Jump to content

Ekkolodd for åpen båt, maks ca 5k med svinger, anbefalinger?

Ingar

Recommended Posts

Mitt 25 år gamle lodd har fått duggproblemer og må erstattes.

Som nevnt er dette en åpen båt og loddet må demonteres når det ikke er i bruk.

Det gamle var plug&play med en slik sokkel som koblet alt, giver, spenning og logg. Kablene er også skjult inni sokkelen:

Hummingbird_797_mounting_bracket_S.jpg

widevision.jpg

Men dette finnes ikke i dag, nå er det løse kabler som må plugges inn på baksiden. Hullet for kablene må tettes for vann med Sika, vil ikke se pent ut.

Eksempler på montasje?

Og kan de løse kontaktene ligge ubeskyttet? Sokkelen over har gullkontakter, like fine etter 30 år i friluft...

Ønsker nå et lodd med moderne elektronikk, har sett på dette:  GARMIN Striker Plus 7sv, CHIRP/SV/DV

Jeg bruker Lowrance Elite serien. Elite 4 (kombi plotter/ lodd) har jeg i min fiskebåt. Har to ledninger som må skrus på bakfra, samt hurtigfeste. Nå i august har dette vært i båten i 3 år. Ligger ute året rundt. Tar med meg ekkoloddet hjem hver gang. Tar kort tid å demontere. Har to gummihetter som dras over pluggendene. Disse sitter fast i kabelen.

Har aldri opplevd dårlig kontakt. Nå ligger disse delvis beskyttet mot direkte regn under den skrå vindskjermen, men ikke mot skråregn, duskregn og sludd. 

Min montasje er ikke pent gjort. Dette er en fiskebåt, og jeg benyttet et eksisterende hull og tettet med Biltema multibond eller noe slikt. 

Det er mulig du kan benytte et par av de delbare dekksgjennomgangene Maritim har. Alternativt ville jeg ha laget gjennomgang og lagt over et blendelokk med kabelspor i. (Ha sika under selvfølgelig.)

Jeg er veldig fornøyd med Elite. Har 80/ 200/433 svingerne, og skulle jeg ønske meg noe annerledes så er det å ha 50/200/433 i stedet. Blir bedre på dypere vann, for å lese av bunnfisk på 50+ meter. Men 80/200 fungerer greit nok.

Kan også bytte til Aimar P66 svingeren for bedre avlesning av bunnfisk hvis jeg har forstått det riktig.

Valgte 4" pga budsjett. I dag hadde jeg valgt Elite TI.

Jeg skal aldri ha noe annet enn kombi plotter og ekkolodd. Utrolig kjekt å markere steder jeg har sett fisk, også når jeg ikke er på fisketur. Men regner med at du har dine egne meninger om dette, evt egen plotter.

Den nye Hook 2 serien virker dårligere spekket mtp saltvannsfisk enn Elite. 

@abbor kan nok komme med mange flere konkrete innspill. Han tester mye forskjellig utstyr og har nok sett en del forskjellig monteringer.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du kan starte uten kart. Det følger med "basiskart". Dvs. At du ser er øyer, men ingen detaljer som sjømerker, dybder etc. Litt likt Google Maps... Waypoints lagres uansett. Så kan du dytte inn en kartbrikke når du får kjøpt det. Tror jeg betalte rundt 1200 for Navionics kart for der jeg beveger meg. Mellom svenskegrensen og Lista ca. 

Kan også finne kartbrikker brukt. Selges for ca halv pris på Finn.no

Men funksjonen med waypoints har revolusjonert fiskeglede min. Noen steder her i Grimstad/ Arendal står feks seien veldig lokalt. Innenfor 100 meters diameter. Da hjelper det veldig nye med waypoints og et kart som viser hvor jeg er. 

Noen ganger kjører jeg over en stim (står gjerne i forbindelse med en grunne) og markerer ytterpunktene av stimen. Har deretter sett at stimen står på samme plass helg etter helg. Dermed kan jeg reise ut og "hente noen fisk" til fiskesuppa som kona sier.

