Jump to content

Vurderer ny liten RIB - Smart Rib 390?

redl

Recommended Posts

Hei!

Etter mange år i kulissene her på Baatplasen, har jeg endelig tatt til motet og lager min første post her.

Har aldri eid båt før, men har vært interessert i mange år ettersom min kones familie har hytte ved vannet.

Ettersom jeg er fra innlandet, er det først de siste 5-6 årene jeg har fått oppleve kysten på en skikkelig måte.

Uansett, har bestemt meg at til neste sommer skal jeg ha en liten båt, slik at man kan komme seg litt ut på vannet.

Så, vi tenkte å starte litt smått, både for å ikke binde så mye penger og ikke skape alt for mye jobb for meg selv.

Vurderer sterkt å kjøpe en liten rib med 10/15 hk, som jeg og barna kunne tatt noen småturer i. Barna er 7 og 3 år, så er vel fortsatt en liten stund til de kan kjøre litt rundt selv, men tenkte kjøpe en båt som de kunne ha i fremtiden - når far forhåpentligvis har fått seg en litt større båt.

Sitter da og ser på forskjellige RIBer, og kom over Smart Rib 390. Slik jeg har fortstått går ikke disse under "kvalitets rib", men kina rib? Har det noe å si om jeg har tenkt å beholde den i noen år? Ser for meg at prisen kanskje holder seg bedr med en Grand, men innkjøpsprisen er jo ganske mye høyere.

Noen som har erfaringer med Smart Rib? Kvalitet? 

Kanskje andre merker jeg burde se på? Er en RIB fornuftig valg?

Er ekstremt takknemlig for alle tips jeg kan få!

Edit: Legger inn en lenke også til Smart Rib 390, http://smartlager.no/pakkepris-pa-ny-smart-rib-390-og-mercury-1015-hk-med-elstart-kr-42720/

Redigert av redl (see edit history)

Hei, du

En RIB er en kjempefin båt å bygge erfaring med. De er stødige pga oppdriften fra pontongene og er således også ferdig "fendret" om man skal dunke borti noe på vei inn til kaia. 

Med en motor med garanti, så er du godt beskyttet. Bare husk at pontongene krever litt mer vedlikehold enn en glassfiberbåt Skal du ha noe som er så og si vedlikeholdsfritt, så er det "RIB"´er i rotasjonstøp å få a la River 360 etc. Altså samme materiale som Pionerbåtene. 

Er også mange fine brukte med nyere moterer som fremdeles har garanti. Kan spare deg noen kroner på et kjapt søk på internett. Andre litt forseggjorte ribber enn Grand kan være; Arimar, BRIG og Capelli.

Mvh

Tor Arild

Se litt påpontongdiameteren. Blir den liten, blir RIBen ofte litt våtere. Så på litt mindre smart-riber, men endte selv med en Brig 360T. Den opplever vi som bedre i sjøen enn tilsvarende Grand, men det er litt mindre plass oppi (Granden er bredere i forskipet). Vi hadde en Suzumar sist, og oppdaget da den store forskjellen. En ting er pris, men det er noe med prisen - den nye jolla er veldig tung, tjukk (!!!) dørk, masse avstivere, og er rett og slett noe helt annet. 

Ville forsøkt å prøvekjøre et par forskjellige og se om du kjenner forskjellene, og om de betyr noe for dere

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...