Jump to content

Edit History

Stradivarius

Stradivarius


Trykkfeil

On 8/18/2018 at 1:09 PM, quantumduck said:

@Stradivarius at opplæring ikke er til nytte for de som kjører fort i mørke selv etter å ha fått opplæring er det jo liten grunn til å diskutere, det er selvinnlysende. Dem er det som du sier antagelig heller ikke så mange av. Men det er nok noen fler som kjører fort i mørke fordi de ikke har helt klart for seg hvilken risiko de setter seg selv og andre i. Jeg tror antageligvis denne gruppen er større enn du tror da, og det er jo greit nok, det er uansett bare synsing fra oss begge.

 

Jeg synes det er fornuftig å ikke nødvendigvis kreve samme opplæring for alle typer båter, på samme måte som man har innført differensierte promillegrenser Sverige. Det er slik det er på landjorda også, du kan f.eks. ikke kjøre MC eller trailer med vanlig sertifikat for personbil. Det bør f.eks. ikke være for høy terskel for å komme seg på vannet i en langsomtgående, mindre båt.

 

Det følger av ovenstående at det er fullt mulig å sette opp noen grenser man kan differensiere langs. Det fungerer helt fint. Vi har allerede promillegrenser, aldersgrenser, diverse grenser for hvaslags båter (størrelse) man kan føre med ulik opplæring/utdannelse og så videre, og for unge båtførere er det vel en hastighetsgrense allerede, også. Du må gjerne problematisere at det er vanskelig å velge om grensen skal gå ved 30 eller 40 knop. Men husk at det vi snakker om egentlig er som å kjøre MC rett i fjellveggen, men du har ikke airbags, bilbelte, hjelm eller noen ting annet enn en flytevest i beste fall, så jeg ville nok lagt lista langt lavere enn du antyder. 

 

Det blir kanskje et spørsmål om hva man definerer som opplæring. Enkelte ting forutsetter man at folk forstår uten at de får spesifikk opplæring. Det kreves ikke noe sertifikat for å sette seg på en sykkel, men det er naturlig å gå ut ifra at en som sykler ser fremover. Dette er ganske elementært. Hvis det oppstår noen sykkelulykker fordi syklistene har lukket øynene, vil det neppe være mange som tar til orde for at akkurat det aspektet med å se hvor man sykler skal dekkes i et obligatorisk kurs for syklister. Det må kunne antas at alle har fått denne typen opplæring, rett og slett ved å leve i dagens samfunn. Det samme kunne man gjerne sagt om løping, skigåing og egentlig enhver annen form for transport, deriblant båtkjøring og ikke minst vannskuterkjøring.

 

Det er litt forenklet når jeg sier at man ser eller ikke ser. I realiteten er det et spørsmål om i hvilken grad man ser, noe man gjerne kan kvantifisere ved å angi hvor langt man ser, altså hvor langt unna man kan se f.eks. et skjær foran seg. Opplæring av litt mindre trivielle ting kan gå på hvor stor hastighet man burde ha ut ifra hvor langt man ser. Det sier seg selv at det er farlig å ha så stor fart at man tilbakelegger den distansen man har innenfor synsrekkevidden i løpet av ett sekund. 3 sekunder er også helt klart for lite, uavhengig av hastighet. Men kan f.eks. 20 sekunder være tilstrekkelig? Svaret er at dette i stor grad avhenger av hastigheten i tillegg til fartøyets manøvreringsevne og skipperens oppmerksomhet, men at det er vanskelig å trekke noen definitiv grense. En annen ting å tenke på er at konsekvensene av en ulykke øker med hastigheten. Her er jeg enig i at det sikkert er rom for å gi bedre opplæring, eller i hvert fall sørge for økt bevisstgjøring.

 

Men jeg er helt uenig i at dette bare skal gjelde for båter med høy topphastighet. Selv om risikoen for personskade ikke er så høy, kan man definitivt forårsake svært store materielle skader om man kjører på noe i 5 knop med en båt av litt størrelse. Og selv om en båt "bare" går i 20 knop, kan dette være mer enn nok til at det går ut over liv og helse om man, som du skriver, kjører rett i fjellveggen. Det kan sammenlignes med å ramle ut av vinduet fra 3. etasje, så det er ikke akkurat ufarlig. Jeg trør derfor påstå at du faktisk legger listen langt høyere enn meg, ettersom du tilsynelatende mener at den typen opplæring/bevisstgjøring skal forbeholdes båter med toppfart over 30, 40 eller 50 knop, mens det i realiteten er relevant for så å si alle båter. Å kjøre rundt i stummende mørke i 25 knop er livsfarlig.

