Jump to content

Ekkolodd for åpen båt, maks ca 5k med svinger, anbefalinger?

Ingar

Recommended Posts

Erik AN skrev 38 minutter siden:

Det anbefales ikke plastsvinger til trebåt,  

En av de mange "har hørt at" i båtlivet.

Smør godt med Sikaflex 291 under svingeren og under mutteren og trekk til for hånd.

En annen sak er at bronsesvingeren gir et bedre resultat.

Jeg regner med at du kan kappe til en 2x4" og montere svingeren på den. Da kan du få riktig bue på innsiden og riktig vinkel på fartsretningen. Jeg limte 2x4" til min plastbåt. Burde være greit å lime den til en trebåt, spesielt hvis åringene/ fibrene går i samme retning antar jeg. Limte klossen med tilsvarende sika, og skrudde giveren i klossen. Formen klossen slik at den ikke forstyrret vannstrømmen.

Gjennomføringen av kabel er jeg ikke like sikker på hvordan du kan gjøre penest.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg er altså den komplette idiot på dette feltet. Mest fordi jeg har slutta å oppdatere meg på slikt som jevnlig må oppdateres, slik at jeg før eller seinere blir utdatert, uansett. Svingeren er altså montert fast i skroget og peker slik at mitt ti år gamle ekkolodd kan se 240grader. Det jeg så for fem år sida - før Vosso ble satt på land - var tilstrekkelig til å våge å gå i trange farvann, og til å spotte en og annen fisk, markert som liten, middels og stor. Min båt er lang og tung og har ett stykk saktegående propell langt akter. Bakking må forberedes før en går inn i ei trang kile, vik, våg, hop, bukt; eller  båthavn med utallige steindyre båter og tilsvarende belevne mannskap; marina med flytebrygge, dieselpumpe og kø; und so weiter. Er det for grunt og akterstevnen siger innåt stranda, eller teakbadedekka på luksuskrysserne, må det stakes eller dras bortover vha båtshake. Slik aktivitet er ikke artig om det sitter folk om bord, eller det ligger noen ved bryggene med vridbare motorer og baugtrustere. Eventuelle snuoperasjoner foretas derfor først. Jeg må alltid gå inn slik at jeg kan ta en elegant bakking med akterstevn som går den veien jeg vil at den skal gå, og så oppfører seg som stevner skal når jeg skal framover att. 

Nå har jeg lyst på et elektronisk kart i en liten portabel skjerm, slik at jeg kan se enda mer av de trange, smule, skumle, farvanna. Om jeg går heromkring har jeg stort sett vært der før, og om jeg skal lenger, vil jeg, av pur interesse og nysgjerrighet, ha et digert plasttrukket papirkart å se på. I tillegg skal jeg nå ta sjansen på å gå slike plasser jeg gikk med min smekre lille sørlandssnekke (sjekte, kogg, eller hva en nå skulle ville kalle dem).

Jeg fisker på måfå etter med på land som jeg syns jeg erindrer, eller etter topografi på bunn (kart) eller på land (syn).

Jeg trudde at et slikt kombiapparat ville være enklere, men trur nok at jeg skal bruke den gamle fishfinderen (om den ikke virker kan jeg sikkert få slengt etter meg en tilsvarende for en liten sum).

Jeg skrur ikke fast en 2tom4 på mitt vakre skrog. (Liming er ikke nødvendig, her skrus det fast som ønskes fastskrudd). 

Bronsesvingeren vil jeg nok bruke, sammen med utdatert ekkolodd, sjøl om jeg ikke får allverdens informasjon om pelagisk liv mellom bunnen og overflata.

Jeg kjøper meg en plotter som kommuniserer med himmelen per GPS. (Om jeg da ikke også har misforstått det...)

Flott å høre stoltheten over skuta! Liker det jeg.

Utviklingen går så fort at jeg er utdatert, selv om jeg er rimelig interessert. Har bare holdt meg mest oppdatert på ekkolodd fordi jeg "nettopp" har kjøpt et til hobby-fiskebåten. Forrige lodd ble kjøpt for 10 år siden... 