Samme har jeg opplevd med steder torsken står. Den står gjerne på de samme stedene gang på gang. Altså i samme sesong. Dette gjentar seg neste sesong. 

Fra å være totalt ukjent med fiskeplassene her har jeg nå grei oversikt. Alt er lagret på den lille Elite 4.

Jeg prioriterte kombi plotter og ekkolodd foran større skjerm, og har ikke angret. På forhånd trodde jeg ikke plotter skulle bli så viktig som det er blitt. (Trodde jeg hadde rimelig peiling på å holde meg "spot on" over en grunne ut på havet, men opplever gang på gang at jeg har drevet av. :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Enig. Jeg fisker etter hummer, og trenger endel fór til teiner. Har markert stimer av makrell for senere bruk, det er nesten rart hvor lokalt de står gjennom en sesong.

Plotter er også veldig kjekt for å markere og notere fangst, feks steder der det går sjøkreps i hummerteinene :-) På forhånd trodde jeg ikke at jeg ville ha noen nytte av det siden jeg holder meg i omtrent samme område i Oslofjorden og er godt kjent.  

Vil anbefale Simrad GO5 eller 7, men det er kanskje litt opp fra ditt budsjett. Den er suveren med totalscan svinger hvis du er opptatt av bunnstrukturer og ikke opererer på veldig dypt vann.     

Hvis du ønsker hurtigbrakett kan du jo se på en Garmin Echomap 62CV. Er kartplotter i den, men du må jo ikke kjøpe kart med det første hvis budsjettet er begrenset. Tror ikke den vil koste så veldig mye mer enn en Striker 7sv?

https://www.marineshop.no/navigasjon-og-elektronikk/kartplotter-gps/kartplotter/garmin-echomap-plus-62cvkartplott-ekko-6-skjerm-uten-svinger-131917-p0000351412

Du har karplotter-serien fra Garmin 'ehomap plus' som sitter i brakett og er enkle å fjerne. Hvis du ikke trenger kartplotter så behøver du ikke å kjøpe kart. Er et basiskart i plotter, men ikke egnet for navigasjon. Mulig det sprenger den økonomiske grensen du har satt. De selges uten transducer, men gammel kan brukes med overgang. Best pris på disse har jeg funnet hos seasea.no.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Snekkefart skrev 9 minutter siden:

Hvis du ønsker hurtigbrakett kan du jo se på en Garmin Echomap 62CV.

Men har ikke den akkurat det samme problemet med at man må feste ledningene i selve plotteren/ loddet?

Hvis jeg forstår Ingar riktig så ønsker han en enkel hurtigbrakett der kontaktpunktene er i sokkelen. Altså at man slipper hele "plugg ledninger i ekkoloddet"-jobben. 

Her er bilde fra monteringsanvisningen på 62CV

Screenshot_20180731-084515_Drive.jpg.4688cdae81e662e12707597ca0d1306f.jpg

For en stund siden var det flere produsenter som hadde kopling der enheten satt fast i braketten/ holderen. Da ble også ledningene skjult under holderen, så de var ikke synlige.

Noen fikk problemer med at kontaktpunktene i holderen ble slitt av vær og vann. Ingar har tydeligvis gode erfaringer med disse.

Innbygging over dashbord?

Fikk en tanke Ingar. Det er en mulighet å bygge inn ekkolodd/ plotter i en egnet kasse oppå dashbordet. Men da mister du jo muligheten til å ta det med deg, og muligheten til å justere vinkelen på skjermen. Jeg har vurdert å bygge inn mitt, men etter at jeg hadde bensintyver i fiskebåten en sen høstdag har jeg hatt mindre lyst på det. 

