Jannmar
Erik AN skrev On 6.8.2018 at 13.27:Nå må jeg vite hvilke kartplottere/kombiapparater jeg kan bruke sammen med svingeren.
Jeg finner ingen bilder av svingeren slik den ser ut under båten (båten er i sjøen). Den er båtforma, så jeg trur det er noe liknende disse:
Jeg har tatt noen svært uklare bilder av tilkoplingene:
Dette er altså skroggjennomføringa, som likner svært mye på de svingerne fra "Humminbird"
Nedenfor følger bilder av kontakten. Først to bilder av den som sitter på ledningen fra svingeren, og deretter slik den fortsetter inn i braketten (eller hva det nå heter det en klemmer ekkoloddet ned på)
Ettersom jeg altså har en Humminbird Fishfinder 525 skulle det vel ikke være så vanskelig å finne ut hvilke produkter jeg kan velge mellom?
Jeg syns det er fryktelig vanskelig å søke informasjon om dette på nettet. Enten er det salgsinnlegg, annonser og andre sponsa sider, eller så er det lange kompliserte problemløsningssamtaler. Forbrukertips eller relativt saklige upartiske artikler er mangelvare. Det er strengt talt ikke så mye å meine generelt om. Kysten av verdenshavene er uhyggelig mangearta, og det er så menn både båter og båtførere også!
Altså kan det kanskje være en ide om en av dere mer oppegående og rimelig oppdaterte bare skriver ned de merkene/produktene dere trur passer for meg. Please!
Jeg kjøpte en båt hvor det sto montert et humminbird ekkolodd omtrent maken til ditt. (Mitt var Humminbird 425).
Svingeren var en bronsesvinger, ikke spiss i begge ender, men tverr i bakenden.
Kjøpte en Humminbird Helix 10 kombinert kartplotter og ekkolodd (kjempebra instrument)
Den nevnte svingeren som sto i båten hadde kun en stråle på 200kHz. Kjøpte derfor en ny svinger, som er nøyaktig lik
de du har avbildet (spiss i begge ender) og denne hadde 2 stråler, 83 og 200 kHz.
Både den nye og den gamle svingeren var bare å plugge rett i den nye kartplotteren/ekkoloddet, og det fungerte 100%.
Må tilføye at jeg måtte kjøpe en Humminbird overgangsledning til den nye plotteren.
Konklusjonen er at du kan benytte alle Humminbird sine Helix-plottere, men du vil ikke få down-scan og side-scan med
svingeren som står i din båt. Svingeren du har er høyst sannsynlig en 2-stråle 83kHz og 200 kHz.
Humminbird bruker Navionicskart.
Humminbird Helix er fantastisk både til navigering og fiske.