Jump to content

Drive Quick Balder ankervinsj med relé fra Biltema?

bellen

Recommended Posts

Har nettopp handlet meg en brukt ankervinsj, en Quick Balder 600w, men dessverre fulgte ikke reléet med. Lurte litt på å teste ut dette dobbeltreléet fra Biltema. Amperestyrken er jo helt i grenseland, men det er jo veldig kort tid ankervinsjen jobber på maks belastning, det er jo kun akkurat i det ankeret brekkes fra bunn. Utenom det, så er det vel ikke så stort kraftforbruk fra vinsjen? 

Finnes det noen gode grunner til å ikke velge dette reléet til å drive vinsjen med? Prisen er jo meget mye hyggeligere enn ett originalt relé. 

Screenshot_20180730-204734.jpg.5322fa5d0ee5592952846b4e2abd0dd4.jpg

• 1 måned senere...

Da har jeg knotet litt med ett koblingsskjema til ankervinsjen med ett program som heter Lucidchart. Dette programmet kan brukes gratis via internett.

Beklager at koblingsskjemaet er litt rotete oppsatt og kansje litt vanskelig å følge, men jeg er ingen elektrikker. Det mangler også litt benevnelse på komponentene.

Alle komponentene er kjøpt på Wish og Biltema. Alt dette skal monteres i en tett koblingsboks. Dei fire store relêene er hovedrelêene til ankervinsjen og er dei som jeg postet i den siste posten jeg postet, og desse skal tåle 200A. Desse har som oppgave å styre ankervinsjen opp eller ned der to og to relê blir aktivert. Dei to små relêene skal hindre muligheten for å trigge alle fire relêene samtidig og unngå kortslutning. Remote control er en trådløs sender/mottaker kjøpt på Wish og denne fjernkontrollen skal i følge spesifikasjonene ha en rekkevidde på 50 meter. Servicebryteren er bare en vanlig on/off/on bryter som skal monteres utenpå koblingsboksen for å kunne nødkjøre ankervinsjen om fjernkontrollen eventuelt skulle svikte. Endebryteren har som oppgave å stoppe når ankeret er oppe.

Dermed har jeg spart meg rundt 2000,-kr om jeg skulle kjøpt originalt relê og original radiokontroll.

Er det noe viktig jeg har glemt her?

Ankervinsj.jpg.7bbf1b751c6af591c2469f80686b226d.jpg

Oppsettet ser greit ut med noen små justeringer.

Dei små (styrereleene) må ha 12v inn på kontakt 30.

og fjernkontrollboksen/servicebryter og endebryter kun styre skolen i releet.

Redigert: 

Ser og at du må sette kontaktene ut av styrereleet i kontakt (87 ikke 87a) på releet.

Det vil si ‘normalt stengt’ posisjon. (Motsatt av det du har nå) Blå streker på skjema.

Har teknet litt i skjemaet ditt ( på iPad derfor ikke fine streker?)

76A576D2-4074-46E5-9741-995E430311BA.jpeg.11b58992f17a47816e93761389529b4d.jpeg

Redigert av Bergsholmen (see edit history)

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Dette blir litt feil med tanke på mitt oppsett. Styrereleene ligger inne i fjernkontroll enheten (som ikke vises i tegningen). Desse to releene er tenkt som "interlock" releer som hindrer kortslutning i tilfelle begge releutgangene på fjernkontrollen skulle bli aktivert. Om begge releene eller om bryteren blir aktivert motsatt veg i forhold til fjernkontroll, så skal vinsjen stoppe for å unngå kortslutning. 

Aha... Den såg eg ikke før nå?

Men då vil det virke sånn som du har teknet det opp?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...