Grand Banks jr skrev On ‎29‎.‎07‎.‎2018 at 15.08:

… Jeg skal aldri ha noe annet enn kombi plotter og ekkolodd. Utrolig kjekt å markere steder jeg har sett fisk, også når jeg ikke er på fisketur. …

Det er kanskje ikke helt etter oppskrifta, men ettersom jeg er i noenlunde "samme båt" som Ingar, og noen av svarerne åpenbart er i samme situasjon, kaster jeg inn mine ønsker i samme tråd.

Jeg ønsker en kombiplotter som kan brukes på bronsesvingeren som jeg har under båten.

Da jeg kjøpte Vosso (båten) hadde eieren montert svinger som passa til Humminbird. Jeg har en gammel Fishfinder 525, men noen av kontaktene/pluggene er gått i stykker. Det går ledning opp fra svingeren. Om den kan brukes med de ledningene som stikker opp, eller repareres, veit jeg ikke, men håper det. Jeg ønsker altså en kombiplotter jeg kan bruke til navigasjon, altså med elektroniske kart, og med tilstrekkelig evne til å se bunnforhold og fisk. Den skal ikke være vanvittig dyr eller uhyggelig komplisert. Dessuten bruker jeg alltid kart utbretta i båten og saumfart i timesvis på spisestuebordet. Det elektroniske kartet er altså meint å sørge for detaljene, ikke oversikta. Jeg fylte nyss rundt år og noen i familien har lytta til meg da jeg sa at jeg har alt - utenom en kartplotter. De har samla seg om dette og sitter nå med kapitalen, men jeg har ikke lyst til å skvise dem fullstendig.

Spørsmål:

1. Må jeg bruke "Humminbird" på denne svingeren? I så fall: Er det noen som kan anbefale en kombiplotter?

2. Jeg trur det koster veldig mye for en ny bronsesvinger. Er det noen som veit noe om skifte av pluggene/kontaktene til den?

3. Ny svinger: Er en ny enklere svinger billigere og bedre i kombinasjon med ny kombi-greie, eller er den gamle bronsesvingeren best å bruke?

Redigert av Erik AN (see edit history)

@Erik AN, de absolutt beste til å svare på dette (som jeg vet om) er @Team Colibri. De har en meget oppegående facebook-side og har alltid svart hyggelig på slike spørsmål. Tror de sitter med info om alle svingere og ekkolodd prentet inn i hjernebarken. :giggle:

Før du tar kontakt med dem, se om du kan finne ut om det er noe merkelapp, ID-nummer eller noe slikt på svingeren du har. Hummingbird har en god økonomiserie som heter "Helix", og den dekker dine behov slik jeg forstår dem. Men jeg vet ikke om den kan brukes på din gamle svinger. Helix finnes i alt fra enkel svinger til mer avanserte svingere. Den enkleste passer ditt behov.  Husk at kartbrikke som regel må kjøpes i tillegg. 

Alternativ kan du pensjonere den gamle svingeren og bare montere en ny svinger inni båten (hvis glassfiberskrog). Bare la den gamle svingeren være i hullet sitt. Jeg skal selv montere et "nytt" enkelt ekkolodd inn i min glassfiber båt, UTEN å lage nytt hull. Jeg vil tilpasse og lime fast en plastboks med lokk til skroget, feste svingeren vinkelrett på vannlinjen (men under vannlinjen) inni boksen, og fylle opp med matolje rundt. Så på med lokket. Da skal svingeren fungere fint, selv om den ikke en gang berører glassfiberen. Matoljen skal gjøre det slik at giveren ikke "ser" glassfiberen, og skal kunne lese av bunnforhold og dybde. (Dette fungerer ikke med side scan etc, men med enkel "rett ned" stråle skal det fungere. Blir ikke beste montering, men skal visstnok fungere til dybde og bunnforhold. ) Jeg har ikke prøvd dette i praksis ennå, men har blitt forklart at det skal fungere - og har sett slik montering. (I fiskebåten min har jeg hekksvinger montert på hekken slik den skal. )

Innvendig svinger funker helt greit.. har det på denne båten og alle de jeg har hatt ekkolodd i tidligere.. 