Til info kan du nok skru av "fish ID" i loddet ditt, og deretter få frem ekte "ekkolodd-fiskebuer". Jeg har en billigere versjon av det loddet du har, og det ble faktisk veldig bra det etter at jeg fikk finjustere det litt. (Skru av Fish ID, deretter justere opp følsomheten/ sensitivity så mye at det ble for mye "støy" på skjermen, så litt ned igjen. Fisk i vannet vil fremstå som "buer". Jo større og kraftigere, jo større fisk. En stim vises med mange slike buer. Makrell vises ikke stort sett. Men man kan se storfisken som står under makrellen og jakter...)

Hvis bronsegiveren din er god så tror jeg faktisk at ditt lodd vil vise fisk og stimer like bra som moderne lodd som gjerne kommer med høyere frekvenser som standard.

En plotter ser ut til å være det enkleste ja. Minst inngrep, og minst kostnader. Kan evt prioritere større skjerm hvis du vil ha det.

Hvis du har et nettbrett eller en smarttelefon så kan du laste ned appen "Gule Sider på sjøen" gratis, og teste med den. Vil du ha mulighet til å bruke ruteplanlegging, se fart etc så er det en lav kostnad per år i abonnement. Jeg bruker den som backup på plotteren i båten, samt at jeg liker bedre å planlegge ruter i appen. Billigere portabel plotter får du ikke, og den fungerer fint. (Litt slitsomt med berøringsskjerm i høye bølger.)

Ellers får du rene plottere for ca det samme som kombi instrumentene. Ofte litt rimeligere. Kart kommer som regel i tillegg (på minnebrikke). Veldig mange plottere har i dag kun innvendig antenne, så man slipper unna antenneledning også.

Lykke til i valget!

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

I den "nye" gamle båten min så har jeg et "NASA"-lodd av den typen. Altså originalt fra den tiden. Er en rund roterende viser med led / dioder på. Har ikke prøvd det ennå. 

Jeg brukte det som gruntvannsalarm. Pluss at det gir en veldig rask og tydelig indikasjon av dybde og bunnforhold. Og veldig greit med analoge kontrollere... :smiley:

Den desidert mest populære het "Seafarer", men Nasa var også populær.

Produsenten av mitt lodd het Space-Age Electronics. :cool: De hadde en omfattende patent.

Alle ble produsert i England.

Prinsippet er ganske så enkelt: En propell som snurrer rundt med konstant hastighet og med lysdiode i enden.

Når den passerer 0 M trigges giver-pulsen av et lite reed-rele. Så snurrer propellen videre til ekko-signalet detekteres og lysdioden tennes  og viser dybden på skalaen.
Hastigheten på propellen bestemmer måleområdet. Jo større område jo lavere turtall.

Se hva jeg fant. Hadde tatt det hjem. 

NASA Sting ray, dual alarm echo sounder. 

Made in England.

20180808_184403.jpg.ce5c2145ed454704dc87128b980407dc.jpg

Du skal få det for under 5000, komplett med svinger. Spesial price for you my friend! :giggle:

Svingeren er montert i "oljeboks" på innsiden av skroget, så den er nok god som ny. 

Nå fikk jeg lyst til å prøve det. 

:giggle:
Men det er faktisk ikke noe å le av. jeg hadde også Simrad farge-lodd, men Space-Age'en ble mer mer brukt... :diving:
Jeg var t.o.m. på fabrikken i London på begynnelsen av 80-tallet (eksisterer neppe lenger) og snakket med utviklerne. (ref pantentet)
5K er jo en røverpris for det loddet......, men nå har jeg lyst til å teste ut moderne teknologi.:wink:

Grand Banks jr skrev On 7.8.2018 at 0.25:

Hvis bronsegiveren din er god så tror jeg faktisk at ditt lodd vil vise fisk og stimer like bra som moderne lodd som gjerne kommer med høyere frekvenser som standard.

Eldre Humminbird ekkolodd er tilnærmet ubrukelige til seriøst bruk, men svingeren kan godt fortsatt være grei. 

En må da vite hvilke frekvenser den støtter og aller helst også impedansen for å finne et ekkolodd som kan bruke svingeren. 

Siden Hummingbird fram til for få år siden var å anse som leketøy så har jeg ikke brukt energi på studere spesifikasjoner på disse produktene, derfor kjenner jeg ikke hvilke frekvenser som støttes. 

