Comfortina31.17 Startet 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2018 Etter å ha lest diverse råd og poster her inne, er jeg fremdeles like lost. Slepejolla, med en Mariner 5hk 2-takt vil ikke starte. Det skal sies at motoren ikke har fått noe som helst kjærlighet de siste 6 årene. Vært festet på jolla hele tiden, og vært ute vinteren gjennom, men startet greit hver vår. Slik var det forsåvidt i år også, men etter 3-5 minutter døde den. Trodde det var fordi tanken var tom. Har ekstern tank, og det var en liten skvett bensin igjen. Fylte tanken, men lar seg fremdeles ikke starte. I går tok jeg av forgasseren og sjekket denne. Den så helt fin ut. Ikke noe vann. Flottørkammeret fylles, så vil tro at den får fuel. Den starter på startgass (første draget), men går ikke. sprayer jeg videre går den, men stopper med en gang jeg ikke sprayer mer gass. Tennpluggen er skiftet. Slik jeg har tenkt, kan det være flere ting. Vann i bensinen, eller defekt dødmannsknapp. Noen som har noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 (redigert) Ikke dødmannsknapp. Da hadde den ikke gått på startgass. Du må nok gå forgasseren litt mer nøye I sømmene tror jeg. Det er små åpninger I dysene på disse småtassene. Redigert 31.Juli.2018 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Comfortina31.17 Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Forgasseren ble grundig gjennomsøkt. Tok ut de to dysene i bunnen. En med gummipropp (tomgangsdyse?) og en større. Alle hull i disse var helt åpne Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Hvis du er helt sikker på at forgasseren er ren, må det være vann I bensinen. Men dette burde du sett som vannperler I flottørhuset. Du har vel et rør som går opp fra hoveddysa. Dette har noen veldig små hull som lett kan tette seg. Sjekket du her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 gammel bensin? om motoren brukes lite så er det en god ide å bruke slik alkylatbensin - den tåler lagring mye bedre ellers som index er inne på, mer enn bare dysene som kan tette seg. En ting som funker da er ultralydvask - det fikk skikk på min yamaha 4hk som ellers ikke ville gå uten choke. Selv etter flere runder med rens med trykkluft osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Comfortina31.17 Svart 31.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Dersom hoveddysen er den ved siden av den med gummipropp sjekket jeg der. Skrudde av skruen, og fikk lirket ut røret. Der var det som du sa to rekker med 4 rør eller noe. Holdt denne opp mot lyset, og så greit gjennom alle hullene. Fikk ikke brukt lufttrykk til å rengjøre, men følte de så greie ut. Flottørhuset ble drenert før jeg åpnet det. Så en eller to perler som var igjen. Kan dette være nok? Har en tank til, som jeg kan fylle med ny bensin. Holder det da å drenere flottørhuset, og pumpe det fullt med ny bensin, eller må det av igjen? Vil vannet la seg drenere? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Det holder med en vannperle om den legger seg under hoveddysen. Og det gjør den som regel?. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rolf Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Høres ut som den ikke får bensin. Har du brukt bensinkrana på siden av motoren? På min ble den stående i lukket/ekstern-tank posisjon uansett å mye jeg vred. Fant det ut ved at jeg tok den ut og prøvde å blåse gjennom. Helt tett. Kr 109 for ny kran og alt ble så mye bedre...å Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Støtter Ivar sitt forslag. Fyll på alcylatbensin, pump (om det er ekstern tank). Dra på med full gass og full choke og dra 2-3 "ikke starte motoren" drag, dvs fulle men trege drag. Slå av choke og gass og dra 3-4 drag. Ta på litt gass, som om du skulle starte varm motor. Dra til og prøv å starte motoren. Når/hvis du får start så kjør noen gode runder på alcylatbensin. Kvitt deg med den gamle bensinen og kjøp ny. Om motoren ikke virker helt fornøyd så gi den en fireliter med alcylat før du går over til vanlig bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.