Vosso er trebåt, så der går det ikke..

Et godt fiskelodd jeg hadde for en del år siden var Furuno sitt. Tror det het 7000 eller noe slikt... ikke noe fiks fakser,  men et godt kvalitets lodd. Koden er også et godt merke...

Tusen takk til @Grand Banks jr for gode tips! (og tilleggsinfo fra @Ida Marie III). Jeg har ikke testa svingeren etter at jeg pussa opp "Vosso", så det kan godt hende at den fungerer. Den ledningen som går fra svingeren ser i og for seg hel ut fram til sjølve kontakten/pluggen. Ettersom det vel kanskje er med disse sakene som det er med datautstyr og parabolantenner og sånn, kan det jo hende det bare er sjølve tilkoplinga som er gjort kronglete (som oftest er det bare to - tre ledere som skal ha kontakt videre til måleren). Hele saken sitter jo inne i skroget, og peker ut i sjøen. Bare bronseplata er bar og umalt/ikke stoffa, men det er mulig den har noen karakteristika jeg kan se på om jeg finner bilder av den. Koplinga på måleren likner svært mye på den som Ingar har vist. 

Jeg ser at de billigste helixene ligger på ca 5000, og det går nok bra. Disse brikkene med oppdaterte sjøkart, er de generelle, altså kompatible med alle apparater? Eller har hvert merke sin brikke? Det er vel sjøkartet og oppdateringsmulighetene av det som er foreldelsesproblemet? Min kjære GPS i bilen kan ikke lenger oppdateres fordi den ikke klarer å gulpe unna all informasjonen som ligger i oppdateringspakkene. (Den blir allikevel brukt, særlig til hastighetsmåling, fordi jeg har klisterhjerne på kart etter uhyggelig mange timer i analoge/virtuelle reiser ved arbeidsbordet - og bilen går jo verken på grunn eller havner i høyhastighetsfila sånn av seg sjøl)...

Er det tider på året det lønner seg å kjøpe? Altså slik som med andre moderne greier, der en får fjorårets modell billig når den nye blir introdusert?

Er det noen ide å kjøpe brukt? I tilfelle: Hvor gammelt?

Er det noen ide å kjøpe pirat, ikke illegalt, men i en slags b-versjon fra Langtvekkistan?

Brukt Helix har jeg sett 2 stk av på Finn i det siste. Kr 1500,- Båtelektronikken fornyes innimellom, og kan da være på tilbud. Stadig noen som har tilbud. Legges da ofte ut på Finn.no (bare ikke gå på et av lokketilbudene der de har tatt svingeren ut av pakka). 

De fleste kan lese de største kartprodusentene (C-Map, Navionics). Men det er en del endringer i det siste pga oppkjøp. Så du må egentlg bare lese deg opp på det. De kniver litt nå, konkurrentene.

Jeg ville kjøpt i Norge. Pga reklamasjonsrett, og fordi noen låser deg til geografiske områder. F.eks sp kan jeg ikke ta med en Lowrance fra USA til Norge og få den til å fungere med norske kart...

Jens_P skrev On 31.7.2018 at 8.57:

Du har karplotter-serien fra Garmin 'ehomap plus' som sitter i brakett og er enkle å fjerne. Hvis du ikke trenger kartplotter så behøver du ikke å kjøpe kart.

Skulle gjerne hatt plotter, men det blir svært mye dyrere.

GARMIN Striker Plus 7sv koster kr 5690, da er svinger til kr 3190 inkludert. Denne har side-scan.

GARMIN echoMAP CHIRP 72cv koster kr 5790 uten svinger. Den har heller ikke side-scan.

Helt urimelig hva man må betale for kart-mulighet. Og i tillegg koster kart til garmin kr 2300. Skjønner ikke hvordan det er mulig i dag, når man får kart på mobilen nesten gratis.
Garmins filosofi for å kopi-beskytte kartene er også usmakelig, skjer det noe med brikken må man kjøpe ny, går ikke an å ta backup.

