Lingefan
Vi trenger ikke forbud, men vi trenger sårt skikkelig opplæring. Da hovedsaklig praktisk og en bedre teoriprøve. Det bør ikke være mulig å kjøre eller kjøpe båter som gjør over 25 knop eller veier mer enn 1 tonn før man har dette sertifikatet.
For oss som kan båt og båtkjøring må jo det være lett som en lek. Og jeg tror det er et stort behov for dette. Også for oss som er vant til sjøen. Men særlig for nyankomne. Forbud etc er jeg sterkt i mot, men det er jo merkelig at man ikke skal lære å svømme før man kaster seg i vannet.... alt bør være tillatt med riktig sertifisering og opplæring. Men det må også være mye større resurser/straffenivå for å håndheve lovene og sjekke sertifikatene til alle i kontroller.
I tillegg mener jeg at man bør vurdere å heve aldersgrensen for å kunne kjøre båt over 25 knop fra 16 til 18, kanskje 20. Da jeg var 18 var jeg helt utrolig lite voksen, når jeg tenker tilbake. Man evner ikke å se konsekvenser av handlinger slik voksne gjør, selv om man tror man gjør det.