Simrad GO XSE og Lowrance Elite Ti er to bra modellserier som støtter svært mange forskjellige svingere. De støtter 50/83/200 kHz samt Low/Medium og High CHIRP. 

• 3 uker senere...

Endte opp med Lowrance hook2 7 tripleshot, men så kom jeg tilfeldigvis over dette innlegget. Kun egnet for innlandsfiske ned til 10 meter, slik jeg forstår på grunn av stor åpningsvinkel, 44 grader, på giveren.(teamcolibri er medlem her på BP også, men har ikke vært innlogget på en stund)

I Norge er det jo hovedsakelig i sjøen, og på større dyp, de vil bli brukt. Jeg trodde åpningsvinkel var knyttet til frekvensen. 200khz ca 15 grader, 50khz ca 30.

Utgangspunktet mitt var disse, dengang svært imponerende, videoene fra Blücher og Seattle, tatt av BP medlem da Structure Scan var i sin barndom.

Tok det for gitt at 8 års videreutvikling ville gi enda bedre bilde. Men hook2 har ikke engang måleområde stort nok på Downscan, maks er 80 meter.

Har du noen kommentar til dette abbor, er Elite TI bedre egnet for norske forhold? Koster mindre enn Hook2 så jeg antar det har ulemper.

Vinkelen til signalkonen er avhengig av frekvens og størrelsen på svingerelement. Lite element gir stor vinkel, høy frekvens gir liten vinkel, så kombineres disse to for å komme fram til vinkelen til signalkonen. Ved 200 kHz varierer signalkonen for svingere til fritidsbruk fra 4 til 44.

Min favirittsvinger, B175H-W, har 25 graders signalkon ved både høy CHIRP og 200 kHz og koster ca 20 tusen. Denne svingeren ser ihvertfall bunnen på 300m i saltvann, så vid signalkon behøver ikke å bety at en 200 kHz svinger ikke egner seg for større dyp i saltvann. 

En Airmar P66 har 12 graders signalkon ved 200 kHz og ca 45 grader ved 50 kHz. Dette er en av de mest populære svingere de siste 20 årene, Lowrance har også en tilsvarende svinger (HST-DFSBL). Er nok fra en slik svinger du har tallene fra, men 15 grader og 30 grader stemmer ikke helt helt. Siden forskjellen på 50 og 200 kHz er en faktor 4 er det også en forskjell på 1/4 når det gjelder signalkon. Dette gjelder for svingere med et element som brukes til begge frekvenser, det finnes mer avanserte svingere med forskjellige elenenter for de to frekvensene.

Hook2 vil til neste år bli tilgjengelig i Norge med 83/200kHz HDI svinger med DownScan. Hook2 vil bare støtte vanlig ekkolodd på 200 og høy CHIRP kHz i tillegg til DownScan. Dette vil bli et greit allround ekkolodd osgså i sjøen. 

Elite Ti er bedre enn Hook2 på alle måter. Den eneste begrensningen det er viktig å være klar over er at Elite Ti bare kan bruke en svinger så TotalScan er enste alternativ for å få StructureScan og vanlig ekkolodd. Hvis du skal ha hekksvinger er Medium/High TotalScan enste mulighet. Den har ca 20 graders vinkel ved 200 kHz og høy CHIRP og ca 60 grader ved medium CHIRP og 83 KHz. I gjennomgående utgave finnes TotalScan også i Low/High (50/200 kHz) utgave med spesifikasjoner tilsvarende Airmar P66. Dette er utgaven best egnet i sjøen for litt større dyp. Hvis en ikke trenger StructureScan kan Elite Ti bruke det meste av svingere inkludert Airmar CHIRP. 

HDS Gen2 Touch, Gen3 og Carbon har to svingerkontakter slik at LSS-2 StructureScan svingeren kan kombineres med stort sett hvilken som helst annen svinger. 

Gøy at du linker til den gamle Blucher StructureScan videoen, jeg har sannsynligvis akkurat den svingeren som ble brukt til dette opptaket. Hvis dette er fra samme test som jeg har hørt om så brukte de en forserieenhet av StructureScan og den andre som var med i båten er nå ansvarlig for distribusjon av Lowrance og Simrad i Norge. Jeg fikk svingeren av han for noen år siden. 

