Jump to content

Identifisere ekkolodd giver. Rød 8-pins plugg, kanskje Garmin?

rawroffe

Recommended Posts

Har kjøpt båt, og har så smått begynt å skaffe meg oversikt og planlegge innredning og utstyr. Ekkolodd med sidescan og kartplotter er noe av det første som må på plass. 

I båten er det montert en Garmin festebrakett, den ser ut til å være litt bredere enn en typisk 7 tommers skjerm. Bak stikker det ut en ledning med rød plugg og 8 hun-pinner. Har prøvd å følge kabelen frem til en giver, men har foreløpig ikke lykkes med det. 

Når båten var på land kunne det se ut som om det var montert en gjennomgående svinger i skroget (så egentlig ikke etter). 

Er det noen her som kan gi meg en kvalifisert gjetning på hvilken type svinger dette kan være?

Eller hvordan jeg kan teste om den virker? (kan bruke de fleste funksjonene på et multimeter, med litt hjelp fra youtube)

DSC_0156.JPG

Er ingen ekspert ,men Sidescan er nok 12 pins. Kan være en tradisjonel svinger med chirp eventuelt clear vu. Setter du strøm på (koblings skjema er på airmar sine sider) og bruker en ssb radio kan du muligens høre sonaren, hvis den blir aktivert. Men er nok enklere å spørre rundt i havna om noen har en lignende garmin ombord for å koble opp..

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Dette ser  ut som spenning og NMEA0183 kabelen til en Garmin kartplotter/ekkolodd. Giverpluggene til Garmin er ikke røde, men blå, oransje eller sorte alt etter alder og funksjoner i giveren. Følger du denne kabelen ender du nok opp med 12/24 VDC kobling. Har du et voltmeter kan du måle på de to kraftigste hylsene i pluggen. Det er nok spenningstilførsel. 

Takk, da har jeg noe å starte med.

Den ligner litt på denne i grunn: https://seatronic.no/elektronikk/kartplotter/tilbehor-kartplottere/kabler-og-koblinger/garmin-strom-nmea-0183-kabel 

I såfall står jeg ganske fritt til å velge ekkolodd og kartplotter, det er jo bra :-) 

Skal måle mellom hylsene, regner med at du har rett mht de to kraftigste. Skal også prøve å følge kabelen fra batterisiden og koblingsskinne. Det står en VHF radio i den (som jeg ikke har fått liv i enda), kanskje er det den som henger på NMEAen? 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...