Stradivarius

Stradivarius

On 8/18/2018 at 1:09 PM, quantumduck said:

@Stradivarius at opplæring ikke er til nytte for de som kjører fort i mørke selv etter å ha fått opplæring er det jo liten grunn til å diskutere, det er selvinnlysende. Dem er det som du sier antagelig heller ikke så mange av. Men det er nok noen fler som kjører fort i mørke fordi de ikke har helt klart for seg hvilken risiko de setter seg selv og andre i. Jeg tror antageligvis denne gruppen er større enn du tror da, og det er jo greit nok, det er uansett bare synsing fra oss begge.

 

Jeg synes det er fornuftig å ikke nødvendigvis kreve samme opplæring for alle typer båter, på samme måte som man har innført differensierte promillegrenser Sverige. Det er slik det er på landjorda også, du kan f.eks. ikke kjøre MC eller trailer med vanlig sertifikat for personbil. Det bør f.eks. ikke være for høy terskel for å komme seg på vannet i en langsomtgående, mindre båt.

 

Det følger av ovenstående at det er fullt mulig å sette opp noen grenser man kan differensiere langs. Det fungerer helt fint. Vi har allerede promillegrenser, aldersgrenser, diverse grenser for hvaslags båter (størrelse) man kan føre med ulik opplæring/utdannelse og så videre, og for unge båtførere er det vel en hastighetsgrense allerede, også. Du må gjerne problematisere at det er vanskelig å velge om grensen skal gå ved 30 eller 40 knop. Men husk at det vi snakker om egentlig er som å kjøre MC rett i fjellveggen, men du har ikke airbags, bilbelte, hjelm eller noen ting annet enn en flytevest i beste fall, så jeg ville nok lagt lista langt lavere enn du antyder. 

 

Det blir kanskje et spørsmål om hva man definerer som opplæring. Enkelte ting forutsetter man at folk forstår uten at de får spesifikk opplæring. Det kreves ikke noe sertifikat for å sette seg på en sykkel, men det er naturlig å gå ut ifra at en som sykler ser fremover. Dette er ganske elementært. Hvis det oppstår noen sykkelulykker fordi syklistene har lukket øynene, vil det neppe være mange som tar til orde for at akkurat det aspektet med å se hvor man sykler skal dekkes i et obligatorisk kurs for syklister. Det må kunne antas at alle har fått denne typen opplæring, rett og slett ved å leve i dagens samfunn. Det samme kunne man gjerne sagt om løping, skigåing og egentlig enhver annen form for transport, deriblant båtkjøring og ikke minst vannskuterkjøring.

 

Det er litt forenklet når jeg sier at man ser eller ikke ser. I realiteten er det et spørsmål om i hvilken grad man ser, noe man gjerne kan kvantifisere ved å angi hvor langt man ser, altså hvor langt unna man kan se f.eks. et skjær foran seg. Opplæring av litt mindre trivielle ting kan gå på hvor stor hastighet man burde ha ut ifra hvor langt man ser. Det sier seg selv at det er farlig å ha så stor fart at man tilbakelegger den distansen man har innenfor synsrekkevidden i løpet av ett sekund. 3 sekunder er også helt klart for lite, uavhengig av hastighet. Men kan f.eks. 20 sekunder være tilstrekkelig? Svaret er at dette i stor grad avhenger av hastigheten i tillegg til fartøyets manøvreringsevne og skipperens oppmerksomhet, men at det er vanskelig å trekke noen definitiv grense. En annen ting å tenke på er at konsekvensene av en ulykke øker med hastigheten. Her er jeg enig i at det sikkert er rom for å gi bedre opplæring, eller i hvert fall sørge for økt bevisstgjøring.

 

Men jeg er helt uenig i at dette bare skal gjelde for båter med høy topphastighet. Selv om risikoen for personskade ikke er så høy, kan man definitivt forårsake svært store materielle skader man kjører på noe i 5 knop med en båt av litt størrelse. Og selv om en båt "bare" går i 20 knop, kan dette være mer enn nok til at det går ut over liv og helse om man, som du skriver, kjører rett i fjellveggen. Det kan sammenlignes med å ramle ut av vinduet fra 3. etasje, så det er ikke akkurat ufarlig. Jeg trør derfor påstå at du faktisk legger listen langt høyere enn meg, ettersom du tilsynelatende mener at den typen opplæring/bevisstgjøring skal forbeholdes båter med toppfart over 30, 40 eller 50 knop, mens det i realiteten er relevant for så å si alle båter. Å kjøre rundt i stummende mørke i 25 knop er livsfarlig.



×
×
  • Create New...