Jens_P Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Skal man få en spenningspuls med høy spenning fra en induktiv last må det være en spenningsendring til stede. Enten i form av vekselspenning eller i form av til- eller fra-kobling av likestrøm. En spole med påtrykt likestrøm vil fungere som ohmsk last, kun generere varme. Roterende motor vil derimot kunne lage spenningsvariasjoner som kan skape støy på nettet. Kan vanskelig se for meg at motor på ankervinsj er i drift når man bader rundt denne, heller ikke thrustere. Om det som oppleves er vekselstrøm så let etter motorer som går, f.eks. kjøleskap eller vannpumper. Annen ting som kan skape støy er ladere for elektronikk, alle disse er i dag switch-mode. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Helt riktig @Jens_P, derfor jeg ville startet med feilsøking som nevnt tidligere. Mine mistanker er kjøleskap, radio eller en annen elektrisk/ elektronisk duppeditt. Men det kan også være noe styringselektronikk i vinsjen eller noe annet jeg ikke er klar over. Elimineringsmetoden er grei å jobbe med da, selv om det kan bli mye bading Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
aro Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Grand Banks jr skrev for 16 timer siden: Håper du finner ut av det @aro! Hold oss gjerne oppdatert når du har fått eliminert litt. Jeg synes denne problematikken er spennende, og er spent på hva som forårsaker støtene. Jeg skal gjøre det:) Sitér dette innlegget Link to post
aro Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Jens_P skrev for 6 timer siden: Skal man få en spenningspuls med høy spenning fra en induktiv last må det være en spenningsendring til stede. Enten i form av vekselspenning eller i form av til- eller fra-kobling av likestrøm. En spole med påtrykt likestrøm vil fungere som ohmsk last, kun generere varme. Roterende motor vil derimot kunne lage spenningsvariasjoner som kan skape støy på nettet. Kan vanskelig se for meg at motor på ankervinsj er i drift når man bader rundt denne, heller ikke thrustere. Om det som oppleves er vekselstrøm så let etter motorer som går, f.eks. kjøleskap eller vannpumper. Annen ting som kan skape støy er ladere for elektronikk, alle disse er i dag switch-mode. Jeg ser at når jeg legger ut hovedbryteren for thruster/ vinsj så forsvinner støtene. Hverken ankervinsj eller thruster blir kjørt når vi kjenner støtene. Som nevnt tidligere å byttet jeg nylig ut motoren til vinsjen. Lett å tenke sist inn -> feilårsak...? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Feilen kan ligge i alle ting som er koplet til samme batteri som vinsjen, eller til jord. Hvis du kopler vinsjen direkte på et batteri, der ingenting annet er koplet til batteriet, og alt annet ikke er koplet til noe batteri i det hele tatt, så kan du isolere om det skyldes vinsjen eller ikke. Personlig tror jeg det er noe annet enn vinsjen, men at det "lekker" gjennom vinsjen. Jeg kan ikke komme på noe som kan forårsake støt fra en vinsj som ikke er i drift. Men det finner du ut av ved å gjøre som nevnt over. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.