solo69 Startet 28.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 28.Juli.2018 (redigert) Jeg har nylig gått fra daycruiser med 150 hk Mercury Verado til seilbåt med VP D2-55 motor. Fra den gamle er jeg vant med full motorinformasjon i digitalt display som temperatur olje, temperatur vann, turtall, timer osv osv. I seilbåten har jeg kun antall timer pluss at jeg kan lese av turtallet på egen analog turteller. Er det ikke vanlig å ha litt mer informasjon på motor i en seilbåt? Kunne f.eks tenkt meg å hatt temperatur tilgjengelig? Redigert 28.Juli.2018 av solo69 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solo69 Svart 28.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2018 Båt og VP motor er fra 2009. Kommentar fra moderator: For de som er uvant med bruk av forumet, innlegg kan redigeres inntil 2 timer etter at de er postet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Vanlig er turteller og varsel lamper Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Det er ikke std med temp måler av av en eller annen grunn. Fint med info om du bestemmer deg for å installere, jeg kunne tenke meg det selv. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
spk Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Det er vanlig med kun ett panel og analog turteller. Panelet som viser driftstimer fungerer også som varslingspanel hvis det går alarmer for temperatur og oljetrykk. Da blinker forskjellige symboler i panelet samtidig som det gis lydsignal fra innsiden av panelet. Lydsignalet er for lavt til at det høres er min erfaring. Det er noen her inne på båtplassen som har montert ekstra temperaturmåler i tillegg til original oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Det er visst veldig begrenset med data tilgjengelig selv om du oppgraderer med en blåtann sender på motoren. Undersøkte i forbindelse med en D1-30 og det var 2 parametere tilgjengelig, ikke drivstofforbruk. Helt enig med lydnivået, du hører ikke alarmen til sjøs og med motor igang. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 (redigert) En ting er hva som er vanlig, men det er mulig å få et s.k deluxe-panel: https://www.volvopentashop.com/EPC/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7744440_091?path=MarineDieselEngines%2F7744440%2F7744440_30%2F7744440_091 Jeg ver ikke om du da må sette på flere sensorer ? Redigert 31.Juli.2018 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Jag har bytt motor, till en V P D 2 55 och använt mina tidigare mätare för oljetryck,temperatur, och behövde inte sätta dit några nya givare. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Krimart skrev On 31.7.2018 at 3.54: En ting er hva som er vanlig, men det er mulig å få et s.k deluxe-panel: https://www.volvopentashop.com/EPC/nb-NO/Details/PentaPartsCatalog/7744440_091?path=MarineDieselEngines%2F7744440%2F7744440_30%2F7744440_091 Vis hele sitatet Min motor kom med den panelen som original ....MD 31A..... motorn er fra 90 det beste tykker jeg er den akustiske signalen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilars Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 solo69 skrev On 28.7.2018 at 22.07: Er det ikke vanlig å ha litt mer informasjon på motor i en seilbåt? Kunne f.eks tenkt meg å hatt temperatur tilgjengelig? Vis hele sitatet Har du en plotter som støtter nmea2000 instrumenter, så kan du få en liten boks som plugges mellom motor og plotterens nmea2000 nett. Jeg har en 2016 modell D2-55 og en B&G plotter. Temperatur, turtall, og drivstoffnivå i % vises på plotteren, og alarmer kan legges inn på egne nivåer. Generatorspenning kan også vises/overvåkes. Har ikke klart å få noe mer fornuftig ut av motoren med standard sensorer. Oljetrykk er forresten tilsynelatende kun en bryter, så den gir ikke aktuelt trykk. Man blir fort vant til å ha turtall, temperatur og drivstoff nivå på plotteren med egne alarmgrenser, men det koster litt for den boksen.... Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Har samme motor som deg fra 2011 og samme instrumenter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.