Jump to content

Ankerkjetting. Fritt fall eller ruller ut?

PiperBill

Ankerkjetting. Fritt fall eller ruller ut?  

48 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Ønsker å høre hva båtfolk liker best og gjerne hvorfor. Jeg har ankervinsj med fritt fall men hadde utrulling (hvis det er riktig ord) på forrige båten. Jeg ser pluss og minus ved begge men lurer på om jeg skal slår av fritt fall bare for å prøve hvordan det er.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Guest Avmønstret#

Har aldri hatt noe annet enn vinsjer hvor jeg kjører ut kjettingen og aldri hatt noen problemer med det. Går sakte og fint, holder god kontroll på lengde osv. 

Høres ut som som det går jævlig fort av og til med de frislippvinsjene :-) Et voldsomt ras unnagjort på få sekunder før båten har flyttet seg så mye som et par meter. Havner ikke alt i en haug da? Men det er kanskje feilbruk?

---

Spent på å høre om fordelene med frislippvinsjer. 

Har begge deler (Anchorlift 1000 Dolphin akter og Lewmar H3 1000 forut). Må si at frittfallsystemet til Anchorlift er genialt. På min slipper det ut ca 20 meter på ett trykk, eller mindre hvis jeg stopper den. Veldig praktisk og du er sikker på å raskt få ned anker og kjetting til bunnen. Slipper å ligge og vente på manuell utkjøring.

Båten er jo relativt tung med 13-14 tonn og avdrift er uansett ikke et problem med IPS-pod'er under båten, men det gir en mye enklere håndtering når ankeret slipper fritt ut.

Eneste fordel jeg kan se med manuell utkjøring er at det  er litt lettere å kontrollere hvor mye du slipper ut. Med fjernkontroll og et blikk på kjettingen er det imidlertid ikke noe problem med frittfall og du må jo uansett stramme inn for å fintilpasse fortøyningen.

Ja, til frittfallsvinsjer.

Jeg har vinsj hvor jeg kjører ut kjettingen og aldri hatt noen problemer med det. Men det tok litt tid å lære seg bruken. Min vinsj kjører ankeret ut nesten like langsomt som inn, men det skal vel finnes vinsjer med kontrollert hurtigutkjøring. Det vil jeg tro var den beste løsningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Har aldri hatt noe annet enn vinsjer hvor jeg kjører ut kjettingen og aldri hatt noen problemer med det. Går sakte og fint, holder god kontroll på lengde osv. 

Høres ut som som det går jævlig fort av og til med de frislippvinsjene :-) Et voldsomt ras unnagjort på få sekunder før båten har flyttet seg så mye som et par meter. Havner ikke alt i en haug da? Men det er kanskje feilbruk?

---

Spent på å høre om fordelene med frislippvinsjer. 

Skal man legge til med baug mot land så har man sig i båten når man nærmer seg land og i det ankeret slippes. I tillegg er det gjerne en del meter dypt der man legger anker og kjetting vil ikke havne i en haug.

Opplever av og til at kjettingen raser ut så fort at det hekte seg fast i åpningen på toppen av kassa.   Det er som om en stor klump av kjetting blir dratt ut gjennom den smale åpningen. Da blir et full stopp. Vurderte å bytte til syrefast kjetting men tror jeg prøver og koble ut fritt fall først og ser hvordan den funker. Jeg er mye mer vant til det som Lars H beskriver.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...