Mange takk abbor, det er Elite 7 TI med Totalscan-svinger som er aktuell.

abbor skrev for 3 timer siden:

Den har ca 20 graders vinkel ved 200 kHz og høy CHIRP

Slik jeg har forstått er det her den  Triplescan-svingeren har 44 grader:
Lowrance_Hook2_Review_Doctor_Sonar_-_2018-08-29_23.48.18.png

(Fra denne siden)

abbor skrev for 3 timer siden:

Hvis dette er fra samme test som jeg har hørt om så brukte de en forserieenhet av StructureScan

@Ulv I var i Oslo med båten og fikk loddet montert, han nevnte det her.

Har til gode å finne noe bedre video av vrak på dypt vann, tatt med "amatørutstyr", enn disse 8 år gamle opptakene.

Ingar skrev for 11 timer siden:

Slik jeg har forstått er det her den  Triplescan-svingeren har 44 grader

Nå fant jeg dette:

Sitat

Problemet med dagens Totalscan er at den er beregnet på relativt grunt vann, med vid konevinkel på 200 kHz. Den fungerer meget bra ned til 30-40 meter eller så, men skal du se fisk tett på bunnen dypere enn det blir konevinkelen for vid

Høres jo ut som om disse svingerne er like, begge har for stor vinkel?

TotalScan både på og 83 og 200 kHz fungerer greit for å se fisk i vannsøyla på litt dypere vann, på 83 kHz eller Medium CHIRP fungerer den bra på 100m, men vinkelen er for vid for å se bunndetaljer og vil skygge fisk i nærheten av bunnen når bunnen ikke er jevn.

TotalScan er egentlig laget for bassfiske, det er HST-DFBSL og 50/200 kHz HDI som er Lowrance sine svingere som egner seg for fiske i sjøen i Norge. Det finnes også en gjennomgående TotalScan variant som bruker samme element som de to svingerene jeg nevner over. Det finnes pr i dag ikke noen hekkmontert TotalScan utgave med 50/200 kHz element, tror utfordringen er at elementet er mye større en 83/200kHz HDI. 

Det er stor forskjell på 83/200kHz svingerene til Lowrance (HDI og TotalScan) og TripleShot, minst like stor som mellom 50/200 kHz og 83/200kHz, sannsynligvis større. Det er ikke bare konvinklene som er trangere, de større utgavene har også mye større følsomhet. 

Det Mulligan påpeker over er viktig å være klar over. Store sidelober finnes i mye større grad på rimelige små svingere enn på større dyrere svingere. Eksempelvis 83 kHz svingerene til Lowrance sies å ha ca 120 graders dekning på kortere avstander, ca 60 grader på litt større avstand og en eller annen plass på 40 tallet for max dybde. 

abbor skrev for 4 timer siden:

det er HST-DFBSL og 50/200 kHz HDI som er Lowrance sine svingere som egner seg for fiske i sjøen i Norge.

Ok, disse er vel uten sidescan? Jeg må ha hekksvinger, med mulighet for  2-d, Down og Side-scan.

Prismessig er jeg antagelig også begrenset til pakkeløsninger.

Vil Elite/Totalscan kombinasjonen gi like bra resultat som de Youtube-videoene?

Kanskje verd å vente på de nye "norske" triple-giverne, men antar de blir store og vanskeligere å montere. Og dyre....

Ok, jeg trodde det var Tripleshot/Totalscan svingerne som skulle komme i ny versjon.

Står noe her.

Sitat

I løpet av året kommer det sannsynligvis en ny TotalScan, basert nettopp på nevnte 50/200/455/800-HDI. Den giveren testes ut nå men når den slippes vet jeg ikke. Problemet med dagens Totalscan er at den er beregnet på relativt grunt vann, med vid konevinkel på 200 kHz. Den fungerer meget bra ned til 30-40 meter eller så, men skal du se fisk tett på bunnen dypere enn det blir konevinkelen for vid.

Har kun mulighet til å montere én svinger. Og jeg må ha Sidescan.

Grand Banks jr skrev On 8.8.2018 at 18.55:

Se hva jeg fant. Hadde tatt det hjem. 

NASA Sting ray, dual alarm echo sounder. 

Made in England.

