Jump to content

Edit History

Crstffer

Crstffer

Jeg har en forbruksbank bestående av 4 x AGM batterier på totalt 450 Ah. Batteriene virker helt fint med tilsynelatende normal utlading under bruk helt til spenning når ca 12.6 - 12.7 V. Da faller spenningen typisk ned til 10.8V når f.eks kjøleskapet slår inn. Jeg kan typisk ligge 2-3 dager uten landstrøm før dette skjer. (Skal nevnes at hvilespenningen er så høy som 13.2V uten belastning noe jeg synes virker unormalt høyt, men jeg har lest at AGM batterier kan ha høyere hvilespenning enn tradisjonelle blybatterier.) Etter lading er de helt fine igjen. 

Jeg tenker at dette er ett eller flere av batteriene som er defekt, men har også hørt at høy motstand over hovedstrømsbryter kan gi denne effekten. Skal sjekke batteriene med batteritester, men inntil det... .er det noen som har opplevd samme fenomen og hvordan kan jeg gå frem for å feilsøke?   

Crstffer

Crstffer

Jeg har en forbruksbank bestående av 4 x AGM batterier på totalt 450 Ah. Batteriene virker helt fint med tilsynelatende normal utlading under bruk helt til spenning når ca 12.6 - 12.7 V. Da faller spenningen typisk ned til 10.8V når f.eks kjøleskapet slår inn. Jeg kan typisk ligge 2-3 dager uten landstrøm før dette skjer. (Skal nevnes at hvilespenningen er så høy som 13.2V uten belastning noe jeg syntes virker unormalt høyt, men har lest at AGM batterier kan ha høyere hvilespenning enn vanlige blybatterier.) Etter lading er de helt fine igjen. 

Jeg tenker at dette er ett eller flere av batteriene som er defekt, men har også hørt at høy motstand over hovedstrømsbryter kan gi denne effekten. Skal sjekke batteriene med batteritester, men inntil det... .er det noen som har opplevd samme fenomen og hvordan kan jeg gå frem for å feilsøke?   

• Create New...