fwottesen
John_Kr skrev for 3 timer siden:
Med denne observasjonen så kan ikke feilen ligge i en bryter ...
Har lest på Evinrudeowners forumet at dette filteret ikke nødvendigvis trenger å være fylt med bensin. Motoren har to bensinpumper. En løftepumpe og en høytrykkspumpe. Så har den en Vapor Separator Tank etter inntaksfilteret som også har ett lite "lager" med bensin. Det er derfor disse motorene går som normalt selv når filteret inn ser tomt ut. På flere forum påpeker folk at motoren går normalt med "nesten helt tomt" filter. Nå har jeg byttet alt før filteret og det er ingen blokkeringer eller feil før dette. Hadde det vært problemer med pumpesystemet ville forhandleren kunne sett dette med diagnoseverktøyet.
Denne bryteren forteller om motoren er i gir eller nøytral. Om den av en eller annen grunn switcher mellom gir og nøytral under kjøring så stemmer ganske godt med at motoren går normalt for så plutselig å dette til 2200-2230 RPM, for så plutselig å gasse på igjen. I nøytral vil turtallet begrenses til 2200-2500 rpm. Er verd ett forsøk å sjekke denne før jeg tar motoren til verkstedet for nok en kostbar runde.
Det er en annen sensor som også kan gi problemer og det er TPS sensoren. (Throttle Position Controller) Denne angir gasspådraget. Om denne er feiljustert eller defekt vil motoren gå i "safe mode" Turtallet begrenses til "take me home" RMP maks 1000 omdreininger. Tenkte på denne også men siden min tross alt går 2300 så tror jeg ikke at det er denne.