmer kan legges inn på egne nivåer. Generatorspenning kan også vises/overvåkes.  Har ikke klart å få noe mer fornuftig ut av motoren med standard sensorer.  Oljetrykk er forresten tilsynelatende kun en bryter, så den gir ikke aktuelt trykk.  

Man blir fort vant til å ha turtall, temperatur og drivstoff nivå  på plotteren med egne alarmgrenser, men det koster litt for den boksen....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...