Tor Arild
Hei, hadde to tråder her inne med først valg av båt, Hentetur Bergen - Tønsberg.
Nå er båten i sin nye hjemmehavn - og vi har blitt litt kjent med den. Sitter nå ironisk nok med ny båt i havna men er selv i Kroatia for en uke med familien.
Turen bestilt i november i fjor, men både kona og jeg har vel mest lyst til å være hjemme og bo i båt...
Fordelen med å være borte er å få litt avstand og tenke litt over hva vi prioriterer å gjøre med båten for å tilpasse den til vårt bruk.
Det er en veldig europeisk båt, samt at den etter det har gått i Bergen. Ergo har den noen "mangler" i forhold til hva vi setter pris på hjemme i skjærgården Vestfold, telemark, Østfold og bohuslan. Har for enkelhets skyld tagget den som purosjekttråd uten forkleinelse til alle de flotte prosjekttrådene her inne der folk virkelig har prosjekter! :)
Her er hva jeg har sett for meg fra nå og til neste sesong:
1 - Lite bruk
Båten var solgt fra Galeon til Galeon i Italia. Der var den utstillingsbåt som for det meste lå inne. Ble solgt for to år siden til en kar i Bergen og brukt lite der også.
Motorer hadde bare 125 timer på telleren når vi hentet den, og den er så og si ubrukt inne. Det som bekymrer meg er at ting er ikke laget for å ligge stille. Vi bruker båt fra mars til november og kjører i gjennomsnitt på 200 maskintimer i året - og verkstedet mitt (Jarlsø) mener vi bruker båten langt mer enn det som er vanlig for deres kunder.
Uansett, jeg tenker på alt av strøm og elektronikk. Det har vel godt av å få en skipselektriker til å ta en gjennomgang for preventivt vedlikehold?
Om noen vet om en god skipselektriker i Vestfoldregionen hadde jeg satt pris på å få et tips.
2 - Hekkanker - størrelse - blytau eller kjetting
I Europa (og vestlandet) brukes hekkanker veldig lite. De ligger på svai eller går med rumpa inn (Europa) på bauganker. På Vestlandet og nordover er hekkanker lite hendig pga forskjellen mellom flo og fjære.
Den må få på hekkanker i løpet av vinteren - og siden den veier inn på 17 tonn så må det være en viss dimensjon. Noen tips her?
Lurer også på frafall kontra "rulle ut" vinsj og om jeg skal kjøre kjetting eller blytau med daumann. Noen som har synspunkter på det?
3 - Varme og sirkulasjon
Båten er satt opp med defroster samkjørt med airtronic styring (vannsløyfe) som er strømgrådig. Må bruke aggregat for å kjøre dette. Veldig lite norsk.
Ser etter en løsning for å knytte to sirkulasjonspumper inn på sløyfa og en ebersparcher vannvarmer. Hadde det i min forrige båt - og var særs fornøyd med den løsningen.
Ser det som lite hensiktsmessig å kjøre aggregat bare for litt varme - da det er også en støyforurensning for flere enn oss om vi ligger i havn/uthavn. En ting er å si fra til naboer at vi topper forbruksbanken en time, noe annet å la aggregatet gå for varme.
4 - Baugspryd
Vet at de fleste med slike båter foretrekker å bakke inn i bås. Men, det er ikke vi så glade i. Føler at vi legger stua på flytebrygga og at vi ligger til allmenn beskuelse. Liker det ikke så godt, så for en stor del kommer vi til å ligge med baugen inn, slik at badeplattform er ytterst og bading og soling fremdeles kan foregå med noe privatliv.
Nå er det ikke baugstige på den - og det ligger en Galeon 440 for salg akkurat nå med et flott baugspryd med stige som hensyntar heisning av anker/rom for anker å komme opp for det legger seg ned.
Selger vet dessverre ikke hvilken type det er, siden båten ble kjøpt med baugspryd installert. Noen som vet? Har lagt inn et bilde av løsningen.
5 - Fendere og fenderholder
Selger lå for det meste longside på flytebrygger. Det var derfor dårlig med fendere og tau ombord. Fikk på plass ordentlige tau i Kristiansand, men fant ikke fendere og fenderholdere.
Vi tenker tre fendere i stativ foran på rekka. De fendere vi ser på husker jeg ikke hva heter, men de er de vanlig blå/hvite med en høyde på 66cm og en omkrets på 28-30cm.
Er det noen som har fenderholdere litt skråstilt for rekkemontering, så er det interessant. De fleste jeg har sett kjøpes en og en og monteres, men har også sett ferdige i syrefast med tre holdere, men Googlesøk så langt har ikke avdekket en leverandør på dette. Rekka er i 30mm syrefast.
Det er det vi har kommet på som vi ønsker å gjøre over vinteren. Om noen har tips eller linker, så mottas disse med stor takk.
Jeg tenker at jeg etterhvert legger ut oppdateringer over tenking, forsøk og samtaler med potensielle leverandører og resultat av forsøk og det som blir den ferdige løsning installert.
Mvh
Tor Arild