Snerken Startet 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2018 Regner med at jeg må lage nytt ror til neste år, og planlegger å lage dette i metall. Og da leker jeg med tanken om å sveise på et par "finner" på 5-6 cm bredde på hver side av roret for å motvirke at baken graver seg ned. Noen som har erfaringer/tanker rundt dette? Båten er en Viksund Colombie 25 motorseiler med 30 hk Sabb i. Går fint opp til 6-7 knop, men over det begynner den å grave. Håpet var å få lurt ut 1-2 knop mer uten at dette går ut over styreegenskaper osv. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Det er vel en fare for at du vil få vibrasjoner og muligens et tregere ror. Kan ikke eventuelle flaps settes på flyndra? Synes også at 5-6 cm dybde høre lite ut for å få noen virkning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 (redigert) vil også tro du trenger mer enn 5-6 cm for å få ønsket resultat. Og da vil det jo etterhvert bli endel løft i roret , og spørs da om dagens rorlager er egnet til å ta opp så mye belastning den veien...? ser ut til at det er litt info om emnet her: Redigert 30.Juli.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snerken Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Tanken var 5-6 cm på hver side nettopp for å unngå for mye vibrasjoner, løft og påkjenning på rorlager. Er jo ikke nødvendig med noe løft på 6-7 knop. Er den siste lille biten opp til 8 knop jeg tenkte på. Vil disse 10 cm gi noen effekt i det hele tatt når en tenker på vannstrømmen propellen skaper bakover på 1800-2000+ omdreininger? Vil la disse flapsene skråne svaaakt nedover. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Denne har vel ikke rent deplasement-skrog, men er avflatet bak. Da er det bedre å forlenge bunnen med trimplan enn å la roret overføre de kreftene som skal til for å hindre at båten graver seg ned. Slike finner øker også vannmotstanden. Søkne dykkerklubbs Viksund 31 med ca 100hk, antar denne er ganske lik i skroget. Legg også merke til den påstøpte kjølavslutning, fjernet kavitasjon. Disse modifikasjonen økte farten med ca 30%. Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Hm. Tror jeg lar trimplan være da, evt legge den under flyndra som nevnt ovenfor. Er ikke direkte pent med de greiene der, hvor effektivt det enn er. Men avslutninga på kjølen, er det at den munner ut i en spiss du mener? Den er mer interessant. Fikk ikke sjekka det når jeg henta båten. Alt for ivrig med å få den på vannet.:) Godt mulig jeg må kopiere skamløst der. Er det Søgne dykkerklubb du mener forresten? Er jo like borti høgget her det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Snerken skrev 34 minutter siden: Er ikke direkte pent med de greiene der, hvor effektivt det enn er. Du ser ikke den plattform under vann... Snerken skrev 34 minutter siden: Men avslutninga på kjølen, er det at den munner ut i en spiss du mener? Ja, profilert. Den nedre delen kunne med fordel vært bedre utformet.. Her en en 16 år gammel tråd som viser ror og kjølavslutninger på populære norske båter: Lage nytt ror, hvordan bør det utformes? Ubegripelig hvor lite oppmerksomhet produsentene har viet dette. Viksund er en av verstingene, tipper kjølen din kuttet rett av og at kuttet er 10 cm bredt eller mer. Gir økt motstand og lite gunstige arbeidsforhold for propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Er nå en eldgammel modell jeg har fått kloa i. 70-modell. Men ligger utrolig mye båt (Og plast) i den. Solid bygd de båtene der. Motoren er fra 96 og lite brukt. Så båtlivet smiler hver dag til meg for tiden når jeg tusler ned for å pusle litt med båten. Deilig at den ikke stikker mer enn 90 cm også. Betyr at jeg kan ha den liggende rett utenfor huset oppi elva. Eneste bakdelen er at jeg ikke har fått testa mast og seil enda. Blir litt lavt under bruene. Sitér dette innlegget Link to post
Snerken Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Hm. Er visst en hel liten vitenskap dette. Går det greit at jeg svipper bortom når jeg skal begynne med dette i løpet av vinteren engang? Er enda ikke for gammel til å få tips og gode råd. Evt kan det være at jeg drar båten opp i Solta og jobber derfra. Er jo ikke lange turen. ps. Om du befatter deg med dykkerbåten i Søgne kjenner du kanhende Stian Dahl? Nevøen min det:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.