Jump to content

Oppblåsbar redningsvest (seilbåt) - HH inshore vs. Spinlock deckvest

Anterialis

Recommended Posts

Hei,

er det noen som kjenner disse redningsvestene som kan si noe positivt og negativt om vestene? 

Jeg er på utkikk etter ny oppblåsbar redningsvest, hovedsakelig til bruk i seilbåt. Det er derfor ønskelig med en vest som sitter bra, ikke er i veien ved aktivitet (hal i å dra..) samtidig som den er lett (jeg vil helst ikke merke at den er på) og trygg om uhellet skulle være ute. Jeg har vært på XXL og sett på både Spinlock Deckvest lite plus og HH Sailsafe inflatable Inshore. Sistnevnte er jo en femhundrelapp billigere, og begge fikk skryt av forskjellige XXL-medarbeidere. Én medarbeider nevnte at Spinlock sin vest var mindre/lettere og derfor "trykket" mindre i nakken som jo er et poeng, men det skal sies at dette ble nevnt rett etter at de fant ut at de var tomme for HH-vesten... 

Er det noen meninger om disse vestene her på forumet? 

På forhånd takk for svar!

Jeg kjøpte Spinlock 5D i våres. Den har lampe, og hette i tillegg til inshoremodellen. Likte skrittstroppløsningen, som kan settes opp for stropper rundt lårene ala klatresele, i stedet for to stropper mellom beina/ nøttene. Den bruker jeg på natta / offshore. Når jeg først faller i sjøen da, trenger jeg de finessene som finnes for å holde meg i live og bli funnet. På onsdagsregatta / inshore / dagslys bruker jeg klassisk seilervest / skumvest, evt seiler uten.

Jeg har begge de to omtalte vestene. De sitter godt begge to, men jeg synes Spinlock har best passform. I tillegg har den en en ordning for å «holde orden» på resten av beltet når du har justert lengden. På den annen side har HH en ordning for oppbevaring av skrittstroppen når vesten ikke er i bruk.

mvh Knut Erik

På vissa Spinnlockvästar har man bytt ut anslutningen från en stabil i mässing med gänger på utsidan och en rostfri mutter mot en ventil i plast med invändiga gängor och en plastskruv på 5/6 mm. På SXK försökte vi montera en säkring av gaspatronen som Baltic förordar och som finns på alla nya Balticvästar. Skruven och gängorna på Spinnlockvästen höll inte för föreskrivet moment 3 NM

Hälsningar Ove

• 6 år senere...

Det er flere vester som har feste for line. Spinlock har det på noen modeller, og det samle har Baltic og HH på noen av sine, mener jeg.

Jeg foretrekker vester med feste i webbing/stoff fremfor metall, for de bråker mindre når vesten er i bruk. Jeg føler jeg må være mer forsiktig med en vest med metallring på grunn av lyd og risikoen for merker i gelcoat eller annet. Risikoen er minimal, men den er følbar hos meg, i hvert fall. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...