bellen Startet 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2018 Har nettopp handlet meg en brukt ankervinsj, en Quick Balder 600w, men dessverre fulgte ikke reléet med. Lurte litt på å teste ut dette dobbeltreléet fra Biltema. Amperestyrken er jo helt i grenseland, men det er jo veldig kort tid ankervinsjen jobber på maks belastning, det er jo kun akkurat i det ankeret brekkes fra bunn. Utenom det, så er det vel ikke så stort kraftforbruk fra vinsjen? Finnes det noen gode grunner til å ikke velge dette reléet til å drive vinsjen med? Prisen er jo meget mye hyggeligere enn ett originalt relé. Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Skeptisk, elektromotorer har det med å trekke veldig mye strøm et kort øyeblikk ved start og stopp. Du finner rimelige releer på f.eks aliexpress.com. eneste aber er leveringstid Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Men det er jo i et veldig kort øyeblikk. Jeg se for meg at stort sett blir vinsjen startet relativt ubelastet. Hvor mange ampere er originalreléet bygd for? Sitér dette innlegget Link to post
moloko Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Det korte øyeblikket kan sveise sammen de to delene av mekanismen, eller brenne av noe. Så da står du der med ankeret inne eller ute.. koster deg jo ikke så mye å prøve, men var det meg ville jeg funnet ut nettopp det du spør om, hva er spec originalt. Og begynt der. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 https://www.maritim.no/startrele-dynastarter Tror eg ville gått for en litt mer "hårete" type. Så slipper du å risikere et sveiseapparat ombord...... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Ja, to slike burde nok fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2018 Ser det er 80ampere sikring på originalt oppsett. 30 på dette... Hvis du kikker på kabel-tykkelsen, så skjønner du denne vinsjen trekker ganske mye mer en ekstralys. Støtter tidligere innlegg, fin noe som er rett dimensjonert. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2018 Da ble det to slike relé, i tillegg til en trådløs 2-kanals relémodul med fjernkontroll av den nette sum på 303,-kr inkludert frakt fra Wish. Så bruker jeg diverse ting fra garasjen og kjøper noen små duppeditter på Biltema, så har jeg til slutt en fin styringsmodul til ankervinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Da har jeg knotet litt med ett koblingsskjema til ankervinsjen med ett program som heter Lucidchart. Dette programmet kan brukes gratis via internett. Beklager at koblingsskjemaet er litt rotete oppsatt og kansje litt vanskelig å følge, men jeg er ingen elektrikker. Det mangler også litt benevnelse på komponentene. Alle komponentene er kjøpt på Wish og Biltema. Alt dette skal monteres i en tett koblingsboks. Dei fire store relêene er hovedrelêene til ankervinsjen og er dei som jeg postet i den siste posten jeg postet, og desse skal tåle 200A. Desse har som oppgave å styre ankervinsjen opp eller ned der to og to relê blir aktivert. Dei to små relêene skal hindre muligheten for å trigge alle fire relêene samtidig og unngå kortslutning. Remote control er en trådløs sender/mottaker kjøpt på Wish og denne fjernkontrollen skal i følge spesifikasjonene ha en rekkevidde på 50 meter. Servicebryteren er bare en vanlig on/off/on bryter som skal monteres utenpå koblingsboksen for å kunne nødkjøre ankervinsjen om fjernkontrollen eventuelt skulle svikte. Endebryteren har som oppgave å stoppe når ankeret er oppe. Dermed har jeg spart meg rundt 2000,-kr om jeg skulle kjøpt originalt relê og original radiokontroll. Er det noe viktig jeg har glemt her? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 (redigert) Oppsettet ser greit ut med noen små justeringer. Dei små (styrereleene) må ha 12v inn på kontakt 30. og fjernkontrollboksen/servicebryter og endebryter kun styre skolen i releet. Redigert: Ser og at du må sette kontaktene ut av styrereleet i kontakt (87 ikke 87a) på releet. Det vil si ‘normalt stengt’ posisjon. (Motsatt av det du har nå) Blå streker på skjema. Har teknet litt i skjemaet ditt ( på iPad derfor ikke fine streker?) Redigert 4.Oktober.2018 av Bergsholmen (see edit history) Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
bellen Svart 4.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Dette blir litt feil med tanke på mitt oppsett. Styrereleene ligger inne i fjernkontroll enheten (som ikke vises i tegningen). Desse to releene er tenkt som "interlock" releer som hindrer kortslutning i tilfelle begge releutgangene på fjernkontrollen skulle bli aktivert. Om begge releene eller om bryteren blir aktivert motsatt veg i forhold til fjernkontroll, så skal vinsjen stoppe for å unngå kortslutning. Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 4.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2018 Aha... Den såg eg ikke før nå? Men då vil det virke sånn som du har teknet det opp? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.