jan Startet 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2018 Hva slags enkel og gunstig autopilot anbefales for motorbåt ca 36 fot (ikke kjøpt enda) må være ei komplett pakke, gjerne med link osv..har lite greie på dette Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Här är en som jag har och fungerar fantastiskt bra då ihop med hydraulstyrning Furuno Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Simrad AP44 eller AP48 er sannsynligvis de beste autopilotene en kan få, utviklet i Norge (Egersund) er de også. Her er utgaven for hydraulisk styring: https://seatronic.no/elektronikk/autopilot/autopiloter/simrad-ap44-vrf-autopilotpakke-nac-3 Jeg har hatt to båter med AP24 som er forrige modell, har nå oppgradert en av båtene til AP44. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Har Raymarin selv, hydraulisk styring, funker kanon ..de fleste båtbutikker selger dette merke.. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 Jeg installerte Raymarine EVO 200 i min 35 foter i 2015. Fungerer veldig bra! https://www.maritim.no/raymarine-evolution-pilotpakke-for-motorbat-12v-hydraulisk-1#.W2DSJsva00M Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
abbor Svart 31.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2018 En båt på 36 fot ligger typisk i grenseland mellom Simrad RPU80 og RPU160 pumpe (type 1 og 2 for Raymarine). Du må sjekke styresylinder for å finne ut om du greier deg med RPU80, den jeg linker til er pakka med høy kapasitet (NAC-3 og RPU160), pakka med middels kapasitet (NAC-2 og RPU80) er betraktelig rimeligere. Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Jeg kjøpte Raymarine Evo200 til min Saga 315. Gledet meg som en unge til å pludre, konfigurere og perfeksjonere. Ble utrolig skuffa når driden funket 100% rett etter oppstart uten videre pludring.... Neste gang skal jeg montere autopilot fra 80-tallet med ett slitent kompass i en bøtte med spiker ? Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
torbi Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Anderre skrev 22 minutter siden: Jeg kjøpte Raymarine Evo200 til min Saga 315. Gledet meg som en unge til å pludre, konfigurere og perfeksjonere. Ble utrolig skuffa når driden funket 100% rett etter oppstart uten videre pludring.... Neste gang skal jeg montere autopilot fra 80-tallet med ett slitent kompass i en bøtte med spiker ? Synd du ble skuffet over autopilot er klar til bruk etter du har plugget sammen og koblet strøm.sånn er det dagens tekonologiet.??, har du evt bilder ?? Som hvordan pumpe står i? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
MajorAndy Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 (redigert) Har du plotter i forvejen eller tænker du at anskaffe en? Det kan være en fordel at køre samme mærker hele vejen igennem. Selv kører jeg Simrad og har installeret en NAC-2 med RPU-80 i min 32-fods båd i vinter. Her ser du min opsætning: Fungerer helt upåklageligt. Hvis du vælger en Simrad plotter, så kan du styre autopiloten direkte fra plotteren og dermed spare et dedikeret autopilot-instrument. Men har du råd, så vil jeg alligevel anbefale en AP44 eller tilsvarende. Autopilotkontrol fra plotter: Det har også lidt at sige om du går efter drev eller aksel, da du eventuelt med drev kan bruge virtuel rorføler og dermed spare en rorføler. Redigert 1.August.2018 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Denne sitter i Kragerøen min. Fungerer helt utmerket, men vet ikke hvor store båter den er beregnet for. Støtter NMEA0183. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
jan Svart 3.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2018 Takker for svar,da her jeg noen pekepinner ,mangler bare båten nå så skulle alt være i boks :-) Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Da har jeg anskaffet meg en Flott Bavaria 35sport,så kan jeg krysse av for det? men fortsatt må jeg autopilot i den, noen av forslaga som har kommet ser veldig bra ut, men nå som dere vet båttype er alle alternativa fortsatt gangbare? Skal helst kommunisere med en Navman kartplotter også? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Anderre skrev On 1.8.2018 at 8.39: Jeg kjøpte Raymarine Evo200 til min Saga 315. Gledet meg som en unge til å pludre, konfigurere og perfeksjonere. Ble utrolig skuffa når driden funket 100% rett etter oppstart uten videre pludring.... Neste gang skal jeg montere autopilot fra 80-tallet med ett slitent kompass i en bøtte med spiker ? Har selv en 315 som jeg har ett ønske om å få autopilot inn i. Hvorfor kjøpte du 200, skal det ikke holde med EVO 100 på 315, eller er det forskjell på styresylinderene på årsmodellene, vet du noe om det? Er det lov å spørre om bilder? Klarer du deg uten rorindikator? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
MajorAndy Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Det ville også være godt at vide modelnummeret på plotteren. Jeg kender ikke Navman, men det kommer lidt an på om den har Nmea 2000 eller ej. Og båden er med drev? En eller to maskiner? Hvilket fabrikat? Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 13.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 MajorAndy skrev for 1 time siden: Det ville også være godt at vide modelnummeret på plotteren. Jeg kender ikke Navman, men det kommer lidt an på om den har Nmea 2000 eller ej. Og båden er med drev? En eller to maskiner? Hvilket fabrikat? Volvo penta. 2 motorer og drev, ikke sikker på hva slags plotter enda Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 13.August.2018 Link til dette innlegget Svart 13.August.2018 Benji skrev for 8 timer siden: Har selv en 315 som jeg har ett ønske om å få autopilot inn i. Hvorfor kjøpte du 200, skal det ikke holde med EVO 100 på 315, eller er det forskjell på styresylinderene på årsmodellene, vet du noe om det? Er det lov å spørre om bilder? Klarer du deg uten rorindikator? Jeg sjekket opp spec'en på styresylinderen og i følge volumet på den, ville en Evo100 bli i minste laget på pumpekapasitet. (Har ikke tallene lengre...) Jeg skal prøve å huske å ta bilder neste gang jeg er nedom, men jeg har montert pumpen oppå platen hvor roret er festet. Der er det også ett trekkerør som inneholder ledninger for autopilotpumpe og hvor jeg også trakk ledningen til rorindikatoren. Styreenheten er plassert under fotbrettet ved førerposisjonen og kompassenheten er skrudd fast i veggen oppunder taket i stikkabinen. Jeg åpnet opp panelet i fotenden der for å trekke kabelen ned fra styreposisjonen. Kontrollpanelet er plassert til høyre for rattet (som jeg nå stort sett bare bruker ved til/fra-legging og unnamanøvere) Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.