20180808_184403.jpg.ce5c2145ed454704dc87128b980407dc.jpg

Du skal få det for under 5000, komplett med svinger. Spesial price for you my friend! :giggle:

Svingeren er montert i "oljeboks" på innsiden av skroget, så den er nok god som ny. 

Nå fikk jeg lyst til å prøve det. 

Ingen vits å betale 5000, når man kan få nytt til 105 pund :lipseal::

https://www.nasamarine.com/product/stingray-echo-sounder/

Jeg er en slags gjest

Erik AN skrev On 6.8.2018 at 13.27:

Nå må jeg vite hvilke kartplottere/kombiapparater jeg kan bruke sammen med svingeren.

Jeg finner ingen bilder av svingeren slik den ser ut under båten (båten er i sjøen). Den er båtforma, så jeg trur det er noe liknende disse: 

svinger.jpg.0e5cad84267ba66f0b76b6141f6a039e.jpg

Jeg har tatt noen svært uklare bilder av tilkoplingene:

239524191_SkroggjennomfringSvinger.JPG.bf2e3f85cc567be136aebff9e4cbdb23.JPG

Dette er altså skroggjennomføringa, som likner svært mye på de svingerne fra "Humminbird"

Nedenfor følger bilder av kontakten. Først to bilder av den som sitter på ledningen fra svingeren, og deretter slik den fortsetter inn i braketten (eller hva det nå heter det en klemmer ekkoloddet ned på) 

147730693_Kontaktenfrasvinger2.JPG.168ba30867605189fa051b26c4c58236.JPG919337327_Kontaktenfrasvinger.JPG.eabc5f42a9f8704d8048750f097a6405.JPG1900517923_KontakttilpanelSvinger.JPG.1462a3de6a7a165b8e3db0a62c21b55b.JPG

Ettersom jeg altså har en Humminbird Fishfinder 525 skulle det vel ikke være så vanskelig å finne ut hvilke produkter jeg kan velge mellom?

Ekkolodd.JPG.77c3e3ad6b75f34896b772c52a0e15f7.JPG

1620680923_FestebrakettHumminbird.JPG.ce8053e5a72a10454f78b02fd1602063.JPG

1544815165_Ekkoloddtilkopl.JPG.b459583cd5be251b025205122fee9e39.JPG

1725920328_Ekkoloddspes.JPG.b48bee4e3d767bfb3b7243668b2f9ba6.JPG

Jeg syns det er fryktelig vanskelig å søke informasjon om dette på nettet. Enten er det salgsinnlegg, annonser og andre sponsa sider, eller så er det lange kompliserte problemløsningssamtaler. Forbrukertips eller relativt saklige upartiske artikler er mangelvare. Det er strengt talt ikke så mye å meine generelt om. Kysten av verdenshavene er uhyggelig mangearta, og det er så menn både båter og båtførere også!

Altså kan det kanskje være en ide om en av dere mer oppegående og rimelig oppdaterte bare skriver ned de merkene/produktene dere trur passer for meg. Please!

Jeg kjøpte en båt hvor det sto montert et humminbird ekkolodd omtrent maken til ditt. (Mitt var Humminbird 425).

Svingeren var en bronsesvinger, ikke spiss i begge ender, men tverr i bakenden.

Kjøpte en Humminbird Helix 10 kombinert kartplotter og ekkolodd (kjempebra instrument)

Den nevnte svingeren som sto i båten hadde kun en stråle på 200kHz. Kjøpte derfor en ny svinger, som er nøyaktig lik

de du har avbildet (spiss i begge ender) og denne hadde 2 stråler, 83 og 200 kHz.

Både den nye og den gamle svingeren var bare å plugge rett i den nye kartplotteren/ekkoloddet, og det fungerte 100%.

Må tilføye at jeg måtte kjøpe en Humminbird overgangsledning til den nye plotteren.

Konklusjonen er at du kan benytte alle Humminbird sine Helix-plottere, men du vil ikke få down-scan og side-scan med

svingeren som står i din båt. Svingeren du har er høyst sannsynlig en 2-stråle 83kHz og 200 kHz.

Humminbird bruker Navionicskart.

Humminbird Helix er fantastisk både til navigering og fiske.

Redigert av Jannmar (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...