Jump to content

Volvo Penta MD5C - røyk og ulyd

Thomas1234

Recommended Posts

Motor:

Volvo Penta MD5C

Problem:

1. Relativt mye røyk som kommer ut når motoren går (har vært nærmest ikke eksisterende tidligere). Øker ved høyere turtall. Usikker på om det er hvit- eller blå røyk (se video). Motoren har gått noe med lite eller ingen kjølevann som muligens kan være årsaken til problemet?

2. Motoren gir fra seg en form for skjærende lyd som ikke har vært der tidligere og jeg er usikker på hva det kommer av. Kan det være på grunn av byttet gasswire? kan det være på grunn av at dynamoen sitter dårlig og kommer borti noe? kan det være som følger av at motoren har blitt kjørt med lite eller ingen kjølevann i korte perioder?

Video:

1. Røyk https://youtu.be/rpH35xWk-Vk

2. Lyd https://youtu.be/P1YWBcZJ2LU

Historikk:

- Byttet olje- og dieselfilter før sesongen.

- Gasswire røk før sommerferien og er nå byttet. Pådraget oppleves nå som mye mer "ujevnt". Tar tid før motoren begynner å dra, og når den først setter i gang er det lite som skal til før det føles som om motoren går på høyt turtall. Har ingen turteller, så vet ikke hvor mange omdreininger som går.

- Det begynte å komme lite kjølevann. Byttet impeller som hadde et brukket blad. Begynte å spytte mer vann igjen med en gang.

- Det kom en ulyd ("dunk-dunk") i fra motorrommet som viste seg å være at dynamoen hadde løsnet. Den er nå skrudd fast igjen og tror ikke det er den som skaper ulyd som nå er i motor (mer jevn lyd som kan oppleves som litt "skjærende").

- Motoren sluttet på ny å spytte vann. Denne gangen var impelleren OK. Gikk over- og fulgte kjølevannet gjennom systemet. Usikker på hvor problemet var, men siste ledd i operasjonen var å blåse inn i eksosbendet. Deretter spytter båten fint vann igjen, men det kommer altså mye røyk og er noe ulyd.

Jeg tar gjerne imot tips til ting som bør sjekkes!

• 3 uker senere...

Nå har jeg begynt å skru, og det ene problemet har dessverre ført til det andre. Det kan virke som om gjengene på innspruteren ikke lenger fungerer som de skal. Etter å ha åpnet kåpen på toppen for å «kikke litt rundt» (jeg kan svært lite om motor) så skulle jeg skru alt sammen igjen. Når jeg så startet motoren spruter det diesel ut ved retur-røret på innsprøyteren. Jeg klarer altså ikke å feste lufteskruen som den skal i mellom returmøtet og innspruteren, så nå må jeg løse dette problemet før jeg i det hele tatt er «tilbake til start». 

Gjengene kan kanskje fikses på et verksted, ellers så vil en ny innspruter koste rundt 2700kr hvis det i det hele tatt er mulig å oppdrive...?

Når jeg i tillegg vet at jeg trenger ny dynamo, og fortsatt har det opprinnelige problemet med røyken, som mest sannsynlig er toppakningen, lurer jeg på om det er like greit å gå til innkjøp av en Tohatsu 6hk Sail Pro påhengsmotor.

Båten er 26 fot og veier 2,5 tonn.

Noen innspill?

Redigert av Thomas1234 (see edit history)

Jeg får ikke helt fatt i hva som lekker, eller hvilke gjenger som er evt er problemet. Noen bilder ville nok hjulpet. 

Synes ikke at motoren lager mye røyk, og ikke var den mørk heller. Så i utgangspunktet ville jeg satset på å få orden på den du har. Det kan i tillegg være greit å ha en påhengsmotor som sikkerhet.

Dersom du har problemer med kjølesystemet, er det greit å bruke et termometer, så du er nokså sikker på driftstempen på motoren. Går den med feil temp, vil det kunne forklare røyken. På disse motorene er vel kjølesystemet basert på 2 ulike veier vannet kan pumpes, der den ene har en forsnevring for noe økt motstand. Denne forsnevringen har en tendens til å korrodere bort, slik at mer av vannet går den veien det i utgangspunktet ikke er meningen. Dette punktet er i forkant av blokka, der det kommer et rør med vann fra pumpa, som går videre til motorblokk og slangen som leder til manifold. Jeg ville sjekket opp tilstanden i dette huset og tempen på motor.

Sjekk i tillegg opp justering av gasswire, samt evt ulyd fra dynamo.

Du skriver at det er gåene gjenger. Er det på skruen eller i godset på dysa? 

Burde jo være kurant å skifte skruen (banjo-bolten) hvis det er den som er gått. Er det godset på dysa, er det vel kanskje litt verre. Mulig du kan forske på om skruen tar dersom du ikke monterer rør (banjoen) og pakninger. Da er det i så fall friske gjenger lenger inn, og du kan kanskje sette inn en banjo-bolt som er noe lenger. Men du må passe på så du ikke lager metallspon her, som havner i dysa.

Jeg har en helt ny skrue, så det er dessverre godset på dysa. Det er forøvrig en ny type skrue, hvor dieselen skal gå i spor på siden og ikke inni skruen som på den gamle. Det var forøvrig samme problem med den gamle skruen, så jeg er ganske sikker på at det er dysa som er problemet.

i forhold til problemet med røyken har jeg satt inn ny termostat hvis det kan hjelpe, men kommer ikke videre på grunn av dysa akkurat nå. Er ikke spesielt ivrig på å kjøpe ny, men kunne vært interessant å fått den reparert eller eventuelt kjøpt en brukt.

Redigert av Thomas1234 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...