RAYMARINE Dragonfly 7 Pro Kartplotter er overraskene billig, kr 3990 med svinger. Så vidt jeg kan se uten sidescan. men med en fin brakett med kun én kabel.
Noen som vet hvordan denne står seg mot GARMIN echoMAP CHIRP 72=?

Grand Banks jr skrev for 20 timer siden:

Brukt Helix har jeg sett 2 stk av på Finn i det siste. Kr 1500,- Båtelektronikken fornyes innimellom, og kan da være på tilbud.

Obs: Det kan være uten svinger, og svingere til disse sonar/chirp loddene er dyre.

Apropos svinger: Til mitt gamle 2-D lodd har jeg bare lagt hekksvingeren inni båten, et sted der det samler seg vann.
MÅ disse nye svingerne monteres utvendig? (hekk eller gjennomgående)

Enig i at kartbeskyttelsen er usmakelig. Slik er det med Navionics også. Hvis man prøver å kopiere det over på annen SD brikke skal vist org brikken bli ubrukelig. Forstår ikke helt hvordan de kan gjøre det.

Sidescan vil ikke fungere hvis svingeren er montert inni skroget har jeg hørt, men ikke testet. Vanlig 2D skal fungere, men kan miste litt klarhet. Igjen bare hørt og ikke testet selv. 

Kan være sidescan vil fungere fint så lenge det er vann i hele strålens bredde. 

De Helixene jeg har sett var komplett med svinger (den enkleste versjonen).

Dragonfly har bare høye frekvenser, altså ingen 50 eller 80. Mener 200 er laveste (tatt fra hukommelsen). Hvis det stemmer så leser den greit dybdene,  men ikke fisk som står nær bunnen på ca 35 - 50 meter og dypere i saltvann. Igjen har jeg blitt forklart dette. Det var derfor jeg valgte Lowrance med 80/200/455 svinger. Ellers var Dragonfly en aktuell kandidat for meg.

Ingar, hva slags bruk er det det har med ekkoloddet? Er det fiske, lese av bunnstruktur før dykking evt?

Mest nysgjerrighet, se hvilke muligheter som ligger i den nye teknologien.

Egentlig burde jeg opprettet en rosa båtblogg. Fått velge gratis lodd på øverste hylle og deretter minst 100k for å skrive om det... :giggle:

Grand Banks jr skrev On 3.8.2018 at 20.56:

Dragonfly har bare høye frekvenser, altså ingen 50 eller 80.

Skjønner. Antok det var en naturlig forklaring. Er ikke like ivrig på brosjyrelesning lenger så dette markedet er vanskelig å navigere i....

Grand Banks jr skrev On 3.8.2018 at 20.56:

Forstår ikke helt hvordan de kan gjøre det.

Det er mulig fordi alle SD-kort, som mobiler, har en unik kode. Denne knyttes sammen med kartet og resultatet kopieres til kortet.
Selvsagt kan de med innsikt omgå dette så det er vanlige kunder det går ut over.

Ingar skrev for 18 timer siden:

MÅ disse nye svingerne monteres utvendig? (hekk eller gjennomgående)

Ja det må den.

Disse transducerne har ett element som sender mens mottakselementene består av en mengde

lange og smale skiver som ligger inntil hverandre.

På grunnlag av tidsforskjellene mellom disse elementene når de ser en refleksjon regner apparatet ut hvor refleksjonen kommer fra.

Vi snakker om ørsmå tidsforskjeller. Det hadde ikke vært mulig gjennom skroget.

Skroget er bygget opp av minst to materialer, polyester og glass. De ligger nær hverandre i lydhastighet, men vil allikevel gi opphav til refleksjoner slik at det blir en "graut" av retursignalet.

Nå må jeg vite hvilke kartplottere/kombiapparater jeg kan bruke sammen med svingeren.

