Jump to content

Finlux TV, DVD sitter fast i integrert spiller

Kenneth82

Recommended Posts

Av alt båtrelatert utstyr, så var det TV’n sin tur til å klikke i helgen. Til lettmatrosen sin store sorg. 

TV’en er Finlux med integrert spiller bak. Har ikke modellnummer, men ikke alt for mange år. Var i båten når jeg kjøpte den - så har ikke historikken. 

Men:

DVD’en løser ikke ut. Den leser platen men klarer ikke spille av noe. Har prøvd å vippe ut «låsen» som holder platen og dra platen ut med en pinsett (!), men sitter fast. Platen spinner som sagt rundt ved oppstart av tv’n. 

Noen løsninger?

Hadde samme problem med en TV jeg kjøpte for mange år siden. Platen skulle inn i en sprekk på siden av TV'n.

Det viste seg at jeg hadde satt plata inn feile veien, altså mhp Label/mirror side. Leverte inn TV'en og fikk en ny. Leverte med plata inni da jeg ikke fikk den ut uten å demontere hele greia. TV'en var jo ny den gang så turte ikke å skru. 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Har en slik Finlux selv. Hvis det er feil på DVD’en og TV’en da registrerer dette som at det ikke er noe plate i spilleren hender det at den blir sittende der. Gjelder også om plata har blitt stappet inn feil vei. Å få den ut mekanisk krever demontering, noe som gjerne ikke er det mest ønskelige. Løsningen for min del har vært å skru av TV’en og så trekke ut strømmen. Så koble til igjen og skru på igjen. I oppstartsfasen til TV’en, noe som tar noen sekunder (før den registrerer problemer med plata), går det an å trykke på bryteren for å løse ut plata. Det vil da først stå at det er DVD i spilleren, men trykker du kjapt igjen skiftes statusen til «open», altså at DVD’en mates ut. Dette trikset fungerer ikke når TV’en har fått startet opp skikkelig og så registrerer feil med DVD’en, så dette må altså utføres før TV’en får tenkt seg om (omstendelig forklaring, men håper du forstår). Har fungert hver gang slikt har skjedd hos meg.

TV’en har spilt av alle DVD’ene mine minst en gang, så har vært en god TV for min del. Har 8 CD-mapper med 160 DVD’er i hver, så spilleren har altså tålt minimum 1300 filmer uten problemer, det blir en god del timer i løpet av de sju årene jeg har hatt Finluxen. Ikke så verst egentlig :yesnod:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Tror @Hakkannen har løsningen her. Av med strømmen, vent litt, inn med strømmen, begynn å trykke på eject før den får summet seg...

Dersom det ikke funker så er det ganske sikkert at det ER en manuell eject på det optiske drevet. Bare at det ikke nødvendingvis er laget hull til det i "skallet" til TVen. Har ikke sett på denne selv, men antar at det er en "clamshell" design på skallet, dvs at du kan fjerne et antall skruer fra baksiden og løfte det av. Antagelig når du selve drevet derfra. Eventuelt må du fjerne "forsiden" også, det vil da typisk være festet skruer fra godset til platen som holder selve kretskortet og displayet til plastikkramma foran. I alle tilfeller så er det 99% sikkert at selve det optiske drevet er en standardenhet som har en mekanisme for å åpnes mekanisk. Spørsmålet er bare hvor mye demontering som må til for å få tilgang...

Hvis saken er mindre enn 5 år gammel så ville jeg forsøkt reklamasjon før jeg åpnet den og begynte å tukle... :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...