Jeg finner ingen bilder av svingeren slik den ser ut under båten (båten er i sjøen). Den er båtforma, så jeg trur det er noe liknende disse: 

svinger.jpg.0e5cad84267ba66f0b76b6141f6a039e.jpg

Jeg har tatt noen svært uklare bilder av tilkoplingene:

239524191_SkroggjennomfringSvinger.JPG.bf2e3f85cc567be136aebff9e4cbdb23.JPG

Dette er altså skroggjennomføringa, som likner svært mye på de svingerne fra "Humminbird"

Nedenfor følger bilder av kontakten. Først to bilder av den som sitter på ledningen fra svingeren, og deretter slik den fortsetter inn i braketten (eller hva det nå heter det en klemmer ekkoloddet ned på) 

147730693_Kontaktenfrasvinger2.JPG.168ba30867605189fa051b26c4c58236.JPG919337327_Kontaktenfrasvinger.JPG.eabc5f42a9f8704d8048750f097a6405.JPG1900517923_KontakttilpanelSvinger.JPG.1462a3de6a7a165b8e3db0a62c21b55b.JPG

Ettersom jeg altså har en Humminbird Fishfinder 525 skulle det vel ikke være så vanskelig å finne ut hvilke produkter jeg kan velge mellom?

Ekkolodd.JPG.77c3e3ad6b75f34896b772c52a0e15f7.JPG

1620680923_FestebrakettHumminbird.JPG.ce8053e5a72a10454f78b02fd1602063.JPG

1544815165_Ekkoloddtilkopl.JPG.b459583cd5be251b025205122fee9e39.JPG

1725920328_Ekkoloddspes.JPG.b48bee4e3d767bfb3b7243668b2f9ba6.JPG

Jeg syns det er fryktelig vanskelig å søke informasjon om dette på nettet. Enten er det salgsinnlegg, annonser og andre sponsa sider, eller så er det lange kompliserte problemløsningssamtaler. Forbrukertips eller relativt saklige upartiske artikler er mangelvare. Det er strengt talt ikke så mye å meine generelt om. Kysten av verdenshavene er uhyggelig mangearta, og det er så menn både båter og båtførere også!

Altså kan det kanskje være en ide om en av dere mer oppegående og rimelig oppdaterte bare skriver ned de merkene/produktene dere trur passer for meg. Please!

Du må bytte ut alt, selv om svingerne kan se like ut utvendig krever dagens ekkolodd en annen type svinger enn den enkeltstråle-typen du har.

Loddet er nok opp mot 30 år gammelt.

Forøvrig samme generasjon som det jeg skal bytte ut, med den braketten som ikke finnes lenger. Se 1. innlegg.. :nonod:

Jeg har nesten bestemt meg for at det blir dette, koster ca 5.5k med hekksvinger.

Alle lodd leveres med hekksvinger, må du ha gjennomgående blir det veldig dyrt.

Nei, da må jeg nok bruke den måleren/skjermen jeg har - til ekkolodd. Det anbefales ikke plastsvinger til trebåt, og om jeg allikevel gjorde det, vil kanskje det gamle systemet gi mer presis informasjon om bunnforhold enn en ny. Jeg har heller ikke hekk, men stevn i begge ender. Dermed får jeg prøve å få tak i en separat GPS-kartplotter jeg kan ha i tillegg til Fishfinderen. Om den jeg har ikke funker lenger, og jeg ikke får ordna ledere eller kontakter (hva som er galt har jeg ikke prøvd å finne ut, ettersom jeg trudde jeg kunne kople et nytt apparat til den gamle svingeren. Forrige eier monterte svingeren i båten for om lag 20 år sida, og jeg trur den var ny da. Måleren kjøpte jeg i 2008. 

Kanskje jeg kan få tak i en ny gammel Fishfinder med litt flere muligheter. 

Jeg åpner ny tråd for å få tips om slike, ettersom det faller for langt utenfor tittelen til denne tråden. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...